Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre maj 01, 2026 9:23 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 31, 2005 8:51 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

det kan ju faktiskt vara så. Att det var en sak som han inte hade haft med i tankarna överhuvudtaget och nu stod de där. Helt utan att han hade en endaste aning.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 31, 2005 8:29 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Men han måste väl ha räknat med att hobbitarna skulle kunna komma in i Mordor, så helt oförberett borde det inte vara.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 31, 2005 9:04 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nej, det sägs ju nästan rätt ut vid något tillfälle - Sauron kunde inte föreställa sig att någon skulle vilja förstöra Ringen. Att någon kraftfull gestalt skulle ta den och använda den till att ursupera honom på Mörkrets tron, det var vad han var allra räddast för när han fick veta att Ringen var återfunnen.

JRRT skrev:
Gandalf sade:
"Well, let folly be our cloak, a veil before the eyes of the Enemy! For he is very wise, and weighs all things to a nicety in the scales of his malice. But the only measure that he knows is desire, desire for power; and so he judges all hearts. Into his heart the thought will not enter that any will refuse it, that having the Ring we may seek to destroy it."

Bara att Ringen helt plötsligt dyker upp på den enda plats på jorden där den, och Sauron själv, kan förstöras, är ju gott och väl en anledning till skräck. Han kunde ju inte veta att Frodo gav efter för Ringen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 01, 2005 9:38 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Men han kände ju Frodos närvaro. Om man står vid Domedagsklyftan och har för avsikt att slänga i ringen så sätter man den inte på fingret eller?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 01, 2005 9:54 am 
The Magnificent

Om man inte verkligen vill vara på säkra sidan och hoppa ner med den själv, så att den inte hamnar på en klippa eller nåt liknande... :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 01, 2005 9:56 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

:lol: Snacka om att offra sig själv för det godas skull. Hobbitar har nog alldeles för mycket livsgnista för att ta självmord tror jag. Inte ens för en sån god saks skull. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 01, 2005 5:55 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Men jag tror nog att Sam skulle slängt i både sig själv och Frodo och Ringen om inte Gollum hade dykt upp.

Edit: Eller så skulle han låtit Frodo leva och hoppat i med Ringen för hans skull. :roll:

Edit 2: Jag har faktiskt höga tankar om Sam. Jag säger bara ärligt vad jag tror. :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 05, 2005 8:04 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Detta har egentligen redan sagts, i diverse kommentarer.

Det är klart att han blir rädd när han inser hur fiendens stora totala strategi ser ut.

Han förstår att de inte har använt ringen i kriget, för att de tänker förstöra ringen.
Han förstår att de har gjort en avledande manöver, för att de tänker förstöra ringen.
Han förstår att någon "obetydlig" som inte fångat Saurons uppmärksamhet i hemlighet har tagit sig till Domstöten (Domedagsklyftan) - för att förstöra ringen.
Är han klarsynt nog att se själve Frodo, som han ju känner till väl genom Gollums vittnesbörd "Fylke - Secker", så inser han helt säkert att Frodo inte har knatat (barfota) hela vägen från det fjärran Fylke in i själva Domstöten bara för att gäcka Sauron, utan för att förstöra ringen.

Och han har ju ingen aning om huruvida Frodo ångrar sig och plötsligt slänger ner ringen, eller ifall han har sällskap av fler kamrater än Sam och Gollum, som, ifall Frodo vägrar, kanske med förenade krafter häver ner honom och ring.

Och slutligen tror jag inte att Sauron är dummare än att han begriper att när nu ringen är så himla nära, så är det himla nära att ringen hamnar i elden vare sig någon vill eller inte, om inte annat som genom ett misstag, och det har han ju helt rätt i.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 04, 2006 12:05 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Jag tror att Sauron blev rädd för att ringen var i hans land och var nära förintelse. Klart han blev rädd. Han hade ju verkat i så många tidsåldrar och plötsligt stod en hob mitt i hans hjärta. Han ansåg väl Mordor som ogenomträngligt.

