Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 23, 2026 10:01 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67 ... 149  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 05, 2005 8:13 am 
The Magnificent

Sierskan från Kell, Eddings.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 05, 2005 12:47 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Tears Klippa, Drakens återkomst

Efter jag haft en liten pause från den här serien så börjar jag tycka att den är ganska bra igen :D

/Alexander The Great

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 05, 2005 2:48 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Crumui: Förslagsvis för bättre Coelho upplevelse, läs "Vid floden Piedra satte jag mig ner för att gråta". Det är den bästa Coelho boken enligt mig (iofs har jag bara läst den, 11 minuter och början på alkemisten).

Stiftelsen och jorden läser jag förövrigt

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 05, 2005 3:48 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Jag läser novelsamlingen Different Seasons av Stephen King samt Là-Bas av Joris Karl Huysmans.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 05, 2005 7:12 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Hökvingar av Kerr...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 08, 2005 10:56 am 
Redaktionen

Blev klar med Rhialto the Marvellous, den sista av Jack Vances Dying Earth-böcker, igår. DET är kvalitetsfantasy! :D

Började på Little, Big av John Crowley. Den lutar åt att vara lika bra.

Blir troligen klar med The Guns of Tanith idag också.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 08, 2005 3:48 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 24, 2006 3:31 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Re: A Hymn Before Battle
InläggPostat: fre jul 08, 2005 8:01 pm 
Maia

Lingling skrev:
FarbrorTora skrev:
Mansfield Park av Jane Austen. tröttnade när jag började läsa den förut men jag lyckades ta mig förbi den biten idag och sen gick den att läsa... och så absolut älskar jag pride and prejudice, och gillar de andra så jag var ju tvungen att läsa den!

"Mansfield Park" är (någon måste ju vara det) den tråkigaste av austens böcker för Fanny är hennes tråkigaste hjältinna, inte alls i klassa med Eliza eller Emma.

jag håller med. det var den sista av Austens böcker jag läste. jag älskar filmen men jag vet att flera av rollerna är ganska annorlunda i boken om man sett filmen. men den var ju iallafall inte plågsam att läsa! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 08, 2005 8:28 pm 
Redaktionen

Swiss skrev:
Jag har nyligen läst ut Liftarens Guide till Galaxen, alla fem böckerna för andra gången.

Läs om dem på engelska! Jag upptäckte nyligen att de är HORRIBELT dåligt översatta. I Livet, Universum och Allting, t. ex., är en hel sida bortplockad på ett ställe. Och det är inte ens någon komplicerad ordvits det rör sig om! :shock:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 09, 2005 11:12 pm 
Hobbit

Jag har inte för vana att hålla på att läsa saker eftersom jag vanligtvis läser böcker från pärm till pärm utan att lägga ifrån mig dem, men jag läste nyligen igenom Tove Janssons Muminböcker. Strålande läsning. Rekommenderas - alldeles för få som faktiskt tar och läser igenom dem.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 10, 2005 5:12 pm 
Snaga

Jag läser Die aufzeichnungen des Malte Laurids Brigge av Rainer Maria Rilke och det är nog den konstigaste tyska roman jag läst.

Swiss har rätt i att man bör läsa Brott och Straff (och det går fort att läsa den, trots att den är ganska tjock.)
[/i]

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 11, 2005 10:59 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Berättelser om makt av Carlos Castaneda

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 11, 2005 11:52 am 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 24, 2006 6:12 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 11, 2005 12:27 pm 
Redaktionen

Swiss skrev:
Martinus skrev:
Swiss skrev:
Jag har nyligen läst ut Liftarens Guide till Galaxen, alla fem böckerna för andra gången.

Läs om dem på engelska! Jag upptäckte nyligen att de är HORRIBELT dåligt översatta. I Livet, Universum och Allting, t. ex., är en hel sida bortplockad på ett ställe. Och det är inte ens någon komplicerad ordvits det rör sig om! :shock:

Säger du det? Jag har fått känslan av att de skulle vara rätt ok översatta efter att ha läst brottstycken på engelska.

Nej, översättningen är avgrundsdjupt undermålig. Mössen, t. ex. -- i översättningen får man höra att de är projektioner i vår dimension av "mycket stora, hyperintelligenta" varelser. I originaltexten är de "vastly hyper-intelligent". För att bara ta ett exempel.

Biten som saknas är mot slutet av kapitel 21 i Livet, Universum och Allting. Den där snubben hade inte alls vunnit pris för mest omotiverade bruk av ordet "knulla" i ett seriöst filmmanus -- det var det mest omotiverade bruket av ordet "Belgium" i ett seriöst filmmanus. Och sedan är hela biten (en sida eller mer) om det otroligt snuskiga ordet "Belgium" borttaget i översättningen.

Och nyckeln till planeten Krikkits fängelse -- glaspelaren var i själva verket gjord av PLAST!!! :twisted:

M. m., m. m., m.m.

Man kunde nästan tro att Ohlmarks hade varit framme...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 11, 2005 2:04 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Martinus
Biten som saknas är mot slutet av kapitel 21 i Livet, Universum och Allting. Den där snubben hade inte alls vunnit pris för mest omotiverade bruk av ordet "knulla" i ett seriöst filmmanus -- det var det mest omotiverade bruket av ordet "Belgium" i ett seriöst filmmanus. Och sedan är hela biten (en sida eller mer) om det otroligt snuskiga ordet "Belgium" borttaget i översättningen.
[/quote]

Nej, nu måste jag faktiskt rätta dig. Belgium är en rättelse till den amerikanska upplagan, förlagetts krav... nedan citerar jag orginalet... för en längre förklaring se
http://www.zootle.net/afda/faq/e.shtml. Testa även att leta i Solomon of Doubt eller någonstans på nätet där DNA (RIP) egen förklaring finns

[quote="Original UK phrasing (page 114): skrev:
'The Most Gratuitous Use Of The Word "Fuck" In A Serious Screenplay. It's very prestigious.'
'I see', said Arthur, 'yes, and what do you get for that?'

Men i övrigt delar jag din åsikt om att översättningen är värdelös

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67 ... 149  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]