Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:19 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vem misstänkte Sarumans fall först?
InläggPostat: sön apr 24, 2005 9:42 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: sön apr 24, 2005 9:21 pm
Inlägg: 16
Hej, jag har länge läst detta forum och har nu tänkt våga ta steget att posta ett inlägg. Möjligen skulle detta ämne stå under "Ardas personer" istället, men jag tror det gör sig bäst här.

När jag läste Appendix A i min engelska LOTR (det som på svenska kallas "Ringens värld") blev jag lite konfunderad när jag i Gondors historia kom till stycket om när den unge Aragorn alias Thorongil tjänar Denethors far Ecthelion II.
Där står det följande:
"Thorongil often warned Ecthelion NOT TO PUT TRUST IN SARUMAN THE WHITE in Isengard, but to welcome rather Gandalf the Grey." (Min versalmarkering.) Men i själva boken verkar ju den annars så vise Gandalf själv lita fullständigt på Saruman ända tills han fastnar i Sarumans fälla, vilket inträffar sisådär 50 år senare.
Hur hänger detta ihop?

_________________
"I am hungry. What is the time?"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 25, 2005 6:39 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Kanske var det helt enkelt för att Aragorn var partisk, och Gandalf var hans vän. Eller så såg Aragorn tidigare än Gandalf saker i Saruman som han inte uppskattade.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 25, 2005 7:26 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Aragorn hade väl viss kontakt med Galadriel och det är väl sagt att Galadriel alltid betraktade Saruman med viss skepsis och hellre hade sett Gandalf som ledare för Rådet.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Vem misstänkte Sarumans fall först?
InläggPostat: mån apr 25, 2005 11:46 am 
Offline
Uruk

Blev medlem: sön apr 24, 2005 9:21 pm
Inlägg: 16
Älva skrev:
Aragorn hade väl viss kontakt med Galadriel och det är väl sagt att Galadriel alltid betraktade Saruman med viss skepsis och hellre hade sett Gandalf som ledare för Rådet.


Visserligen, men Gandalf hade väl minst lika mycket kontakt med Galadriel.

_________________
"I am hungry. What is the time?"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 25, 2005 12:05 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det kan ju ha varit hennes eget tycke och inget som hon delgav Gandalf. Att hon ville att Gandalf hellre skulle sitta som ledare kanske inte var något som hon sa högt?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 25, 2005 1:51 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Väldigt bra fråga, saken är väl den att alla verkar misstänka Saruman lite till mans men verkligen vill lita på honom och därför låter sig luras. Dessutom så kanske Gandlaf träffar Saruman oftare än Galadriel och därför är mer sårbar för hans röst?

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 25, 2005 1:56 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
De kom ju båda från Aman och Gandalf hade nog aldrig trott att Saruman skulle svika så. Galadriel däremot som sett både Feanors svek och Annatars kanske vidhöll en viss skepsis gentemot personer från Valinor.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 25, 2005 6:42 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Bra fråga, men helt och hållet litar väl inte Gandalf på Saruman. Så har säger han i andra kapitlet av första boken.

Citera:
There was little else that I could do. I could not take it from him without doing greater harm; and I had no right to do so anyway. I could only watch and wait. I might perhaps have consulted Saruman the White, but something always held me back.’


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 25, 2005 6:46 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Saken är väl den att alla egentligen har ett horn i sidan till Saruman? Gandalf vädrar ju sitt missnöje ett flertal gånger som Ohlmarxisten påvisar. Så även Aragorn och Galadriel. Vem är det som stödjer honom, och mera intressant vilka röstade för honom i vita rådet?

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Senast redigerad av Théoden Ednew mån apr 25, 2005 7:30 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 25, 2005 7:26 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 8:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
Jag skulle tro att många är misstänksamma mot honom, och de skulle visa sig vara med all rätt. Varför de är det är intressant, och jag kan inte komma på någon riktigt bra anledning egentligen. Att han blev vald som ledare för det vita rådet var nog ganska självklart eftersom han var den som betraktades som den mest visa och mäktigaste av istari.

Kanske var det därför som han misstroddes, det har ju visat sig gång på gång att makt korrumperar och det är en läxa som de äldsta och mest visa fått lära sig den hårda vägen. Dessutom verkar Saruman vara en tämligen överlägsen typ, till viss del med all rätt. Sådana är lätt att man blir lite avig mot. Jag tror nog att de helt enkelt accepterade honom och hans ledarskap eftersom han faktiskt ägde mest vishet men att de samtidigt kände att de inte riktigt vill lägga hela sin tillit på denna överlägsna kuf.

_________________
Är du dosan som passar till min stickpropp? Den behöver lite närkontakt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 25, 2005 7:44 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 28, 2003 10:32 pm
Inlägg: 371
Ort: Cuiviénen
Kan det vara så att de andra i det vita rådet var lite avundsjuk på Saruman för hans vishet (och skarpa tunga). Jag tror att Saruman var en sån som inte var rädd för att skryta över allt det "goda" hans åstakom och baktala de som inte var lika förutseende. Över århundraden som ledare för det vita rådet borde Saruman ha gjort mycket gott och likaväl stött sig med alla dess medlemmar. Jag skulle tro att det vita rådet respektar Saruman för hans visdom medan de inte gillar han som person.

_________________
Eru är givmild!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 26, 2005 7:42 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det ligger mycket i det ni säger. Många ansåg nog att Saruman borde vara den som ledde rådet eftersom han ansågs vara den visaste bland istari. Från början var det nog få som egentligen tvivlade på honom och alverna blev nog lättade över hjälpen. dessutom så har ju Saruman alltid haft en len tunga och det hålls inte för omöjligt att han helt enkelt invaggade dem i säkerhet så länge rådsmötena varade och att tvivlen kom efteråt då hans röst inte längre kunde påverka dem.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 29, 2006 11:04 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 10, 2005 6:12 pm
Inlägg: 56
Jag hade intrycket av att Ganfalf var den visaste medans Saruman hade mest egentlig kraft?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 03, 2006 3:47 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Saruman var väl främst rådets expert på just maktens ringar och inte visdom i största allmänhet. Genom övermod och törst efter egen makt begick han misstaget att börja använda palantiren för att skaffa mer kunskap.

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 03, 2006 6:34 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons jul 06, 2005 7:17 pm
Inlägg: 983


Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 31, 2006 12:46 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010