Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:28 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Halloweentråden?
InläggPostat: mån okt 23, 2006 1:18 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Är det någon här som firar samhain? Alltså halloween eller är ni mera svenska och tänder ljus på gravarna ett par dagar senare och minns de som gått över regnbågsbron på allhelgona?

Jag gillar det keltiska firandet med pumpor och ståt. Men det ska vara mycket ljus och lyktor och svart och spöklikt. Gillar idén på att avdramatisera döden och hela temat. Hade tänkt ha en maskeradfest med halloweentema den 28:e oktober men dessvärre så blev det dålig uppslutning så det blir vanlig fest med halloweentema istället.

Hur gör ni?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 23, 2006 10:06 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Samhain? Varifrån kommer det ordet?

Tja, nån slags blandning tror jag. Tänder ljus på grav(ar) och tänder ljus i pumpor. :wink: Inte alla år, men det har hänt.
Skulle vilja fira det mer, gjorde det för 10 år sedan ungefär, men då bodde jag med syrran, och hennes barn kom på helgerna så det blev väl naturligt att pyssla och fira för deras skull.

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 24, 2006 7:51 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Samhain är ett keltiskt ord för det som senare blev halloween (all hallows eve). Andra fina keltiska högtider är Imbolc (tror det stavas så :roll: ) den 2:a februari, Beltane och Lugnardash (nu är jag nog riktigt ute och cyklar på stavningen) de två sista är ju vårdagjämning och midsommar.

Det enda som är synd är att högtider i modern tid tenderar till att endast omfatta barn. Som vuxen förväntas du inte rucka på vardagen och tillåta dig att fira högtider och ha roligt det är bara barnen som ska få ha allting.Det är så koncentrerat till barn och barnens helger och ve och väl. Varför kan inte högtiderna vara för alla så som det var förr? Halloween har också blivit en sån där högtid som bara är mer eller mindre för barn. Man ser aldrig några fina lyktor eller sånt i vanliga affärer längre, nej, här går vi på julrusningen direkt. Det är leksakasaffärerna som har halloweensaker och där är det ju knappast säkert att jag hittar något användbart.

Ge mig tillbaka mina högtider! Jag vill också vara med! Bild

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 24, 2006 11:31 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Så sant så sant...! Jag känner också att Någon Annan bestämmer vilka högtider jag som barnlös ska fira.

Och vill man gå mot strömmen finns det liksom inget "stöd" för det.
När jag firar högtider vill jag känna att jag gör det tillsammans med andra, alltså kollektivt menar jag. Jag vill veta att andra, folk jag inte känner, gör något liknande.

Låter kanske osjälvständigt men det är en stor del av själva högtidskänslan för mig. :roll:

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 24, 2006 6:02 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Jag har hittills inte valt att fira halloween, främst eftersom denna tradition kommit till Sverige för att affärerna ska få sällja fler prylar.. Däremot brukar vi alltid uppmärksamma allhelgonahelgen. Det kan inte finnas någon dag på året då det är mer stämningsfullt vid kyrkogården. Tyvärr ligger min släkt begraven mången mil härifrån men jag brukar tänka på dem när jag knallar på Skogskyrkogården.

Jag har inget emot att många traditioner riktar sig till barn (i affärer och dyl). Det viktiga för mig är att jag kan forma högtiderna på mitt sätt. Några av mina absolut mysigaste jular var när jag och min syster firade själva med vår mamma. Jag var mellan sjutton och tjugo år och min syster är tre år äldre än mig. Jättehärligt! Självklart är det mysigt nu också, att se barnens ögon lysa och all förväntan som finns i luften. Hoppsan, nu har jag visst gått över till nästa högtid.. ber om ursäkt. :oops:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 25, 2006 11:17 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag förstår folks ovilja mot halloween. Men jag gillar tanken på en liten dödsfest mitt i hösten! Gillar det mesta hedniskt och har starka funderingar på att fira Imbolc också som är vårens första dag. 2:a februari! :shock: (det var keltiska högtider jag snackar om ok?)

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 25, 2006 5:13 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Jag vet att min mamma var ganska upprörd (och är än?) när den klassiskt amerikanska halloween först dök upp i Sverige. För henne handlar vår svenska Alla helgons dag om att tända gravlyktor, minnas nära och kära som gått bort, och rent allmänt vara ganska dämpad och stilla. Den traditionen hade hon med sig från sin uppväxt i ett frireligiöst hem.
Även om Halloween inte infaller på precis samma dag kändes det respektlöst för henne att så nära inpå få påringningar av vålnader och vandrande skelett som tigger godis och hotar med hyss, hur små och oskydliga de än må vara. Hon kände även gamla människor som tyckte det var mkt skrämmande. Kulturkrock helt enkelt. :?

Jag är lite rädd för den läskiga delen av Halloween. :oops: Vet inte hur jag hade överlevt om jag vuxit upp i USA, jag var så mörkrädd som barn att jag inte kunde gå på toa ensam om nätterna. :? (Fast å andra sidan hade jag kanske inte varit så rädd om jag mött spöken och andra otäckheter lite oftare, som t.ex. på Halloween?)

Skulle gärna har ett naturligare förhållningssätt till döden i vårt land, men vet inte om jag känner att den amerikanska modellen passar mig bäst. Skulle vilja hitta på en egen. Nån som vill haka på? :P Lite lagom blandning mys, hågkomst och kusligheter? Vad säger du Älva? :)

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 26, 2006 11:29 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Vi borde lätta upp det hela, låta det som är läskigt bli lite roligt. Som i Mexico där de firar De dödas dag med mat och dryck och allmänt festande där man bjuder in de döda till middagen. Man dukar för gamla morfar och lägger upp mat och minns sina nära på det sättet och alla tycker att det känns som om de är med dem då.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 26, 2006 11:07 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Mm, tänkte faktiskt på den högtiden medan jag skrev mitt inlägg, men frågan är om jag inte blivit lite rädd iaf... :? (Lättskrämd! :roll: )

Men är man uppvuxen med det blir det väl annorlunda förstås.

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 27, 2006 5:24 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Det låter inte så dumt. Min fundering är om det inte blir en väldans många tomma platser kring bordet. På ett sätt blir det extra tydligt att så många inte är där när halva bordet har tallrikar men inga som äter..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 30, 2006 9:01 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det beror på om man har fler döda släktingar än levande.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010