Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 6:24 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2225 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84 ... 149  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 02, 2006 8:29 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Blommornas Krig II - Det förlorade barnet- av Tad Williams

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 02, 2006 4:39 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: fre dec 09, 2005 12:59 am
Inlägg: 24
Ort: Kiruna, Sweden
För närvarande så läser jag Harry Potter och den flammande bägaren. Jag lyckades plöja igenom de tre första böckerna på en vecka. Snacka om beroende framkallande böcker. :lol:

// Algadon


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 03, 2006 9:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3813
Ort: Göteborg
Älva skrev:
Blommornas Krig II - Det förlorade barnet- av Tad Williams

Har du läst Tailchaser's Song av samma författare ännu? Minns att jag rekommenderade den till dig eftersom det är en kombination av fantasy och katter... :)
Får i och för sig medge att det var så länge sedan jag läste den så att jag inte har några minnen av den, eller ens av om den är bra eller inte. Men Tad Williams brukar ju vara pålitlig. Hur är förresten Blommornas Krig? Något du kan rekommendera?


Själv läste jag för ett tag sedan den så hyllade Jonathan Strange & Mr Norrell av Susanna Clarke. Riktigt, riktigt bra! Oerhört originell fantasy, jag tror inte jag någonsin har läst något liknande. Och en fantasybok som man snappar upp på bästsäljarhyllan på Wal-Mart hör ju inte heller till vanligheterna...


Och nu senast har jag just, i ett anfall av fantasybrist, läst om Dennis L. McKiernans Iron Tower-trilogi. Jag har beskrivit den tidigare, och kan bara understryka min rekommendation från den gången. För en Tolkien-entusiast är den här trilogin ett måste! :D

Böckerna är en häpnadsväckande skamlös Tolkien-imitation. Och då menar jag inte bara miljön och intrigen, som jag beskrev lite i inlägget jag länkade till ovan. Det är också närmast rörande hur McKiernan försöker ta efter Tolkiens språk.

McKiernan skrev:
At last the siege engines lumbered into the view of Man, and Marshal Vidron shook his head in rue, for they were mighty, and cunningly wrought to protect those using them. Forward they creaked, axles squealing - ram, towers, catapults.
"Ai! What a vile bane is that ram!" cried Gildor, pointing at the great batter. Now they could see that it had a mighty iron head, shaped like a clenched fist, mounted on the end of a massive wooden beam.
"It is called Whelm, and dark was the day it rent through the very gates of Lost Duellin. I had thought it destroyed in the Great War, but now it seems that evil tokens have come upon us again."


Böckerna har självklart inte Tolkiens djup, underliggande teman eller detaljtrogenhet. Men trivselfaktorn är faktiskt nästan lika hög. Kanske lite som om Tolkien hade valt att skriva sin trilogi mer som en fortsättning av Bilbo, som den ju startade som, istället för att utveckla sin värld och sitt skrivande så mycket som han gjorde.

Jag antar att det kan låta avskräckande med en sådan här efterapning. Varför läsa en sämre kopia av något man redan läst? Men det skiljer ändå såpass mycket i såväl detaljer som stil att det blir något helt nytt, samtidigt som man får den där hemtrevliga trygga känslan av något välbekant. Böckerna har charm, helt enkelt.

Trilogin finns för övrigt som samlingsvolym på SF-bokhandeln för en mycket billig penning. Bara 79 spänn!
http://www.sfbok.se/asp/artikel2.asp?VolumeID=45872

(Fast min gamla utgåva har ett snyggare omslag! :P)

Bild


Senast redigerad av Den stegrande kamelen fre feb 20, 2009 2:24 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 04, 2006 9:11 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Den Stegrande kamelen skrev:
Älva skrev:
Blommornas Krig II - Det förlorade barnet- av Tad Williams

Har du läst Tailchaser's Song av samma författare ännu? Minns att jag rekommenderade den till dig eftersom det är en kombination av fantasy och katter...
Får i och för sig medge att det var så länge sedan jag läste den så att jag inte har några minnen av den, eller ens av om den är bra eller inte. Men Tad Williams brukar ju vara pålitlig. Hur är förresten Blommornas Krig? Något du kan rekommendera?


Oh... jag hade faktiskt glömt bort din rekommendation men jag ska nog ta och köpa den nu efter att ha läst Blommornas krig I o II.
Kan verkligen rekommendera den. Först i början kändes den så amerikansk men ju mer man kom in i den så upptäckte man vilken finurlig historia det var och den avslutande, andra boken, hade jag svårt att släppa ifrån mig. I början var det också rörigt med alla namn osv. men det här är verkligen en "vuxen" fantasyhistoria, inte bara för att huvudpersonen är långt från sina tonår utan också hur det är skrivet. Det är en mörk berättelse, långt från Eddings räkmackor och det går verkligen inte särskilt bra för huvudpersonen alla gånger. Jag kan varmt rekommendera den. Själv ska jag läsa om böckerna vid tillfälle.

Nu läser jag Svinvinternatt av terry Pratchett

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 04, 2006 9:54 am 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Konungens Återkomst läser jag nu...

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 04, 2006 10:57 am 
Lord of the Grey Havens skrev:
Konungens Återkomst läser jag nu...

Nyöversättningen?


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 04, 2006 4:49 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Ja, det var därför jag skrev Konungens återkomst och inte sagan om... :)

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 05, 2006 11:19 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
JRR Tolkien - En biografi

Skriven av Humphrey Carpenter


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 05, 2006 12:20 pm 
Lord of the Grey Havens skrev:
Ja, det var därför jag skrev Konungens återkomst och inte sagan om... :)

Men nu fick jag ju en chans att spamma lite ;)
Jag har inte lyckets ta mej igenom De två tornen ens.. Ringens Brödraskap(heter väl den första??) har jag läst, men inte tvåan och trean har jag inte ens köpt :P


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 05, 2006 12:50 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons jul 06, 2005 7:17 pm
Inlägg: 983


Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 31, 2006 1:05 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 05, 2006 1:50 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Jag håller på att titta runt och glo i en faktabok som heter Mytologi. Tänker läsa igenom den riktigt senare. jag är väldigt intresserad av sånt, så det är perfekt för mig...

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 08, 2006 5:47 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons jul 06, 2005 7:17 pm
Inlägg: 983


Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 31, 2006 1:01 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 08, 2006 6:51 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Visst är den läsvärd! (Lasermannen)

Tyvärr missade jag både dokumentären och tv-filmatiseringen av boken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 09, 2006 10:32 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons jul 06, 2005 7:17 pm
Inlägg: 983


Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 31, 2006 1:00 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 09, 2006 12:16 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Hittade en bok om grundläggande religionspsykologi på bibblan idag. Ska läsas... när jag är klar med alla andra.

Igårkväll påbörjade jag läsningen av en helmysko bok. Författaren måste ha varit helt besatt av vatten; den handlar om en massa typer som seglar fram och tillbaka och har sig, samt att en hop högst märkliga valar (däribland någon sorts Poseidon-wannabe) omnämns frekvent. Till råga på allt tror jag att boktiteln var "Sill-makrillen".

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2225 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84 ... 149  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010