Ganska logisk reaktion av Sauron.

Inläggsrubrik: Re: Vad blev Sauron rädd för?
InläggPostat: ons maj 23, 2007 11:25 am 
Dúnadan

Aiwendil skrev:
Älva skrev:
När Frodo trär på sig ringen inne i Mordor så blir Sauron oerhört rädd.

And far away, as Frodo put on the Ring and claimed it for his own, even in Sammath Naur the very heart of his realm, the Power in Barad-dûr was shaken, and the Tower trembled from its foundations to its proud and bitter crown. The Dark Lord was suddenly aware of him (...) he knew his deadly peril and the thread upon which his doom now hung.

Vad blev han rädd för? Att Frodo hade makten i hans rike eller att ringen skulle förstöras? Frodo säger ju att ringen nu är hans och verkar ju inte ha några som helst avsikter att förstöra den.

Jag har alltid tolkat det som att Sauron då i det ögonblicket förstod att deras plan var att förstöra ringen så det var det jag tror han var rädd för, Sauron hörde väl aldrig vad Frodo hörde och har han kommit så här låmgt så kanske Sauron tror kanske att Frodo är immun mot ringens onda kraft och anledningen till att han tog på ringen var för att håna Sauron innan hans död.

Stämmer till 100% När Frodo sätter på sig ringen så förstår Sauron fiendens plan direkt och skriker (eller nåt) desperat till ringvålnaderna och beodrar dom att flyga så snabbt som möjligt till domstöten för att hindra att ringen förstörs.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 23, 2007 6:10 pm 
Master of Doom

Hur vet du det? Det är en tolkningsfråga, även om jag är anhängare till samma teori som du.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 23, 2007 6:55 pm 
Dúnadan

Túrin Turambar skrev:
Hur vet du det? Det är en tolkningsfråga, även om jag är anhängare till samma teori som du.

Jag har läst tredje boken så därför vet jag vad som hände. Men det är klart, jag vet inte om den där andra hade rätt till 100%, men jag orkade inte skriva om min mening så jag lät det stå så.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 23, 2007 6:59 pm 
Master of Doom

Ja, du, läst tredje boken har alla i den här diskussionen. Anledningen till att tråden startades var det här inlägget:

Citera:
And far away, as Frodo put on the Ring and claimed it for his own, even in Sammath Naur the very heart of his realm, the Power in Barad-dûr was shaken, and the Tower trembled from its foundations to its proud and bitter crown. The Dark Lord was suddenly aware of him (...) he knew his deadly peril and the thread upon which his doom now hung.

Vad blev han rädd för? Att Frodo hade makten i hans rike eller att ringen skulle förstöras? Frodo säger ju att ringen nu är hans och verkar ju inte ha några som helst avsikter att förstöra den.

Det verkar ju som om det är förstörandet av Ringen som han är rädd för, men det skulle också kunna handla om rädslan för den makt Frodo kunde få med Ringen, vilken också omtalas många gånger tidigare i böckerna. Det är inte så att någon här inte har läst tredje boken, utan det här diskuteras eftersom det faktiskt är ett ämne för tolkning.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 23, 2007 7:17 pm 
Dúnadan

Du frågade ju hur jag visste det...Men ja det är väl en tolkningsfråga, men jag är ju rätt fett säker på att det är så som jag/många skrev.
Sauron var inte dum han måste ju ha fårståt omedelbart (som det står i en bok) att ringbäraren tänkte förstöra ringen. Vad skulle ringbäraren annars ha gjort inuti mount doom? Grillat kycklingvingar?
Men som sagt det är en tolkningsfråga... :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 23, 2007 7:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

xz7d6j skrev:
Grillat kycklingvingar?:)

Jag är mera hungrig på grillad Gollum men det är ingen dum ide faktiskt :D

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]