Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons aug 26, 2026 9:09 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 16, 2005 8:32 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Om metallen var så dyrbar så får man väl antaga att gemene alv inte ägde sådana? :lol: En hel svanslup med pilsner...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 16, 2005 12:40 pm 
Redaktionen

Bergh skrev:
Även dessa mynt, liksom en tidigare omnämnt "alvmynt" "Lady of the Goldenwood" (i en annan tråd) så ska de simulera mynt som användes i handel mellan alver och dvärgar. Jag undrar hur många öl man kan köpa för ett dylikt mithrilmynt... :lol: Hrrm behöver visst gå och lägga mig nu känner jag... :oops: :wink: :)

LOL! :lol: Med tanke på att fyra silver pennies tydligen var ett rimligt pris på en skraltig ponny, bör man nog kunna köpa sig en hel supertanker full med bärs för ett av de där mithrilmynten. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 17, 2005 12:38 am 
Östring

Martinus skrev:

LOL! :lol: Med tanke på att fyra silver pennies tydligen var ett rimligt pris på en skraltig ponny, bör man nog kunna köpa sig en hel supertanker full med bärs för ett av de där mithrilmynten. :wink:

Hehehe ska komma ihåg den jämföreslen i händelse man någon gång i framtiden försöker lista upp ett konsument index. :roll:

4 silver pennies = 1 skraltig ponny
1 mithrilmynt = 1 supertanker med bärs...

:D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 17, 2005 12:44 am 
Östring

Hittat det här, i mitt tycke, snygga myntet också.

"Silver Tharni of Gondor"

Bild

90% silver, 2.4 g.

Vad betyder Tharni? Är det ett riktigt ord så att säga?

Notering: betyder fjärdedel/kvart av något...

Senast redigerad av Bergh fre jun 17, 2005 11:48 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 17, 2005 8:11 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det var ett vackert mynt!

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 17, 2005 9:38 am 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
Beledhel skrev:
Jag tänkte också på det, men Rohirrim är vad jag vet analfabeter och i så fall har de nog inget eget skriftspråk.

Finns väl inget som tyder på att de skulle vara analfabeter?

OT, tänkte bara få lite rätsida på problemet.
SODTT, Ryttarna av Rohan skrev:
Aragorn förklarar för Legolas och Gimli medan Éomers éored närmar sig.

"Jag har varit bland dem", svarade Aragorn. "De är högdragna och egensinniga men uppriktiga och storsinta i handling i tankesätt som gärningar. De är tappra men inte grymma, kloka fast helt olärda,de kan inte skriva men sjunger många sånger."

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 17, 2005 10:14 am 
Östring

Tackar Lord of the Greay Havens,

Analfabeter alltså och av det jag läst mer i forumet (jo jag läser annat också även om jag sällan känner jag har något att bidra med där... :roll: ) så är Rohirrim baserade/inspirerade av kelterna.

Det var roligt att höra för kelterna, vare sig man tyckte de var ett högt stående samhälle eller lågt, så hade de nämligen mynt :wink: :D

Kelternas tidiga myntning var inspirerad av b.la. grekernas, som slog sig ner i nuvaranda Marseille, senare kom influenser, naturligtvis, från romarna m.m. En källa lyder som följande "Coinage in this society provided an ideal means by which nobles or kings could make gifts and payments to their followers, and thus enhance their prestige: a process which was absolutely essential to the success of the ruler in question and to the maintenance of the wider social hierarchy. The gold and silver coins of this period were not used in run-of-the-mill, everyday exchange, or even in regular trade with the outside world, but primarily in this traditional function of gift exchange. The status of the bronze coinages is harder to ascertain, but they were probably intended mostly for subsistence or as payments for service; it may be argued that some of the commonest bronze coins functioned rather more like our coinage today."

Jag antar/tycker då att det är rimligt att Rohirrim präglade egna mynt samt att de använde de tecken som stod dem närmast till buds. Men eftersom myntet i sig redan "finns" så har ju i o f s någon annan som tycker sånt här är roligt redan antagit det... men lite egen ihopknopad logik bakom det hela kn ju aldrig skada. :roll: :wink: :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 17, 2005 10:22 am 
Östring

Var uppe rätt sent i går och gick igenom några av mina böcker följande kunde jag läsa mig till:

- att pengar nämns i Bilbo
- att kontanter nämns i Bilbo
- att Gandalf säger "dess värde var det tiodubbla mot guldets" när han berättar om mithril.

Vidare har jag tagit reda på mer om det exotiska ämnet med nr 41 i Periodiska systemet.

