Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:42 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 30. Gollum siktas, Aragorn och Boromir grälar, Argonath
InläggPostat: tor dec 18, 2003 7:09 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån jul 28, 2003 11:55 am
Inlägg: 97
<The Fellowship passes out onto a larger branch of the Anduin beneath sheer cliffs. The Uruk-Hai march along through the forest as the three boats carrying the Fellowship float along.>

<It is getting dark. The Fellowship rests on a small island. Boromir looks out from behind a large rock, silvery webs of lights reverberating from the water. He looks worriedly at a log floating in the river. Small hands clutch it, and the top of a head is barely visible over the log‘s edge, where eyes glint softly.>

<<Aragorn: Gollum. He has tracked us since Moria.>>

<<Voice: Golllllluum…>>

<<Aragorn: I had hoped we would lose him on the river. But he's too clever a waterman.>>

<<Boromir: And if he alerts the enemy to our whereabouts it will make the crossing even more dangerous.>>

<Frodo hears them. He looks worried.>

<<Sam: <sitting beside him> Have some food, Mr. Frodo.>>

<<Frodo: No, Sam.>>

<<Sam: You haven't eaten anything all day. You're not sleeping, either. Don't think I haven't noticed. Mr. Frodo…>>

<<Frodo: I'm all right.>>

<<Sam: But you're not! I'm here to help you. I promised Gandalf that I would.>>

<Frodo pauses a moment.>

<<Frodo: You can't help me, Sam... Not this time... Get some sleep.>>

<Sam leaves. Now it is not Samwise who cannot sleep in the night, but Frodo, the Ring-bearer.>

<<Boromir: <walks from the rock to Aragorn> Minas Tirith is the safer road. You know it. From there we can regroup…strike out for Mordor from a place of strength.>>

<<Aragorn: There is no strength in Gondor that can avail us.>>

<<Boromir: You were quick enough to trust the Elves. Have you so little faith in your own people? Yes, there is weakness. There is frailty. But there is courage also, and honor to be found in Men. But you will not see that. <Aragorn turns away, but Boromir grabs his arm and turns him.> You are afraid! All your life, you have hidden in the shadows!>>

<Frodo looks out, suffering, from his resting place, hearing Boromir‘s words.>

<<Boromir: Scared of who you are, of what you are.>> <Boromir releases Aragorn, who turns away.>

<<Aragorn: <turns back suddenly> I will not lead the Ring within a hundred leagues of your city.>>

<The Fellowship’s boats pass through a canyon. Boromir glances at Aragorn’s boat across the water.>

<Aragorn, meanwhile, lifts his head, half-smiles and taps Frodo on the shoulder.>

<<Aragorn: Frodo, the Argonath! Long have I desired to look upon the kings of old. My kin.>>

<The Fellowship looks up in awe at the towering splendor of the Argonath. Two majestic statues, carved right out of the rock, proudly stand on each side of the Anduin. Two vast quarries line the cliffs to either side of them, where once their stones may have been hewn for their building. Their left arms are held aloft, their palms facing outwards in gesture of warning. Solemn and stern are their faces, the silent wardens of a long vanished kingdom. Voices sing out in the light.>

<<Voices: Et Eärello Endorenna utúlien. Sinome maruvan ar Hildinyar tenn' Ambar-metta!’

('Out of the Great Sea to Middle-earth I am come. In this place I will abide, and my heirs, unto the ending of the world!')>>

<The Fellowship sail past the statues towards a great, roaring waterfall. On either side of the falls, the land rises in two hilltops crowned by distant ruins. In the center of the rushing water a pinnacle of rock rises sheer from the cascade. As they disembark on a gravel beach, Boromir looks troubled and appears to be fighting a conflict within him, and Frodo glances at him, looking perturbed. The Fellowship starts to make camp.>


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 21, 2003 11:24 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre nov 28, 2003 7:47 pm
Inlägg: 425
Ort: Stockholm
Boromir har tyvärr rätt.om Aragorn, desvärre har han det om Boromir ockå. Tycker om att man frå se gollum på den där stocken, ett lite styce ur boken som jag saknad mycket i den vanliga verisionen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 21, 2003 12:13 pm 
Siri skrev:
Boromir har tyvärr rätt.om Aragorn, desvärre har han det om Boromir ockå. Tycker om att man frå se gollum på den där stocken, ett lite styce ur boken som jag saknad mycket i den vanliga verisionen.
Boromir har egentlgen rätt, men aragorn inser ju det senare.... och blir KUNG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Quite Cool


