Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:34 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 129 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa

Vem uträttade minst i brödraskapet?
Frodo 1%  1%  [ 1 ]
Sam 1%  1%  [ 1 ]
Gandalf 0%  0%  [ 0 ]
Aragorn 0%  0%  [ 0 ]
Merry 4%  4%  [ 3 ]
Pippin 16%  16%  [ 11 ]
Legolas 22%  22%  [ 15 ]
Gimli 16%  16%  [ 11 ]
Boromir 23%  23%  [ 16 ]
Alla uträttade lika mycket 16%  16%  [ 11 ]
Antal röster : 69
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 12, 2006 7:29 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det undrar jag också. Bild

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 12, 2006 10:48 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån apr 10, 2006 6:21 pm
Inlägg: 630
Ort: Östersund (Republiken Jämtland)
Det är bara för att han är alv. Diskrimenering!

_________________
Eä, världen som är.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 12, 2006 1:46 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Gimli dödade en ork mer vid Helms klyfta...

Dessutom räddar han ju i princip Aragorn och Éomer från döden där. (Ni vet: Axes of the Dwarves! The Dwarves are Upon You!)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 12, 2006 2:24 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
:roll:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 12, 2006 5:56 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån apr 10, 2006 6:21 pm
Inlägg: 630
Ort: Östersund (Republiken Jämtland)
Men Legolas skjöt ju ner ett av nazgûlernas riddjur och det måste ju ha varit väldigt viktigt. Mycket hade nog kunnat gå galet om han inte hade gjort det.

_________________
Eä, världen som är.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 12, 2006 6:36 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: ons jun 29, 2005 7:30 pm
Inlägg: 370
Ort: Stockholm
Tack, Ulmo, för att du i det närmaste citerar mig.

_________________
Mina fnysningar överröstades fullständigt av deras idiotiska livsglädje.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 12, 2006 9:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån apr 10, 2006 6:21 pm
Inlägg: 630
Ort: Östersund (Republiken Jämtland)
Ok, tänkte inte på att du hade skrivit det innan.

_________________
Eä, världen som är.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 01, 2006 9:59 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Lite sent måhända, men jag röstar på Gimli. Tycker det verkar som om han och Legolas uträttade ungefär lika mycket, så jag valde dvärgen för att stackars Legolas inte skall behöva känna sig så utmobbad i den här omröstningen.

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 06, 2006 11:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Ulmo skrev:
Röstade på Pippin, för vad gjorde han för nyttigt egentligen?
Manade enterna på Saruman kanske, men det hade nog blivit av iallafall.


Pippin har ju en av de viktigaste rollerna i hela brödraskapet, sitt förstånd till trots.
Jag kommer i brådrasket inte på något före Moria, men det kan tänkas att han gör nytta även tidigare (han är i själva verket en av Tolkiens små gullegrisar, rent dramaturgiskt).

I Moria släpper han ner en sten i brunnen i vaktrummet, vilket väcker orkernas och balrogens misstankar, så att de anfaller brödraskapet, så att Gandalf strider mot balrogen, dör och uppstår som Gandalf vit, vilket är en förutsättning för att kriget om Ringen ska vinnas.

Det är mycket tydligt att Merry och Pippin förutan hade enterna aldrig väckts. Gandalf påtalar det förövrigt: (De två tornen sid 112 och 116)
"Det var inte förgäves som de unga hobbitarna följde med oss... De fördes till Fangorn, och deras ankomst var som de små stenarna som faller i bergen och startar en lavin... Hobbitarnas ankomst och de upplysningar som de lämnat har fått vreden att flöda över, och den kommer snart att forsa fram som en flod; men den strömmar i riktning mot Saruman..."

Sedan är det även Pippins galenskap att titta i palantiren, som utlöser en rad händelser i positiv riktning. Hans nyfikenhet gör att Gandalf "slipper" undersöka palantiren själv, och där igenom avslöja sig för Sauron. Dessutom tar det uppmärksamheten från Frodo som just befinner sig inom synhåll från Svarta porten, vilket kan ha hjälpt Frodo. Pippins nyfikenhet gör att Sauron sänder en nazgûl väster om Anduin för att hämta halvlingen hos Saruman (som han tror). Kriget om ringen kommer på så sätt igång lite snabbare och lite mindre noga planerat från Saurons sida. Hade Sauron fått arbeta ostört hade han nog väntat ytterligare en tid med att belägra Minas Tirith, och då hade läget varit värre både för Gondor och för Frodo.