- Niob (Nb) kallas även columbium, smälter vid ca 2500 grader celsius (att jämföra med guld och silver som ligger runt 1000), är en hård stålglänsande metall som motstår alla syror utom het koncentrerad svavelsyra samt flussyra; används som tillsatts i värmetåligt stål, jetmotorer, gasturbiner och dylikt.

Angående fylkes pengahushållning så har jag läst på forumet att hobittarna ska vara en "avbild" av engelsmännen. Det stärker mig i min tro att om Tolkien tänkt sig ett pengasystem för dem så hade han tänkt sig det brittiska som användes av dem under hans levnad, det i kombination med att farhings finns som fantasymynt.

Jo, jag vet, man är nog inte riktigt klok när man liger på kvällarna och funderar ut hur pengahushållningen i Midgård kan/bör ha sett ut. :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 17, 2005 10:49 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Bergh skrev:
Vad betyder Tharni? Är det ett riktigt ord så att säga?

lite googlande gav några förslag... och de verkar sammanfalla bra. Tar svaret från tolkiens.net.

Natse Tolkieno skrev:
tharni "kvart, fjerding" (fjerdedelen av en mynt, men også brukt om fjerdingene i Hobsyssel) (PM:45)

Westron skulle det vara då.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 17, 2005 11:47 am 
Östring

Ah, underbart virre, tackar :)

Gondors motsvarighet till engelsmännens/fylkes "farthing" alltså :D

Inläggsrubrik: Finns det inga -
InläggPostat: fre jun 17, 2005 11:57 am 
Noldo

- Narnia-mynt istället, träd, lejon och bågar? eller hur var det? Och de calormenska halvmånarna med minsta enheten minnims (?) "dyft" på svenska helt genialt ...

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 17, 2005 1:40 pm 
Redaktionen

Bergh skrev:
Hittat det här, i mitt tycke, snygga myntet också.

"Silver Tharni of Gondor"

OJ! Ja, det var verkligen snyggt!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 17, 2005 1:46 pm 
Redaktionen

Lord of the Grey Havens skrev:
OT, tänkte bara få lite rätsida på problemet.
SODTT, Ryttarna av Rohan skrev:
Aragorn förklarar för Legolas och Gimli medan Éomers éored närmar sig.

"Jag har varit bland dem", svarade Aragorn. "De är högdragna och egensinniga men uppriktiga och storsinta i handling i tankesätt som gärningar. De är tappra men inte grymma, kloka fast helt olärda,de kan inte skriva men sjunger många sånger."

*morr* ÅO:s översättning. I originalet står inte att de inte kan skriva över huvud taget, vilket ÅO påstår; det står istället

Tolkien himself skrev:
"I have been among them," answered Aragorn. "They are proud and wilful, but they are true-hearted, generous in thought and deed; bold but not cruel; wise but unlearned, writing no books [min kursiv] but singing many songs...."

Tolkien säger alltså inte att de är analfabeter, bara att de inte producerar några böcker.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 17, 2005 1:49 pm 
Redaktionen

Bergh skrev:
Var uppe rätt sent i går och gick igenom några av mina böcker följande kunde jag läsa mig till:

- att pengar nämns i Bilbo
- att kontanter nämns i Bilbo
- att Gandalf säger "dess värde var det tiodubbla mot guldets" när han berättar om mithril.

En kompis till mig som läst nationalekonomi ställde en gång en fråga rörande just midgårda ekonomi här på forumet någonstans. Jag minns inte det exakta resonemanget, men han menade att Bilbos generösa utpytsande av guld och silver från Smaugs skatt borde ha orsakat en enorm inflation i Fylke (han utgick också från det där rimliga priset "tre silver pennies för en skraltig ponny").

Inläggsrubrik: Usch ja
InläggPostat: fre jun 17, 2005 3:19 pm 
Noldo

Man ska inte fundera över de verkliga effekterna av att hitta en skatt, inte i en liten ekonomi ... Fast pytsade Bilbo ut så mkt? Har för mig att han kom hem med "en liten kista" som sedan i folkmun växte till jättelika högar med guld. Att han förvisso var generös, men inte slöaktig heller och att han också satt på en liten familjeförmögenhet redan innan - Säcks Ände eller vad det nu heter i översättning, Bag end var en rätt stor tillgång i sig t ex.

Men visst undrar man, t ex hur handel och industri under Vita Häxan i Narnia såg ut ...? Det är väl såna funderingar som får en del tråkmånsar att sluta läsa Fantasy.

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]