Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön jun 14, 2026 5:58 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 801 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38 ... 54  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 20, 2006 8:21 pm 
Maia

Välkommen Frëya!

Jag är inte säker på att jag skrivit nån presentation jag heller :oops:
Jag heter Filip, är 18 år och bor i Halmstad. För tillfället går jag i trean på gymnasiet, natur, med inriktning matte data.
Mitt främsta intressen är musik, jag spelar själv gitarr och har onormalt många köpta cd-skivor för att tillhöra min generation... Jag har iofs en hel del på datorn också, men det är en annan sak ;) Jag gillar främst olika former av metal, men har ändå hyfsat bred smak.
Om någon vill veta mer är det bara att gå igenom mina tidigare inlägg, så hittar ni säkert något kul :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 20, 2006 9:27 pm 
Sinda

Aderyn skrev:
CasperV skrev:
Jag lever efter teorin att alla är idioter tills de bevisat motsatsen, hittils har det funkar alldeles utmärkt (tyvärr är så jävla många idioter bara).

Med en sådan syn på medmänniskor framställer man sig själv som en idiot. Det är en cirkel där vad 17 man tror om medmänniskan i fråga påverkar dess uppfattning om en själv. "Det man säger om den andra människan säger ofta mer om en själv". Jag har gått 20 poäng pedagogik, 20 poäng sociologi och 20 poäng psykologi och än så länge har inget motbevisat den tesen. För att gå tillbaka till den första meningen menar jag inte att du är en idiot, utan att, som mitt citat beskriver, du gör så att medmänniskan ser dig som en idiot innan du bevisat motsatsen.

För att visa en jämförelse ser jag alla människor som tänkbara källor för lärdommar och lycka - tills jag bevisat motsatsen. Hittils har det fungerat utmärkt, eftersom jag verkar ha lätt att få bästa vänner som gör inget annat än lär mig nya saker varje dag. Självklart finns det idioter som utnyttjar mig, men de befinner sig alltid i en extrem minoritet - och om jag upptäcker deras mygel ber jag dem att dra åt helvete.

Jag undrar varför så få (om alls någon, vad jag vet) hatar mig isf...Jag pendlar mellan narcissisim och ångest, vilket är lite sjukt, men även om det är ett sånt tillfälle då jag känner att hela världen egentligen borde knäa för mig, ger jag såklart folk en chans att bevisa sig vara intelligenta och trevliga personer.
När jag tänker efter så är jag väl ganska trevlig om man bara kan stå ut med min svarta humor.
Jag vet inte vad din utbildning säger, och för att vara lite radikal så bryr jag mig inte, eftersom min tes funkar oerhört praktiskt, och de flesta människor faktiskt är idioter (face it, fuckers). Folk får vara hur naiva och positiva som helst, bered er bara på att bli utnyttjade och överkörda.
Om andra ser mig som en idiot innan jag bevisat motsatsen är väl det bara rättvist, då får jag samma chans som dem.

Ska man vara enkelt psykoanalytisk så är jag en klassisk nörd, förutom det att jag har en stor bekantskapskrets, inte spelar CS eller WoW, inte har ett acc på Sweclockers (bannad efter mitt oseriösa spammande på uppmanande från en nörd-polare) och faktiskt funkar socialt.

Men i ärlighetens namn, vem fan bryr sig? Jag vet ändå att jag är sjuk och det är resten av världen med.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 20, 2006 10:05 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Beledhel skrev:
Har aldrig föreställt mig dig som pessimistisk! :)

Men vet du vad? Det är aldrig fel att säga "may the Force be with you"! :P

Jag tycker att världen är skit och för citera Agent Smith.

"Humanity is a virus"

Och jag är galen på grund att jag är pessimistisk.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Senast redigerad av Lord Voldemort sön okt 29, 2006 5:11 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 20, 2006 10:45 pm 
Maia
Användarvisningsbild

CasperV skrev:
Folk får vara hur naiva och positiva som helst, bered er bara på att bli utnyttjade och överkörda.

Med all respekt; men folk får gärna vara så naiva i sin negativa värld att de missar chansen att leva livet. För du vet väl att samma argument som du slänger ut över min sida kan, och ska, användas mot dig - likt en dubbeleggad dolk.

CasperV skrev:
Ska man vara enkelt psykoanalytisk så är jag en klassisk nörd

Du har inte fel i att vara cynisk [visst går min filosofi emot din - men jag skrev inlägget enbart för att stimulera mig in i en diskussion om livsvärderingar. Jag säger inte att du har fel, och jag har defenetivt inget fel] men du har defenetivt fel i att beskriva dig som nörd utifrån psykoanalysen. För det första finns inget som helst nördaktigt i psykoanalysen. Det finns bara fel som föräldrarna gjorde när man var liten, och hur det påverkar ens omedvetna (enligt Freud finns även sexuella tankar som små barn tänker). Jag ogillar psykoanalysen och jag är minst sagt irriterad över att alla tror att psykologin är synonymt med Freudisk psykoanalys - vilket är minst sagt fel. Och för det andra beskriver ingen psykologisk teori begreppet nörd. Inte ens i den kognitiva psykologin - min ögonsten - beskrivs ett sådant beteende.

Sorry dude. Jag ville inte provocera dig. Och om jag inte har fel märks ingen provokation i min förgående text. Den enda jag ville med min kommentar var att ge mig in i en liten stimulerande diskussion. Jag har nämligen aldrig gett mig in i en diskussion mellan den cyniska och livsglada livsstilen och jag ville se hur det går till. Med din tillåtelse, om diskussionen hålls på en nivå där vi inte använder personangrepp och liknande, skulle jag vilja fortsätta detta.

