Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön maj 03, 2026 3:49 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 1438 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89 ... 96  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 12, 2008 1:51 am 
Maia

Northanger Abbey.

Jane Austens första roman (ja, jag vet att jag är Jane Austen-nörd!) handlar om Catherine Morland, en flicka med vilda fantasi och stort intresse för gotiska skräckhistorier som får följa med sina rika (barnlösa) grannar till Bath. Hon blir av misstag tagen som deras skyddsling och arvtagerska, något som gör att hon bjuds in att bo på Northanger Abbey ett tag hos sina nyfunna vänner Henry och Eleanor Tilney. Med sin fantasi så får hon för sig att det är något väldigt skumt med hennes vänners mammas död och genast börjar hennes lilla hjärna hitta på historier om vad som hänt.

Tyckte att det var en helt underbar film! Gillade inte boken så jättemycket men föll pladask för filmen.

4,5/5. solklart! Kanske till och med 5/5.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 12, 2008 9:39 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Arn , den var mycket bra .. även om berättar rösten i början fick den att kännas som en dokumentär.

4,5 / 5 - Ser klart fram emot nästa film!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 12, 2008 10:05 pm 
Maia

National Treasure 2

Uppföljaren till den förra, och Nicolas Cage är återigen helt utmärkt som skattsökare med assistans av sina vänner och sina släktingar. Denna gång måste han rentvå familjens namn eftersom att hans farfars farfar har offentliggjorts som en skyldig vid mordet mot USAs president Abraham Lincoln. Väldigt välgjord film, snyggt, och en jäkla intressant story. 3,5 av 5

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 13, 2008 11:26 am 
Maia
Användarvisningsbild

Jag såg en skitbra film igår, den hette "sagan om konungens återkomst". Jag tror den är ny, den borde ni se :wink: :wink: :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 14, 2008 10:03 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Såg också den men jag gillar inte bioversionen. Den är hoppig och fattig och lämnar lösa trådar.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 14, 2008 5:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

En prins i New York -en väldigt rolig film där Arsenio Hall och Eddie Murphy spelar ungefär 70 % av rollerna. Den var bra, som vanligt när Eddie Murphy är med!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 15, 2008 9:03 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

En sån film som jag gillade som liten men som jag bara avskyr nu. Ha ha! Tänk hur det kan va´.

Såg Arn på bio igår. Välgjord och detaljrik, bra ljussättning och bra skådespeleri förutom från huvudpersonen. Jisses, det var en människa till att se rådlös ut hela tiden. Favorit hittills är ju Knut, störtskön värsting i 1100-tal! Nu väntar man på nästa del.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 15, 2008 5:40 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:
En sån film som jag gillade som liten men som jag bara avskyr nu. Ha ha! Tänk hur det kan va´.

Såg Arn på bio igår. Välgjord och detaljrik, bra ljussättning och bra skådespeleri förutom från huvudpersonen. Jisses, det var en människa till att se rådlös ut hela tiden. Favorit hittills är ju Knut, störtskön värsting i 1100-tal! Nu väntar man på nästa del.

Jag tyckte också den var bra! De som sett filmen får gärna skriva något om det i Arntråden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 20, 2008 12:21 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Jag atersag Human Traffic och kom ihag hur mycket jag gillade den
nar jag sag den forsta gangen. Jag borde inforskaffa den, och soundtracket.

