Att slänga in Glorfindel i en scen hade, som redan sagts, känts meningslöst och säkert förvirrande för de som inte läst boken, särskilt som LotR som helhet (och särskilt första filmen) innehåller så många olika karaktärer man ska lära känna och hålla reda på.
Man hade, som Beledhel säger, också kunnat göra som Bakshi och byta ut Glorfindel mot Legolas, men det hade varit väldigt märkligt. Legolas hade ju absolut ingen anknytning till Riftedal och Elrond, och då hade man varit tvungen att ändra hans bakgrund, och gjort honom till en Riftedalsalv.
Jag tycker nog att Arwen trots allt är den bästa lösningen. Hon hade ju en stark koppling till Riftedal och kände dessutom Aragorn (minst sagt!). Sen hade jag förstås föredragit om de hade löst scenen som i boken, och helt enkelt bara bytt ut Glorfindel mot Arwen, och inte skrivit om scenen...
CasperV skrev:
+ att han ville ta alla möjliga chanser att trycka in kvinnor i den i övrigt mansdominerade filmen (ett dumt beslut som bara drar ner på filmerna).
Jag tycker nog att du bara delvis har rätt. Visst var nog Arwens rollutökning delvis till för detta, men framför allt (vilket också filmmakarna betonar) berodde det på att Arwen är en mycket central del av själva berättelsen, som Tolkien själv ville ha med, men inte lyckades införliva. Av den anledningen stör jag mig inte alls på att Arwen fått en större roll, även om jag hade gnisslat tänder om hon hade slagits i Helms klyfta.
Dessutom antyder du att Jackson på andra sätt också försökt förstora kvinnornas roller i filmen. Jag vet inte vad du bygger detta på. I filmtrilogin förekommer ju egentligen bara tre kvinnor med något meningsfullt att göra (precis som i boken): Galadriel, Éowyn och Arwen. Fyra, om man räknar med Lockan!