Esmie: Var tredje gången jag såg Nightwish, antar att jag har sett dem innan på samma turnéer som du, med tanke på förbanden.
Anette sjöng 6 av de gamla låtarna (14 totalt, enligt den setlist en av mina polare fick efteråt). Hon skötte sig utmärkt, saknade verkligen inte Tarja. Tycker absolut inte att Tarja var så viktig i Nightwish att bandet stod och föll med henne. Visst, hennes röst dominerade i soundet, men det är trots allt Toumas som skriver i princip all musik och alla texter. Irriterade mig på Tarjas röst i slutet, det lät alldeles för skolat och polerat för min smak.
Här är för övrigt en liten video inspelad i fredags, tror man kan se mig på den, som en av armarna till vänster om Marco
Jag ska väl inte ger mig in i emo-diskussionen, men jag har lite påpekanden;
Jag tycker inte att nightwish låter så mycket som de få mer utpräglade "emoband," som jag över huvud taget hört något av. Nightwish är dessutom, som Esmie sa,
Symphonic Metal, inte
Emo.
Jag kan ha fel, men vad jag skulle gissa på är att Nightwish varken är mer eller mindre emo än något annat band med liknande stil, det är bara det att de är mest kända, så därför har de blivit någon slags symbol för gruppen av "ledsna flickor i yngre tonåren."
Thalion skrev:
Folk kanske såg "normala" (finns inget normalt, dåligt ordval), men du vet ju inte hur de var på insidan. Kanske alla de på konserten egentligen hade en liten gråtande tonårsflicka inom sig?
Det kan ju gälla på vilken konsert med vilket band som helst, och då menar jag inte bara alla de band som sjunger om olycklig kärlek och liknande