Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 17, 2026 4:52 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 123 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 15, 2005 2:37 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Xerxes Yngve: 1474790 6471500.... ;)

Eller, för att uttrycka sig på civilt språk: Östergötland, Linköpings kommun, Sjögestad, cirka 200 meter söder om järnvägsbron (stambanan), östra sidan av Lillån. Tyvärr står den en hel liten by runtomkring, men det gick fotomässigt att åtgärda med val av bildvinkel och zoomobjektiv. Tyvärr är det inte mycket Gamla skogen över omgivningarna, och man får vara såväl döv som synskadad (tunnelseende) för att åstadkomma någon "suspension of disbelief". Men pilen (Salix fragilis) är stor och fin, lär f.ö. vara en av Sveriges största enligt en förbipasserade inföding.

Jag har även några andra kandidater till posten som Pilträdsgubbe, med lite bättre omgivningar men inte lika imponerande träd.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 15, 2005 3:54 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Såg precis ett program på BBC1 - Homes Under the Hammer - där en familj köpte en bit land bland Kents gröna kullar. Där fanns ingenting än, men de planerade att bygga ett s.k. earth shelter, eller hobbit-håla! De visade en massa bilder på sådana som redan fanns och diskuterade pris och så. Tydligen är det inte dyrare att bygga än en vanligt enplansvilla, och priserna för värme hålls låga på grund av jordens naturliga värme (kanske skulle vara annorlunda hemma i Sverige), och de är säkrare mot inbrott än de flesta hem.

Jag blev riktigt sugen på att bo i en hobbit-håla när jag såg programmet. Självklart har man funderat på det tidigare, men det verkar ju inte vara ett helt omöjligt projekt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 15, 2005 4:07 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Såg en hemsida där det finns färdiga gäststugor i hobbitstil att köpa och sätta upp på gården om man vill.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 15, 2005 4:13 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Typ som en friggebod?

Fast det är kanske lite svårt eftersom tomter i Sverige tenderar att vara ganska platta - får man med gräs och kulle, liksom? Nej, det bästa vore nog att gräva ut sin egna håla i någon slänt i södra England. Det bästa är ju att man kan göra i princip hur stort som helst. Gud, vad sugen jag blev på att börja rita planlösningar nu!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 25, 2005 7:15 pm 
Maia
Användarvisningsbild

(Det blir lite korsbefruktning mellan trådarna här, men här är ju den korrekta tråden att ta upp detta.)

Jag och barnen åkte på en liten vårutflykt till ett ställe i Närke som heter Trystorps Ekängar och finner mig plötsligt stå mitt i Ithilien! Inte stämde väl allting. Jag saknade de städsegröna träden och barrträden t ex, men hela miljön, ljuset och stämningen väckte samma känsla i mig som beskrivningen av Ithilien gör när jag läser boken.

Och inte blev det sämre när en livs levande liten hobbit dök upp!

Det skulle vara kul att höra om ni andra uppfattat Ithilien likadant, men hur sjutton lägger man in bilder i inläggen. Img-knappen har jag hittat. Men hur använder jag den?

(fått svar på den frågan redan, ska se om jag får en stund över i kväll så att jag kan lägga in bilderna)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 26, 2005 8:36 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jahaaa... jag har alltid sett Ithilien som lövskogsområde med några enstaka granar här och där. Där ser man hur olika man kan se det. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 26, 2005 9:52 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nu hängde jag inte riktigt med... Ungefär så tänker jag mig det väl också, men vad gav mitt inlägg för intryck?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 26, 2005 11:03 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Rosie skrev:
ska se om jag får en stund över i kväll så att jag kan lägga in bilderna

Hur går det med bilderna, Rosie? Klart nyfiken på hur "Ithilien" ser ut!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 27, 2005 9:15 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Rosie skrev:
Inte stämde väl allting. Jag saknade de städsegröna träden och barrträden t ex,

Det var den meningen som fastnade. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 27, 2005 9:21 pm 
Uruk

När jag vandrat i fjällen har jag ett par gånger gått över böljande småkullar utan träd och tänkt "Kummelåsarna". T.ex. mellan Serve och Tärnasjö eller mellan Abiskojaure och Alesjaure, bägge längs Kungsleden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 27, 2005 9:48 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Aaavundsjuk! Min drömsemester är en fjällvandring! En ganska överkomlig dröm så den ska nog gå att förverkliga, bara barnen blir större.

Älva: Inser att man kunde tolka mitt inlägg som om mitt Ithilien är översållat med granar, men så är inte fallet. Mitt Ithilien är även det ett lövskogsområde, men den finns dock dungar av barrväxter i boken och det gör det inte där jag var.

Bilderna däremot, Kamelen, har jag problem med. Nardre messade mig och gav mig en kort redovisning för hur det ska gå till, men jag får det inte att funka. Jag lägger ut bilden på Tinypic.com, sen lägger jag in länken mellan Img-knapparna, men det tycks inte vara rätt förfarande.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 27, 2005 10:05 pm 
Uruk

Meneldor skrev:
När jag vandrat i fjällen har jag ett par gånger gått över böljande småkullar utan träd och tänkt "Kummelåsarna". T.ex. mellan Serve och Tärnasjö eller mellan Abiskojaure och Alesjaure, bägge längs Kungsleden.

Kummelåsintrycket förstärks naturligtvis av rösena som markerar ledens sträckning, även om de är små och fjantiga jämfört med gravkummel.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 27, 2005 10:39 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Rosie skrev:
Bilderna däremot, Kamelen, har jag problem med. Nardre messade mig och gav mig en kort redovisning för hur det ska gå till, men jag får det inte att funka. Jag lägger ut bilden på Tinypic.com, sen lägger jag in länken mellan Img-knapparna, men det tycks inte vara rätt förfarande.

Jag vet inte, men jag föreställer mig att det kanske kan vara lurigt för forumtekniken att hänga med i svängarna när bildlänken inte slutar med det vanliga hederliga .gif eller .jpg, utan saknar ändelse.

Jag tar och provar med en slumpvis vald bild från Tinypic.com! (Den slumpvisa bilden visade sig dessutom vara på en makalöst fager tös (hon i mitten), vilket var en ren bonus!)

Bild

Edit: Nix, funkade inte! Du får nog nöja dig med att länka till bilderna istället för att lägga in dem direkt i inlägget.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 28, 2005 9:37 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nej, jag gör så här istället: Jag har lagt in några av bilderna i ett fotoalbum på nätet så att den som vill kan glutta. Tyvärr blir ett fotografi av en vacker naturvy alltid bara en liten skärva av en blek kopia av verkligheten, men det går ju i alla fall att bedömma den rent bildmässiga Ithilienlikheten. Missa bara inte den lilla, lilla hobbiten vid det stora, stora trädet. :)

Förstora bilderna med det lilla förstoringsglaset.
Bilder från Närkes Ithilien

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 29, 2005 8:37 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jättevackert Rosie! Vilka vårbilder alltså!

Ok, nu har du "tjatat" om den här hobbiten så min nyfikenhet har väckts. :P :wink: Vem är det?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 123 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]