Det ar en harlig film och den brittiska klubbkulturen, som typ
har ett avsnitt i trainspotting nar de sager
"The music is changeing, even the drugs are changeing" nagonstans (i Trainspoting)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 20, 2008 10:58 am 
Maia

Såg Zodiac igår. Tycker innehållet (sann historia) var bra, bra insatser av skådespelarna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 20, 2008 6:52 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Såg Zodiac i veckan... Intressant historia. Lite hoppig film, men det är inte filmens fel, det är bara bra att de följer den sanna historien. Tror att det mordet som jag har tagit mest illa upp av var med där... Verkligen obehagligt, inte läskigt, bara väldigt obehagligt och verklighetstroget. Det blir en speciell sorts spänning i filmen, man vet att det är en mördare man har att göra med, man bara väntar på att det ska hände någonting, men kanske personen i fråga kommer undan, kanske...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 21, 2008 9:22 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

I am Legend

Sådär. Tunn historia men klart roande som förströelse. Kommer dock inte att se om den. Godkänd. Synd att det är Will Smith i huvudrollen. Någon annan hade passast bättre.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 21, 2008 3:56 pm 
Vala

Såg precis Rosemary's baby. Väldigt bra, men ganska obehalig. Mia Farrow hade söta sextiotalsklänningar :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 21, 2008 6:05 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag såg "Curse of the Ring: Ring of the Nibelungs" från 2004 i går. Det är ett återberättande av legenden om Siegfried drakdödaren, Sigurd Fafnesbane och vad han nu heter i de olika varianterna av sagan. Det är en europeisk produktion tror jag, med budget därefter, så det är mest halvdoldisar som skådisar. Benno Fürmann i huvudrollen hade jag aldrig hört talas om, men Julian Sands och Kristanna Loken är ju i alla fall halvkända namn. Och Max von Sydow är med!

Jag blev faktiskt riktigt positivt överraskad. Jag hade i och för sig väldigt låga förväntningar, jag hade nästan räknat med att det skulle vara en kalkon, men det var det långt ifrån. Specialeffekterna var helt OK, skådespelarinsatserna lite ojämna men överlag godkända. Manuset, som jag alltid ser som det viktigaste när jag tittar på film, var riktigt kompetent skrivet, tycker jag. (Manusförfattare var Diane Duane och Peter Morwood, två etablerade fantasyförfattare.) Jag är inte riktigt inläst på källmaterialet, men jag tror att de har plockat valda delar ur den fornnordiska Völsungasagan, den medeltida tyska das Nibelungenlied och kanske ytterligare några versioner av sagan, även om de konsekvent använt de tyska namnen. Slutresultatet blev i alla fall riktigt bra, som sagt. Och inget Hollywood-slut, bara en sån sak! (Om nu ens Hollywood skulle kunna vara smaklösa nog att ge den här historien ett "happy end". Slutet är ju en minst sagt central del av den här sagan.)

Det är lite förvånande att det varit så tyst om den här filmen. (Gick den ens på bio, eller direkt till DVD? Kan inte minnas att jag sett den i biorepertoaren.) Känns som om den borde kunnat bli en halvhygglig succé i alla fall, om de inte hade gjort bort sig i marknadsföringen. Det var nog ett misstag t ex att vinkla så hårt på "gillade du Lord of the Rings så gillar du den här också". Det får det att låta som en billig efterapning som försöker åka snålskjuts. Kaoset med olika titlar i olika länder, den ena otympligare än den andra, gjorde den knappast mer lättsåld heller. "Ring of the Nibelungs" verkar vara huvudtiteln, men DVD:n jag köpte heter alltså "Curse of the Ring: Ring of the Nibelungs". I USA lanserades den som "Dark Kingdom: The Dragon King", i England som "Sword of Xanten", i Tyskland som "Die Nibelungen" eller (DVD:n) "Nibelungen - Der Fluch des Drachen"... Men största felet var kanske tajmingen. Det var nog hopplöst för den här typen av film att få någon uppmärksamhet 2004, LotR ägde hela marknaden.

Hur som helst, jag rekommenderar den till alla som har intresse av fantasyfilmer. Så värst många sådana görs det ju inte, och den här skulle jag påstå är klart bättre än (det låga) genomsnittet i genren.

http://www.ring-of-the-nibelungs.com/

Bild

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 21, 2008 7:12 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag har också sett den!
riktigt bra, men tråkig slut!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1438 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89 ... 96  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]