Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 10:57 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Kan man hitta och bärga palantiren i Osgiliath?
Ja 44%  44%  [ 21 ]
Nej 29%  29%  [ 14 ]
Bra och intressant fråga, jag har ingen uppfattning 23%  23%  [ 11 ]
Vem bryr sig! Teknikens framsteg kommer göra stenen värdelös inom sinomtid i alla fall 4%  4%  [ 2 ]
Antal röster : 48
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 29, 2004 3:52 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Ni har helt rätt att Palantínerna varierar mycket i storlek, och att den stenen var för stor för att en ensam man skulle kunna bärga den.

Men Tolkien påbörjade ju den kända, men ack så ofullbordade, historien om fjärde åldern. Tänk om han ämnade att någon skulle bärga den då. Tolkien var ju eftertänksam och skulle mycket väl kunna använda den till mycket i den fjärde boken. Som att fjärrskåda efter fiender, skicka meddelanden till andra palantíner och att främjas av den nya fienden (om Tolkien ville återanvända den idén). Men det är nog ingen av oss som kan svara ppå den frågan; bara nån inom Tolkienfamiljen...

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 29, 2004 4:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Citera:
Du har missuppfattat det en aning: Palantíren i Osgiliath var inte Mästarstenen


Blir kanske lite off-topic nu, men vad är mästarstenen för någon? Vad heter den på engelska (Master Stone?) Kan någon förklara närmare tack. :)

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 02, 2008 7:11 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Nerloth skrev:
Citera:
Du har missuppfattat det en aning: Palantíren i Osgiliath var inte Mästarstenen


Blir kanske lite off-topic nu, men vad är mästarstenen för någon? Vad heter den på engelska (Master Stone?) Kan någon förklara närmare tack. :)


Gammal tråd nu, men Mästarstenen är den som var placerad i tornet i Avallónë i Tol Eressëa. Med den skulle man kunna upprätthålla förbindelsen med de sju palantírer Elendil tog med sig till Midgård. Om detta lyckades verkar dock vara okänt.

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Senast redigerad av Aucen ons jan 02, 2008 9:38 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 02, 2008 7:22 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Det här visste jag inte!
Man lär sig så länge man lever.På vilka ställen var alla stenar placerade??

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 02, 2008 8:24 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Orophin skrev:
Det här visste jag inte!
Man lär sig så länge man lever.På vilka ställen var alla stenar placerade??


I Gondor:
- Osgiliath (förlorades i Andúin under blodsfejdens inbördeskrig i mitten av Tredje åldern)
- Minas Ithil (kom i Saurons händer och begravdes under Barad-dûr)
- Minas Anor/Tirith (kom i Denethors händer och blev därefter oanvändbar då den endast visade hans brinnande händer)
- Orthanc (kom i Sarumans händer, sedermera Elessars)

I Arnor:
- Annúminas (sjönk till havets botten vid Arveduis skeppsbrott i Forochel år 1975 i Tredje åldern)
- Amon Sûl/Väderklint (även denna sjönk vid Arveduis skeppsbrott)
- Emyn Beriad (togs med över havet tillsammans med de tre Alvringarna i slutet av Tredje åldern)

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 02, 2008 8:34 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Detta står under avsnittet "Palantírerna" i Sagor från Midgård, start på sidan 532 om någon vill ha mer fakta.

Jag tror att Osgiliathstenen förblev på botten eftersom att kunskapen om den var så liten vid Fjärde Ålderns början.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 02, 2008 9:21 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Frågan är var Orthancstenen tog vägen efter Elessars bortgång? Kanske behövdes den för att Legolas och Gimli skulle finna den raka vägen över havet? Men det håller inte, för då återstår ändå frågan hur Samvis lyckades ta sig över... Elendilstenen som Elronds sällskap tog med sig skiljde ju även sig från de övriga i och med att den enbart såg ut över havet.

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 03, 2008 1:47 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 19, 2007 10:58 pm
Inlägg: 57
Ort: Stockholm
Finns det någonting som säger att han inte lämnade över den till sin son? :? Det känns som det första rimliga antagandet från min sida annars...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 03, 2008 11:49 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Det känns väldigt logiskt att orthanc stenen stannade i Gondors kungahus även efter Elessars bortgång.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 03, 2008 5:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Aucen skrev:
Orophin skrev:
Det här visste jag inte!
Man lär sig så länge man lever.På vilka ställen var alla stenar placerade??


