Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor maj 07, 2026 11:24 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 94 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 13, 2003 8:10 pm 
Uruk

Nej, visst är härskarringen fel i det avseendet.
Men låter inte herre lite mesigt?
Jag kan tycka att Ringarnas Furste skulle låta betydligt pampigare.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 13, 2003 11:11 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Eruenion skrev:
Men låter inte herre lite mesigt?
Jag kan tycka att Ringarnas Furste skulle låta betydligt pampigare.

Jag håller faktiskt med dig! Har inte tänkt på furste-alternativet förut. Men jag gillar det. :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 14, 2003 12:18 am 
Redaktionen

Ringens herre låter så...ja vad ska man säga...töntigt?...nej men mindre iögonfallande

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 14, 2003 1:23 am 
Uruk

Synes titlene bør forandres, jeg. En oversettelse så nær orginalen som mulig er best :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 14, 2003 5:09 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Ringarnas herre låter bara mesigt om man överanalyserar meningen, vilket är en alltför vanlig företeelse när det gäller nyöversättningen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 15, 2003 2:49 am 
Uruk

"Ringarnas herre"?.. Nej, då tänker jag bara på Goldings roman "Flugornas herre".

"Härskarringen" tycker jag inte riktigt heller om, det låter så... ja, jag vet inte riktigt faktiskt... gillar det bara inte.

Om böckerna bara heter "Ringens brödraskap", "De två tornen" och "Konungens återkomst" tycker jag man tappar lite av mystiken och det stora, maffiga som "Sagan om ringen", "Sagan om de två tornen" och "Sagan om konungens återkomst" har. Saga är verkligen ett "stort" ord!.. :!:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 15, 2003 4:01 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

OscarS: Jo, visst låter det på ett sätt bra att inleda varje titel med "Sagan om...", men det finns två saker som starkt väger mot det beslutet. För det första tycker jag att ett "Sagan om..." framför förlöjligar titlarna. Det är nog delvis på grund av sådant förlöjligande som gör att fantasylitteraturen inte tas på allvar av den stora läsarkretsen.
Och för det andra så finns det absolut ingenting i orginaltiteln som talar för "Sagan om...", och bara en sån sak borde enligt mig göra saken självklar. Jag tycker att det är väldigt respektlöst mot Tolkien att helt utan orsak ändra på titlarna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 15, 2003 5:00 pm 
Sinda

Morningstar: Håller med att "Sagan om..." gör så att det låter löjligt.

På Aftonbladets bilaga till tredje filmen så står det förresten "SAGAN" (med väldigt överdrivet stora bokstäver) och sedan konungens återkomst (med mindre storlek). Dessutom så kallar de korsordet "Sagan-kryss" istället för tex "Ringen-kryss".
Retar mig på det... :twisted:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 15, 2003 6:03 pm 
Uruk

Nämen, titta vad man hittar om man tittar på nästippen, som någons farfar säkert sagt någon gång:
Precis över ringversen efter innehållsförteckningen i den svenska utgåvan står det med liten text: Ringarnas herre...

Hur ska detta tolkas eg?
Var det en titel som inte var tänkt att vara där?
Eller var den tänkt att vara där, men att man missat att förstora den?
Eller har Ohlmarks som ännu en miss satt detta som titel till ringversen?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 15, 2003 6:44 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Ja men titta ja, vad märkligt! :o

I mina båda upplagor från 70-talet står det dessutom i stället "Ringarnas härskare" över ring-versen.

För det första måste Ohlmarks ha strulat till det här och gett ring-versen denna titel - som alltså egentligen är bokens titel.

För det andra blev jag riktigt förtjust i "Ringarnas härskare"! Det är mitt nya förslag till övergripande titel på nyöversättningen!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 15, 2003 8:00 pm 
Uruk
Användarvisningsbild

Katarina skrev:
I mina båda upplagor från 70-talet står det dessutom i stället "Ringarnas härskare" över ring-versen.

Var tvungen att kolla i min version från 1993 och det står Ringarnas härskare även där. Tycker dock att "Ringarnas herre" passar bättre.

Någon som lagt märke till de svenska titlarna på filmerna (i alla fall E.E.) Där står det på FotR, ”Härskarringen” stort på ryggen medan det på TT står ”Sagan om de Två Tornen”. Har de döpt den första delen till ”Härskarringen” :?: För det verkar ju som de använder ”Sagan om Ringen” som titel på hela trilogin.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 15, 2003 9:14 pm 
Redaktionen

Citera:
"Härskarringen" tycker jag inte riktigt heller om, det låter så... ja, jag vet inte riktigt faktiskt... gillar det bara inte.

Jag hoppas verkligen inte att Härskarringen är ett allvarligt alternativ...

Citera:
"Ringarnas herre"?.. Nej, då tänker jag bara på Goldings roman "Flugornas herre".

Sämre paralleller kan man göra, med tanke på att är ganska samtida och på engelska har väldigt likartade titlar:

Lord of the Rings
Lord of the Flies

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 15, 2003 10:56 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

OscarS skrev:

Om man drar sig för att använda titeln "Ringarnas herre" för att det kan leda tankarna till flugornas herre tycker jag att man gör ett lika stort misstag som Ohlmarka när han ändrade "hobbit" till "hob" för att "hobbit" kunde leda tankarna till sockerbit.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 12:23 pm 
Master of Doom

Jag tycker att hela ska heta Ringarnas herre och delarna Ringens brödraskap, De två tornen och Konungens återkomst. Det gör dock ont ända in i hjärterötterna att skriva det här eftersom sagan om ... namnen är så invanda, Vattnadal är också en sak som kommer att kännas konstig.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 2:06 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Jag tycker att hela ska heta Ringarnas herre och delarna Ringens brödraskap, De två tornen och Konungens återkomst. Det gör dock ont ända in i hjärterötterna att skriva det här eftersom sagan om ... namnen är så invanda

Jag håller med. Förutom det där med ont i hjärterötterna. Jag tycker Sagan om - låter löjligt.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 94 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]