Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 8:57 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 01, 2008 6:56 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Citera:
Betydligt mer troligare då att det var Gandalf, eller någon annan i vita rådet, som gav Boromir och Faramir deras dröm. Deras dröm är mycket mer direkt, någon ger dem ett budskap genom den, medan Frodos dröm snarare är lite bilder som man får tolka själv. Kan kanske tyda på att det är Gandalf med tanke på att Faramir var den som fick drömmen först, men det kan kanske också bero på att han hade "renare blod" än Boromir.

Precis. Faramir och Gandalf var ju mer kompisar med det kan ju möjligen också påverka men framförallt Faramirs förmåga att:
Citera:
"He read the hearts of men..."

Kan ju vara tecken på större känslighet/förmåga i sådana fall. Kanske fick Faramir mer magiskt alv/maia blod och Boromir stolt o krigiskt?

Frodos dröm om den var sänd. Han saknar ju det inslaget blod helt och Gandalf var troligen magiskt begränsad vilket ledde till en mindre exakt dröm.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 01, 2008 10:28 am 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Egalmoth skrev:
P.S förresten så glömde jag nämna ett annat tillfälle då Eru ingrep: då han skickade tillbaka Gandalf och gav honom mer krafter.

Borde det inte snarare varit Manwe och Mandos som stod för det? Är jag helt ute och cyklar, eller säger inte Gandalf någon gång sa att han blivit tillbakaskickad av sina "uppdragsgivare"? Jag tolkar det snarere som Valar, med Manwe i spetsen (med tanke på att det var Manwe som ville ha med Olórin.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 01, 2008 12:39 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
ordagnir skrev:
On-topic (finally)
Angmar sägs ha besegrats så fullständigt iom slaget vid Fornost att "inte en människa och inte en blev kvar i det riket väster om bergen". Men det var 1975 dvs 1043 år före ringens krig.


Det som talar emot att Angmar återbefolkades av Saurons underhuggare är väl Riftedal och Lindon, har svårt att tro att alverna skulle tillåta att en sådan makt skulle få uppstå så pass nära. Samt att Angmars syfte var uppfyllt redan, det bildades väl enkom för att störta Arnor.

Gundabad vet jag ingenting om, får läsa på om det.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 01, 2008 12:40 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Turambar skrev:
Egalmoth skrev:
P.S förresten så glömde jag nämna ett annat tillfälle då Eru ingrep: då han skickade tillbaka Gandalf och gav honom mer krafter.

Borde det inte snarare varit Manwe och Mandos som stod för det? Är jag helt ute och cyklar, eller säger inte Gandalf någon gång sa att han blivit tillbakaskickad av sina "uppdragsgivare"? Jag tolkar det snarere som Valar, med Manwe i spetsen (med tanke på att det var Manwe som ville ha med Olórin.)


Så har jag tolkat det.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 01, 2008 2:05 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Aldarion skrev:
Det som talar emot att Angmar återbefolkades av Saurons underhuggare är väl Riftedal och Lindon, har svårt att tro att alverna skulle tillåta att en sådan makt skulle få uppstå så pass nära. Samt att Angmars syfte var uppfyllt redan, det bildades väl enkom för att störta Arnor.

Gundabad vet jag ingenting om, får läsa på om det.


Bra poäng. Lindon ligger iof ganska avlägset och Imladris är inte heller jättenära. Det är ung. lika långt till Carn Dûm som till Hobsala därifrån och det är i en otillgänglig bergstrakt. Så kolonier kan ha varit svåra att upptäcka.

Gundabad nämns i Bilbo s.283 och Ringens värld>"Durins folk" s.69.

Lite kul att vi talar om avskärma-norr-straten nu för övrigt. Det var ett av koncepten jag förordade i mitt första inlägg i denna tråd.
Och det är en strategi som stått sig bra i krigsspelandet :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 01, 2008 2:12 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Nej, det var Eru, läs på lite.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 01, 2008 2:38 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Egalmoth skrev:
Nej, det var Eru, läs på lite.


Men han säger ju bara att: han sändes tillbaka tillbaka till jorden till hans uppgift var fullbordad.
Uppgiften fick han av Valar o främst då som nämnts Manwe så syftningen är ju tydlig här.

Ja jag vet att väl står något annat i ngt Letter och att Tolkien framförallt mot slutet (väl?) ville göra om så Eru fick större roll. Men det är inte den berättelse som gavs ut, bara en den kanske hade gjorts om till.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 02, 2008 2:16 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Citera:
Men det är inte den berättelse som gavs ut


Hur vet du det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 02, 2008 3:26 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Så länge Valar hade ansvar och makt i Arda så höll sig Eru utanför, eller?

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 02, 2008 5:46 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Egalmoth skrev:
Citera:
Men det är inte den berättelse som gavs ut


Hur vet du det?

Hur många gånger nämns Eru i LotR?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 03, 2008 1:26 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Han nämns flera gånger i tilläggen. Och jag har rätt och du fel. Enkelt 8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 03, 2008 11:17 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Citera:
Han nämns flera gånger i tilläggen.

DVS Inte berättelsen som gavs ut eller ens dess appendix. Utan i tillägg som satts ihop från mer eller mindre färdiga anteckningar, brev och funderingar. Case closed.

Citera:
Och jag har rätt och du fel. Enkelt

Det var ju verkligen ett tungt argument. :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 04, 2008 7:32 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
appendix= tillägg

Tolkien skapade tilläggen för att han inte kunde infoga en massa saker han ville ha med i själva storyn. T.ex. tillägget om Aragorn och Arwen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 04, 2008 8:25 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Citera:
tillägg som satts ihop från mer eller mindre färdiga anteckningar, brev och funderingar

Tolkien funderade kring sitt konstverk och ville förbättra och även själv tolka det.
Det är ju inget konstigt men det som samanställdes och gavs ut i någorlunda färdig form= Den berättelse som gavs ut ger inget stöd för det du säger.
Det som sedan sammanställts från meller mindre läsliga anteckningar, sällan manuskript ger indikation om vad han funderade kring just då men vi vet inget om hans slutliga intention.
Som du säkert vet har berättelserna ändrats och reviderats åtskiliga gånger innan de gavs ut.
Det var inte JRR själv som gjorde de sammanställningar du pratar om så vi vet inte vad han avsåg. Därav att det intressant för att diskutera möjliga avsikter och som kuriosa.

Appendix fyi är Ringens värld. (Appendix A-F)
Därifrån ditt exempel är hämtat. En färdig berättelse. Eru nämns inte, förflytta inte fokus igen.

Kom på ett appendix från HOME "on languages" i övrigt saknas benämningen "appendix" för det materialet såvitt jag minns. Du bör förstå skillnaden i ett benämnt tänkt tillägg dvs RV kontra fritt spånande och funderande som givits ut som kuriosa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 04, 2008 4:19 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Citera:
appendix= tillägg

Tolkien skapade tilläggen för att han inte kunde infoga en massa saker han ville ha med i själva storyn

Du menar således att HOME och Letters egentligen är tillägg? eftersom du inbegriper dem i diskussionen?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010