Jag såg "Curse of the Ring: Ring of the Nibelungs" från 2004 i går. Det är ett återberättande av legenden om Siegfried drakdödaren, Sigurd Fafnesbane och vad han nu heter i de olika varianterna av sagan. Det är en europeisk produktion tror jag, med budget därefter, så det är mest halvdoldisar som skådisar. Benno Fürmann i huvudrollen hade jag aldrig hört talas om, men Julian Sands och Kristanna Loken är ju i alla fall halvkända namn. Och Max von Sydow är med!
Jag blev faktiskt riktigt positivt överraskad. Jag hade i och för sig väldigt låga förväntningar, jag hade nästan räknat med att det skulle vara en kalkon, men det var det långt ifrån. Specialeffekterna var helt OK, skådespelarinsatserna lite ojämna men överlag godkända. Manuset, som jag alltid ser som det viktigaste när jag tittar på film, var riktigt kompetent skrivet, tycker jag. (Manusförfattare var Diane Duane och Peter Morwood, två etablerade fantasyförfattare.) Jag är inte riktigt inläst på källmaterialet, men jag tror att de har plockat valda delar ur den fornnordiska
Völsungasagan, den medeltida tyska
das Nibelungenlied och kanske ytterligare några versioner av sagan, även om de konsekvent använt de tyska namnen. Slutresultatet blev i alla fall riktigt bra, som sagt. Och inget Hollywood-slut, bara en sån sak! (Om nu ens Hollywood skulle kunna vara smaklösa nog att ge den här historien ett "happy end". Slutet är ju en minst sagt central del av den här sagan.)
Det är lite förvånande att det varit så tyst om den här filmen. (Gick den ens på bio, eller direkt till DVD? Kan inte minnas att jag sett den i biorepertoaren.) Känns som om den borde kunnat bli en halvhygglig succé i alla fall, om de inte hade gjort bort sig i marknadsföringen. Det var nog ett misstag t ex att vinkla så hårt på "gillade du Lord of the Rings så gillar du den här också". Det får det att låta som en billig efterapning som försöker åka snålskjuts. Kaoset med olika titlar i olika länder, den ena otympligare än den andra, gjorde den knappast mer lättsåld heller. "Ring of the Nibelungs" verkar vara huvudtiteln, men DVD:n jag köpte heter alltså "Curse of the Ring: Ring of the Nibelungs". I USA lanserades den som "Dark Kingdom: The Dragon King", i England som "Sword of Xanten", i Tyskland som "Die Nibelungen" eller (DVD:n) "Nibelungen - Der Fluch des Drachen"... Men största felet var kanske tajmingen. Det var nog hopplöst för den här typen av film att få någon uppmärksamhet 2004, LotR ägde hela marknaden.
Hur som helst, jag rekommenderar den till alla som har intresse av fantasyfilmer. Så värst många sådana görs det ju inte, och den här skulle jag påstå är klart bättre än (det låga) genomsnittet i genren.
http://www.ring-of-the-nibelungs.com/