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 21, 2003 12:19 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre nov 28, 2003 7:47 pm
Inlägg: 425
Ort: Stockholm
JO visst, men ajg tykcer Aragron är ganska feg, fastå andra sidan så föredrar jag hans fega sida framför hans högfärdig då han är besluten om att bli kunge och tycker att han själv är så mycket bättre än alla andra, framför allt i boken är han så.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 12, 2004 8:31 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons nov 19, 2003 2:17 pm
Inlägg: 664
Ort: Stockholm
Siri skrev:
JO visst, men ajg tykcer Aragron är ganska feg, fastå andra sidan så föredrar jag hans fega sida framför hans högfärdig då han är besluten om att bli kunge och tycker att han själv är så mycket bättre än alla andra, framför allt i boken är han så.


Jag irreterar mig också på hans högfärdiga sätt när han blir kung. Däremot så tycker jag inte att han är feg. Han är rädd för att bli kung, och ta det ansvar som det innebär, rädd för att göra samma misstag som sina förfäder, men feg tycker jag inte att han är

_________________
"I do as I choose, and go as I please"
- Bilbo


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 12, 2004 10:44 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre nov 28, 2003 7:47 pm
Inlägg: 425
Ort: Stockholm
JAg är tycker han är feg och dessverre rädd som inte vill bli kung innan "tiden är inne...." Om han gör samma mistag som ina förfädrar vet han ju inte innan han provat det. Han är modig men samtidg feg. Feg för att han inte såtr för den han är.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 12, 2004 6:47 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:19 pm
Inlägg: 311
Ort: ö-vik
Jag tror inte att det är det lättaste att bli kung över Midgårds mäktigaste land, särskildt när de har saknat kung under så många år. Det är nog ganska lätt att skjuta upp det på framtiden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 12, 2004 7:57 pm 
Jo visserligen kan det stämma. men jag blir ibland lite trött på att så mycket handlar om om tiden är inne.


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 12, 2004 7:57 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre nov 28, 2003 7:47 pm
Inlägg: 425
Ort: Stockholm
Jo visserligen kan det stämma. men jag blir ibland lite trött på att så mycket handlar om om tiden är inne.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 12, 2004 9:25 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons nov 19, 2003 2:17 pm
Inlägg: 664
Ort: Stockholm
Jag tycker att feg har en sån negativ klang...
Nej, jag tycker inte att han är feg, bara otroligt rädd för att inte klara av det ansvar som lagts på hans axlar....

_________________
"I do as I choose, and go as I please"
- Bilbo


Senast redigerad av Janna mån jan 12, 2004 11:35 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 12, 2004 11:34 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons nov 19, 2003 2:17 pm
Inlägg: 664
Ort: Stockholm
Siri skrev:
JAg är tycker han är feg och dessverre rädd som inte vill bli kung innan "tiden är inne....


Tycker du att han är en sån vekling! Det är väll inte konstigt att han är rädd och osäker för det som vänta, inte konstigt att han inte gör någonting åt saken fören "tiden är inne"

_________________
"I do as I choose, and go as I please"
- Bilbo


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 13, 2004 11:40 am 
Haha...bara att han kanske är feg när det gäller vissa saker betyder det inte att jag tycker att han är en vekling.
men jag tycker det är fegt (i birst på bättre ord förråd), att låta gondor lida bara för att han är rädd, och framförallt för att hans tid inte är inne.


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 13, 2004 11:41 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre nov 28, 2003 7:47 pm
Inlägg: 425
Ort: Stockholm
Haha...bara att han kanske är feg när det gäller vissa saker betyder det inte att jag tycker att han är en vekling.
men jag tycker det är fegt (i birst på bättre ord förråd), att låta gondor lida bara för att han är rädd, och framförallt för att hans tid inte är inne


(glömda logga in som vanligt..)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 16, 2004 7:29 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön feb 01, 2004 2:04 pm
Inlägg: 53
Ort: Småland
Hej hopp.
Vad menar ni med att Aragorn är högfärdig? Så har jag inte upplevt det någonstans vare sig i böckerna eller i filmerna.
Jag tycker att att allt han gör görs med en ödmjukhet och ändå pondus.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 19, 2004 8:39 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre nov 28, 2003 7:47 pm
Inlägg: 425
Ort: Stockholm
Att Aragorn är högfärdig (i tredje boken), på många ställen. Pratar om sig själv som han är den bästa och bättre än alla andra.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010