Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis jun 02, 2026 8:53 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Försäljning och upplagor!!!
InläggPostat: fre jan 06, 2006 1:01 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Är det någon som vet hur försäljningen av de nyöversatta böckerna har gått?
Har Norstedts nått sina önskade (försäljnings) mål?
I hur stor upplaga har varje bok tryckts upp i?
Är pocketvarianter och ljudböcker på väg?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 06, 2006 5:00 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag tror att det har gått jättedåligt, speciellt eftersom A) man fortfarande kan köpa första upplagan av Ringens brödraskap och B) de rear ut de gamla översättningarna av Ohlmarks, inbundna för under hundralappen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 06, 2006 8:37 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Om jag förstår det rätt så säljer Norstedts tillräckligt mycket av översättningen för att det ska gå runt, men den har inte blivit någon framgång. Än så länge -- man kan ju hoppas på bättring när pocketutgåvorna kommer. Jag tycker att de inbundna böckerna är riktigt dyra.

Det verkar dock bli aktuellt med en ny tryckning vad det lider, för man har bett mig om erratalistor till den 1 februari. Just datumet var dock inte så blodigt; man ville bara inte vänta med korrigeringarna till sista stund.

Sitter någon och trycker på upptäckta fel i nyöversättningen börjar det alltså bli dags att rapportera dessa (till mig eller Ohlmarxisten). Jag ska flagga för detta lite tydligare när jag börjar sammanställa fellistorna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 06, 2006 11:32 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Jag tror Norstedt gjorde två gigantiska misstag med nyöversättningen.

1. Dålig tidpunkt. Böckerna skulle ha kommit när filmerna gick på bio och intresset var som hetast, inte efter.

2. De usla omslagen av Sara R. Adeco som är lika tilltalande som ett utedass när det -40 grader och snöstorm.
De tilltalar ingen som inte är ute efter böckerna och knappast många av dessa.

3. Att välja Gustav Dahlander till faktagranskare.
Ooops...det skulle visst bara vara två misstag så stryk detta.
Gustav du har gjort ett kanonjobb. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 07, 2006 12:26 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Klaatu skrev:
Jag tror Norstedt gjorde två gigantiska misstag med nyöversättningen.

1. Dålig tidpunkt. Böckerna skulle ha kommit när filmerna gick på bio och intresset var som hetast, inte efter.

En vinst med tidpunkten (för förlaget) är å andra sidan att man nu hann saluföra Ohlmarks översättning en extra vända ...

Klaatu skrev:
2. De usla omslagen av Sara R. Adeco som är lika tilltalande som ett utedass när det -40 grader och snöstorm.
De tilltalar ingen som inte är ute efter böckerna och knappast många av dessa.

Jag som tycker att omslagen är snygga. De fick ganska bra betyg i TA:s omröstningar ...

Klaatu skrev:
3. Att välja Gustav Dahlander till faktagranskare.
Ooops...det skulle visst bara vara två misstag så stryk detta.
Gustav du har gjort ett kanonjobb. :wink:

Tack. :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 07, 2006 2:52 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Gustav skrev:
En vinst med tidpunkten (för förlaget) är å andra sidan att man nu hann saluföra Ohlmarks översättning en extra vända ...
Ohlmarksisterna jublade nog över att Ohlmarks översättning fick ytterligare en jätteupplaga tryckt.
Tråkigt för folk som vill komma närmare den version Tolkien ville förmedla.

Gustav skrev:
Jag som tycker att omslagen är snygga. De fick ganska bra betyg i TA:s omröstningar...
Du kan inte påstå att om en "svenne" går in på en bokhandel och ser någon av de nya omslagen
tänker 1. där har vi en intressant bok eller 2. vilket elegant omslag (undra vad det är för bok?).
Hade dessutom för mig att omslagen fick ganska medelmåttiga betyg.

Gustav skrev:
Tack.
He-he... :twisted:

Senast redigerad av Klaatu lör jan 07, 2006 12:02 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 07, 2006 11:50 am 
Maia

Jag gillar omslagen, men du kanske har rätt i att de inte är så tilltalande. Jag tycker att de är snygga även om de inte är så intressanta...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 07, 2006 1:19 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 31, 2006 2:02 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 07, 2006 4:53 pm 
Redaktionen

Jag tycker böckernas omslag är riktigt snygga jag med. De är betydligt mer intressanta och smakfulla än vad brukligt är när det gäller fantasylitteratur, anser jag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 07, 2006 5:01 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Jag tycker böckernas omslag är riktigt snygga jag med. De är betydligt mer intressanta och smakfulla än vad brukligt är när det gäller fantasylitteratur, anser jag.

Om du jämför med halvnakna brudar ridande på drakar eller en barbar iklädd endast höftskynke med matchande stort svärd i ett vinterlandskap så håller jag med.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 08, 2006 11:31 am 
Maia
Användarvisningsbild

[Mats Ahlström, JB-gruppen:] Stora returer blev det bland annat på Torbjörn Flygts Verkan, Mikael Niemis Svålhålet och nyöversättningen av JRR Tolkiens Ringens brödraskap.

Risken finns väl att de river skyddsomslagen och ersätter dem med nya skyddsomslag "med halvnakna brudar ridande på drakar eller en barbar iklädd endast höftskynke med matchande stort svärd i ett vinterlandskap". :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 08, 2006 4:01 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 31, 2006 2:01 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 08, 2006 4:53 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Finarfin skrev:
Men vilken händelse i böckerna går att referera till något sådant?

Äh, sådant bryr sig inte alltid ett förlag om. På den första amerikanska pocketupplagan av The Hobbit som kom 1965 fanns det till exempel ett lejon.

Bild

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 08, 2006 5:29 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Måste instämma att omslagen till nyöversättningen var helt fruktansvärt usla och jolmiga, de inger helt fel känsla till böckerna. Framför allt typsnittet på titeltexterna var antagligen det värsta jag någonsin sett. Ur kalligrafisk synvinkel är det rena mardrömmen. De är ju helt ojämna, blandar gemener och versaler och är på det hela taget smaklöst gjorda. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa böcker vars omslag är gjorda av en sådan amatör. Borde brännas!

Som exempel på ett vackert omslag kan nämnas Silmarillion illustrerad av Ted Nasmith. Enkelt i sin grund men samtidigt stilfullt och lyriskt, ingivandes precis rätt känsla för boken.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 08, 2006 5:38 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Som exempel på ett vackert omslag kan nämnas Silmarillion illustrerad av Ted Nasmith. Enkelt i sin grund men samtidigt stilfullt och lyriskt, ingivandes precis rätt känsla för boken.

På den punkter håller jag i alla fall med -- illustrerade The Silmarillion är ett av de smyggaste omslaget som jag har sett.

Men omslagen fick som sagt ganska bra betyd i TA:s omröstningar. De flesta gav Rb en 4:a och detsamma gällde för tt. Kå fick ett ännu bättre snitt än de båda andra, men det resultatet är inte redovisat än. De två första volymernas omröstningar kan ses under "Vecka 12" i senaste Magasinet: http://tolkiensarda.se/new/nummer/magsidor/omrost30.php

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]