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 21, 2006 12:10 am 
Sinda

Citera:
Med din tillåtelse, om diskussionen hålls på en nivå där vi inte använder personangrepp och liknande, skulle jag vilja fortsätta detta

Visst. Tycker inte jag har använt mig av dylikt men det är väl upp till var och en vad man uppfattar som stötande. Har dock inget att tillägga just nu.

Citera:
dubbeleggad dolk.

Amazing things they can do these days.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 21, 2006 1:53 pm 
Master of Doom

En dolk är väl alltid dubbeleggad, eller tveeggad som det kanske alltid heter. Det är en av huvudskillnaderna i förhållande till en kniv.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 21, 2006 4:39 pm 
Sinda

Túrin Turambar skrev:
En dolk är väl alltid dubbeleggad, eller tveeggad som det kanske alltid heter. Det är en av huvudskillnaderna i förhållande till en kniv.

Det var lite det jag menade.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 21, 2006 6:10 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Hmm... Om jag inte missminner mig gick liknelsen egentligen ut på att använda ett svärd istället för en dolk. Men så vitt jag vet är en svärd också dubbel-/tveeggad. Anledningen till att jag använder liknelsen är att jag fann den i "Silverdolken".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 22, 2006 4:15 pm 
Sinda

Ett svärd kan - vad jag vet - var både tve- och eneggat. En katana (som betyder just svärd) är ju eneggad. Kan man räkna scramasaxar till svärd också? Falchioner och huggare är ju eneggade och en form av svärd. Sablar och vissa värjor/rapirer med. Finns så jävla många klassifikationer.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 22, 2006 6:18 pm 
Maia

Även om jag givetvis anser att få saker är lika intressanta som denna "svärddiskussion" kanske jag ändå vill ifrågasätta dess relevans i "presentationstråden". :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 22, 2006 7:56 pm 
Master of Doom

CasperV skrev:
Ett svärd kan - vad jag vet - var både tve- och eneggat. En katana (som betyder just svärd) är ju eneggad. Kan man räkna scramasaxar till svärd också? Falchioner och huggare är ju eneggade och en form av svärd. Sablar och vissa värjor/rapirer med. Finns så jävla många klassifikationer.

Ja, alla de du räknade upp räknas som svärd, även scramasaxen.

Men nu lämnar vi detta, eftersom vi är off-topic.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 23, 2006 1:32 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Olórin skrev:
Även om jag givetvis anser att få saker är lika intressanta som denna "svärddiskussion" kanske jag ändå vill ifrågasätta dess relevans i "presentationstråden". :wink:

Om inget annat så presenterar den vår förmåga till språkanalys.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 30, 2006 10:14 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tja, det var ett tag sedan som jag presenterade mig själv.

Jag heter Daniel och jag studerar pedagogik. Detta gör jag på grund av den orsaken att den psykologikurs som jag ville gå på blev inställd för att för få elever ville läsa den. Men jag vet att jag måste läsa denna terminen för att tillgodose mig min kandidat om ett eller två år, så jag kämpar på.

Mitt mål är att få magisterexamen i psykologi och kandidatexamen i ekonomi. Om jag tvingas läsa mer än 3 år på det ekonomiprogram som jag vill gå på vill jag läsa upp till en kandidat på teknik, eftersom jag vill ha en så hög kompetensbredd som möjligt från högskolan.

Jag röstade på moderaterna. Detta gör jag eftersom min huvudfråga i politiksammanhang har med friheten att göra. Moderaterna ger störst frihet i sina partiprogram. Tyvärr måste jag inse att hjälpen för de som tyvärr inte kan använda sig av friheten inte är stor nog, så antagligen måste jag göra om moderaterna, eller socialemokraterna - för att de inte är så blåa som jag vill ha dem -, eller bilda ett LILA parti, för att välja på något.

Jag gör allt för att se friden i mig. Jag hatar allt som inte har med frid att göra.

Jag kan knappast säga att jag tillbringar mina dagar via en speciell mall. Jag har redan slösat bort för mycket av livet på att klaga över att leva i en mall så jag försöker alltid göra mig så upptagen med diverse olika saker att ingen mall inträffar. Detta sker även om somrarna, då jag började läsa ett 10-tal böcker för att vara upptagen med inget speciellt.

Just nu arbetar jag med att vara studierespresentant i en skolstyrelse, vid sidan av studierna. Tillika på detta skriver jag i kårtidningen. Och om vissa kvällar kan det bli fester. Så jag har alltid något att göra.

Som ni märker har jag inte nämnt vad andra människor anser om mig. Men det har jag valt att inte behöva; eftersom det viktigaste jag vet om mig själv är att ingen vet mer om mitt värde än mig själv.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 31, 2006 9:23 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Du är så himla rolig Aderyn! Jag är så skygg att jag inte ids presentera mig mer än en gång men du ger säkert inspiration till andra att följa efter dig. Det är säkert roligt för de nya att lsäa om de som varit här ett tag. En annan sak som jag gillar är att du är så grymt öppen med dig själv!

Stå på!

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 31, 2006 10:44 am 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Du är så himla rolig Aderyn! Jag är så skygg att jag inte ids presentera mig mer än en gång men du ger säkert inspiration till andra att följa efter dig. Det är säkert roligt för de nya att lsäa om de som varit här ett tag. En annan sak som jag gillar är att du är så grymt öppen med dig själv!

Stå på!

Man tackar Älva :)

Det var just för de nya som jag valde att presentera mig för fjärde gången i detta forumet. Jag vet redan hur onödigt svårt det var att leta upp information om de "gamla" medlemmarna när jag själv var ny. Med ett sådant intiativ underlättar man ju allt!

Och jag hoppas även att det inspirerar dig till att skriva en ny presentation.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 801 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38 ... 54  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]