I Gondor:
- Osgiliath (förlorades i Andúin under blodsfejdens inbördeskrig i mitten av Tredje åldern)
- Minas Ithil (kom i Saurons händer och begravdes under Barad-dûr)
- Minas Anor/Tirith (kom i Denethors händer och blev därefter oanvändbar då den endast visade hans brinnande händer)
- Orthanc (kom i Sarumans händer, sedermera Elessars)

I Arnor:
- Annúminas (sjönk till havets botten vid Arveduis skeppsbrott i Forochel år 1975 i Tredje åldern)
- Amon Sûl/Väderklint (även denna sjönk vid Arveduis skeppsbrott)
- Emyn Beriad (togs med över havet tillsammans med de tre Alvringarna i slutet av Tredje åldern)


Tack för svaret!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 03, 2008 5:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Thalion skrev:
Detta står under avsnittet "Palantírerna" i Sagor från Midgård, start på sidan 532 om någon vill ha mer fakta.

Jag tror att Osgiliathstenen förblev på botten eftersom att kunskapen om den var så liten vid Fjärde Ålderns början.


Bra, det ska jag genast slå upp!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 21, 2008 1:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag kan tänka mig att en ent inte skulle ha några som helst problem med att bärga den. Det skulle inte vara några problem för den att stå mitt i strömfåran o lyfta upp den. Den vägde flera hundra kilo om den hade samma densitet som Orthancstenen(se nedan). Problemet är ju om den ligger djupt begraven i sediment, eller om den förts flera mil nedströms med tiden. Då kan den bli mycket svår att lokalisera.

Orthancstenen var ca 1 fot i diameter men ändå såpass lätt att Pippin kunde lyfta den, om en med lite besvär. Den måste vara tyngre än vatten för annars skulle den ju flyta, så antagligen hade den en densitet på 1-1.5.

(4*3.14*15.24^3)/3= 14819 cm3 vilket blir ca 14.82 L. Så jag antar att Orthancstenen vägde mellan 14.82 kg och 22.23 kg. 14.82 är i underkant men säg 16-17 kg åtminstone. Pippin måste alltså ha varit ganska stark för att vara hob. När hoberna återvände till Fylke sades Merry och Pippin vara "strong looking". Men å andra sidan hade dom fått ytterligare en ent draught efter det att Pippin lyfte stenen.

Osgiliathstenen sades vara mycket större än de övriga(förutom stenen på amon sul som kanske inte var så mkt mindre) så antagligen hade Osgiliathstenen en diameter på ca 2-3 fot kanske mer.

Med diametern 2.5 fot och samma densitet:

(4*3.14*38.1^3)/3=231549 cm3, 231.549 ca 231.5 L, alltså nånstans mellan 231.5 och 347.25 kg.

Allt det här förutsätter naturligtvis att Tolkien tänkte i dom här banorna, vilket är tveksamt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 23, 2008 6:13 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Intressanta uträkningar! Men jag tvivlar också på att Tolkien tänkte på samma sätt.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 23, 2008 6:20 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
någon skrev att kungen skulle vara tvungen själv att dyka ner för att alla inte kan ta tag i stenen.

Detta är en felaktig bild som P.J givit oss. Jag läste noggrant delen om Palantirerna i Sagor från Midgård och där står det att man måste kolla i stenen i en speciell riktning för att kunna använda den. Den sten som Pippin kollar in i har jag för mig att man måste rikta österut eftersom den komminucerade med de andra stenarna österut.

så att pippin fastnar i stenen var en liten slump, att han satte sig rätt i förhållande till stenen. Och det där med att Aragorn rullar med den brinnande stenen i filmen är patetiskt!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 23, 2008 7:13 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Ja den där scenen då Aragorn mer eller mindre svimmar med Palantiren avskyr jag. Hur var det då möjligt för honom att utmana Sauron i extended versionen. Patetiskt var ordet.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010