Pippins vaksamhet räddar livet på Faramir (även om han får hjälp av Beregond, vilket har nämnts tidigare).

Vid slaget utanför Svarta porten dräper dessutom Pippin en trollhövding, vilket räddar livet på Beregond.

Och sedan spelar såväl Pippin som Merry en avgörande ledarroll i krigets allra sista slag, nämligen när Fylke rensas från Sarumans hämndaktioner mot hobbitarnas stam.

Min högst personliga misstanke är att Tolkien saknade "en Bilbo" i Ringarnas herre. Frodo är ju så mycket lugnare och klokare än Bilbo under hans äventyr med dvärgarna, och jag undrar om inte Tolkien ville ha en ung och naiv liten hobbit, som likt Bilbo råkar in i den ena olyckan efter den andra, men på sitt hobbitska vis klarar sig ur alla äventyr genom tur och ungdomlig intuition.

Jag röstar för Legolas, och det av en anledning som jag har läst mig till (eventuellt skriven av Tolkien själv, men det minns jag inte säkert). Det påstås i alla fall att Legolas inverkar minst på händelserna av brödraskapets nio deltagare, och detta som en avspegling av att alverna är det folkslag som inverkar minst, eftersom deras tid i Midgård är förbi.

När jag tänker igenom Legolas och Gimlis göranden och låtanden ter de sig ungefär lika ringa.
Legolas skjuter nazgûlens riddjur och slåss bra vid Helms klyfta.
Gimli bidrar till bättre relationer mellan alver och dvärgar (med Galadriels hjälp) och slåss bra vid Helms klyfta.

Men kanske att Gimli som person skapar större mod och hopp inom själva brödraskapet än vad Legolas gör? Och en större bedrift är det att en dvärg springer nästan oavbrutet i tre dygn än att en alv gör det.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 07, 2006 12:45 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Legolas och Gimli blev ju vänner redan innan Galadriel och det var faktiskt Legolas som ofta tog med sig Gimli på promenader i Lothlorien. (Hm... love is in the air?)

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 07, 2006 1:47 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Älva skrev:
Legolas och Gimli blev ju vänner redan innan Galadriel och det var faktiskt Legolas som ofta tog med sig Gimli på promenader i Lothlorien. (Hm... love is in the air?)


Oj, så upprörd Tolkien skulle blivit över denna insinuation. :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 07, 2006 4:34 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån apr 10, 2006 6:21 pm
Inlägg: 630
Ort: Östersund (Republiken Jämtland)
Randalin skrev:
Ulmo skrev:
Röstade på Pippin, för vad gjorde han för nyttigt egentligen?
Manade enterna på Saruman kanske, men det hade nog blivit av iallafall.


Pippin har ju en av de viktigaste rollerna i hela brödraskapet, sitt förstånd till trots.
Jag kommer i brådrasket inte på något före Moria, men det kan tänkas att han gör nytta även tidigare (han är i själva verket en av Tolkiens små gullegrisar, rent dramaturgiskt).

I Moria släpper han ner en sten i brunnen i vaktrummet, vilket väcker orkernas och balrogens misstankar, så att de anfaller brödraskapet, så att Gandalf strider mot balrogen, dör och uppstår som Gandalf vit, vilket är en förutsättning för att kriget om Ringen ska vinnas.

Det är mycket tydligt att Merry och Pippin förutan hade enterna aldrig väckts. Gandalf påtalar det förövrigt: (De två tornen sid 112 och 116)
"Det var inte förgäves som de unga hobbitarna följde med oss... De fördes till Fangorn, och deras ankomst var som de små stenarna som faller i bergen och startar en lavin... Hobbitarnas ankomst och de upplysningar som de lämnat har fått vreden att flöda över, och den kommer snart att forsa fram som en flod; men den strömmar i riktning mot Saruman..."

Sedan är det även Pippins galenskap att titta i palantiren, som utlöser en rad händelser i positiv riktning. Hans nyfikenhet gör att Gandalf "slipper" undersöka palantiren själv, och där igenom avslöja sig för Sauron. Dessutom tar det uppmärksamheten från Frodo som just befinner sig inom synhåll från Svarta porten, vilket kan ha hjälpt Frodo. Pippins nyfikenhet gör att Sauron sänder en nazgûl väster om Anduin för att hämta halvlingen hos Saruman (som han tror). Kriget om ringen kommer på så sätt igång lite snabbare och lite mindre noga planerat från Saurons sida. Hade Sauron fått arbeta ostört hade han nog väntat ytterligare en tid med att belägra Minas Tirith, och då hade läget varit värre både för Gondor och för Frodo.

Pippins vaksamhet räddar livet på Faramir (även om han får hjälp av Beregond, vilket har nämnts tidigare).

Vid slaget utanför Svarta porten dräper dessutom Pippin en trollhövding, vilket räddar livet på Beregond.

Och sedan spelar såväl Pippin som Merry en avgörande ledarroll i krigets allra sista slag, nämligen när Fylke rensas från Sarumans hämndaktioner mot hobbitarnas stam.

Min högst personliga misstanke är att Tolkien saknade "en Bilbo" i Ringarnas herre. Frodo är ju så mycket lugnare och klokare än Bilbo under hans äventyr med dvärgarna, och jag undrar om inte Tolkien ville ha en ung och naiv liten hobbit, som likt Bilbo råkar in i den ena olyckan efter den andra, men på sitt hobbitska vis klarar sig ur alla äventyr genom tur och ungdomlig intuition.


Om man går in på så där detaljerade kedjehändelser så tror jag att alla i brödraskapet var väldigt viktiga. Tänk bara efter vad mycket småsaker alla gjorde som ändrade saker till det positiva eller ibland negativa.

Frågan är om det var bra att Gandalf Grå föll ner vid Balrogsfighten. Han skulle kanske ändå ha blivit vit eftersom Sarumans översteroll över Istarí var slut och en ny ledare var tvungen att ta över platsen som vit och mäktigast.

_________________
Eä, världen som är.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 07, 2006 7:23 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons jul 06, 2005 7:17 pm
Inlägg: 983


Senast redigerad av [Inaktiv användare] mån okt 23, 2006 10:50 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 07, 2006 11:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Ulmo skrev:
Randalin skrev:
Citera:
Pippin har ju en av de viktigaste rollerna...
...men på sitt hobbitska vis klarar sig ur alla äventyr genom tur och ungdomlig intuition.

Om man går in på så där detaljerade kedjehändelser så tror jag att alla i brödraskapet var väldigt viktiga...

...Frågan är om det var bra att Gandalf Grå föll ner vid Balrogsfighten. Han skulle kanske ändå ha blivit vit eftersom Sarumans översteroll över Istarí var slut och en ny ledare var tvungen att ta över platsen som vit och mäktigast.


Jag håller egentligen med dig. Det viktigaste är ju att alla är beredda att ställa upp om och när det behövs. Det är ju därför man bildar brödraskap. Sedan är det tillfälligheter som korar hjältarna. Men nu handlade ju tråden om vem.

Däremot håller jag inte med dig om det där med Gandalf. Balrogen hade varit livsfarlig som "spelpjäs" för Sauron. Han måste bort. Och sedan är frågan om Gandalf hade kunnat besegra Saruman som Gandalf grå. Även om Sarumans översteroll över Istarí var slut, är det inget som säger att han hade klivit av, eller blivit avsatt från högre ort per automati. Sauron blev ju inte utvisad från Midgård av valar, när det visade sig att han hade bedragit människor och alver under tillverkningen av ringar. Det var bara som Gandalf vit som Gandalf hade kraft nog att bryta Sarumans stav.

Valar tillät (inte helt självklart) Gandalf att återvända, pga sina bedrifter och för att han mötte en motståndare som inte ingick i hans uppdrag i Midgård. Balrogerna förväntades ha varit utrotade, och den striden stod s.a.s. utanför programmet.

Så utan balrogen hade nog Gandalf fortsatt att vara grå och där igenom svagare än Saruman.
Detta att först dö och sedan återuppstå mäktigare än förr är en av mytvärldens äldsta och mest använda grepp. (Jämför bl a Jesus, Oden, Merlin, Rödluvan, Aslan, Obi-Wan Kenoby, Neo i Matrix m.fl.)

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 08, 2006 4:22 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 13, 2004 2:33 pm
Inlägg: 438
Ort: Minas Morgul
Tänker absolut inte rösta på något sånt här.
Alla var kanske inte lika starka som Gimli eller lika visa som Gandalf. Eller lika snabba med bågen som Legolas eller lika bra på att slåss som Aragorn eller lika modiga som Boromir.

Alla var bra på olika saker mer eller mindre.
Huvudsaken är inte att vinna eller vara bäst utan att deltaga vilket alla i brödraskapet gjorde.

_________________
Sean Bean är underskattad!!
Hoppas han håller på med film minst 20 år till.
Aragorn <3 Boromir avslöjade!
http://www.youtube.com/watch?v=kvIgJPoB ... ch=boromir


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 129 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010