Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön maj 17, 2026 3:08 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 27, 2005 12:17 pm 
Noldo

Klaatu skrev:
Låt oss tänka att orkerna inte dyker upp förrän en dag försent och Boromirs galenskap aldrig inträffar. Och låt oss säga att Frodo lyder Aragorns råd.
Varför vill Aragorn att Gimli skall hänga med till Mordor?
Vad har den tungfotade dvärgen för kunskaper som gör honom så värdefull att Aragorn vill ta med honom till Saurons land?
Nog borde väl Boromir vara bättre lämpad att följa Frodo in i Mordor. Hela sitt liv har han bott granne med Mordor och borde ha stora kunskaper om Sauron och hans land som skulle komma brödraskapet till nytta. Det är ju liksom hans "yrke" att ha koll på Gondors största och främsta fiende, eller?

Gimli är modig och känner säkerligen till berg bättre än någon annan. Kanske hade Aragorn en tanke på att försöka ta sig över bergen och i så fall skulle nog Gimli vara bra att ha med sig.

Att ha med Boromir skulle säkert vara bra men det skulle nog vara bäst att han gick hem. För det första skulle han, kanske till och med bättre än Aragorn, kunna inspirera gondorianerna till att strida. För det andra så verkar han inte direkt vara så pigg på att gå någon annanstans än till Gondor. Det skulle vara tämligen enkelt att få honom att gå dit, men att övertala honom att överge sitt land skulle nog vara svårare. Dessutom kan de ha misstänkt att han kunnat göra något fuffens för att hjälpa Gondor.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 05, 2005 1:55 am 
Maia
Användarvisningsbild

Håller med Nardre.

Vad konsekvenserna hade blivit om Boromir kunde tagit sig hem skulle Gondor vara bättre förberett när anfallet från Mordor kom. Dock tror jag att det är troligt att han skulle försvara Osgiliath, och kanske bli skadad, istället för Faramir.

Éowyn och Boromir... kanske skulle funka?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 05, 2005 12:26 pm 
Maia
Användarvisningsbild

vanja skrev:

?

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 05, 2005 12:37 pm 
The Magnificent

Hon ska väl helst gifta sig med den äldste av bröderna (vilket verkar lite onödigt) och det skulle ju vara bra om det funkat. De hade väl aldrig träffats?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 05, 2005 12:54 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Eomer visste vem Boromir var om jag inte minns helt fel?
När Aragorn, Gimli och Legolas mötte Eomer och hans ryttare i tvåan så nämde ju Aragorn att Boromir hade blivit dödad av orker så blev ju Eomer både förvånad och sorgsen för han hade känt Boromir som hade haft en del affärer i Rohan tidigare.
Så Eowyn hade måste väl ha träffad Boromir nångång?

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 05, 2005 1:41 pm 
Maia
Användarvisningsbild

melkor skrev:
vanja skrev:

?

Vad jag menade var att Éowyn och Boromir kunde träffats på samma sätt (som Éowyn och Faramir), i Helandets Hus. Jag tror de är mer lika, faktiskt, och Éowyn skulle inte behövt gå igenom en sådan drastisk personlighetsförändring. Dock skulle de nog båda stått och bankat på dörren, ivriga att ge sig ut och slåss...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 05, 2005 1:49 pm 
The Magnificent

melkor skrev:
När Aragorn, Gimli och Legolas mötte Eomer och hans ryttare i tvåan så nämde ju Aragorn att Boromir hade blivit dödad av orker så blev ju Eomer både förvånad och sorgsen för han hade känt Boromir som hade haft en del affärer i Rohan tidigare.

Det är inte alls säkert. Att Eomer kände till Boromir är ju självklart, då de båda är bland de högsta inom de båda ländernas armeer, efter sina fäder (eller morbror).
Eowyn och Boromir kan möjligtvis ha sett varandra någon gång, men jag tror inte att de pratat med varandra, än mindre lärt känna varandra.

vanja skrev:
Dock skulle de nog båda stått och bankat på dörren, ivriga att ge sig ut och slåss...

Jag har faktiskt väldigt svårt att tro att Boromir skulle ligga kvar där överhuvudtaget, och isf äldigt kort. Han skulle definitivt fäljt med till Svarta Porten.

Senast redigerad av Meriadoc lör mar 05, 2005 3:05 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 05, 2005 2:19 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Meriadoc skrev:
vanja skrev:
Dock skulle de nog båda stått och bankat på dörren, ivriga att ge sig ut och slåss...

Jag har faktiskt väldigt svårt att tro att Boromir skulle ligga kvar där överhuvudtaget, och isf äldigt kort. Han skulle definitivt fäljt med till Svarta Porten.

Aah, men underskatta inte the power of Ioreth... :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 05, 2005 3:00 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Meriadoc skrev:
melkor skrev:

Det är inte alls säkert. Att Eomer kände till Boromir är ju självklart, då de båda är bland de högsta inom de båda ländernas armeer, efter sina fäder (eller farbror).
Eowyn och Boromir kan möjligtvis ha sett varandra någon gång, men jag tror inte att de pratat med varandra, än mindre lärt känna varandra.

Du menar väl morbror :D

—Voldemort

/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 05, 2005 3:04 pm 
The Magnificent

melkor skrev:
Du menar väl morbror :D

Ja visst, såklart. Mitt fel...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 06, 2005 5:46 pm 
Master of Doom

Jag håller inte med det Aderyn sa om att Boromir skulle ha valt bort Gondor för två hobbitar. Det skulle han aldrig ha gjort. Jag tror att det på det hela taget skulle vara nästan omöjligt att få honom att gå någon annanstans än till Minas Tirith.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 07, 2005 9:38 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Är det ingen som antagit att Boromir förmodligen skulle ansettt att Eowyns plats som kvinna var hemma? Han verkar ju så inskränkt i allt annat så... Faramir har nog en mildare syn och passar sålunda henne bättre anser jag. Boromir hade nog aldrig tillåtit henne att gå ut i strid överhuvudtaget.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 07, 2005 9:51 am 
The Magnificent

Säger han någon gång något för att förstärka dina påståenden? Tror nog mer på att han skulle låta henne vara med, om det inte vore för hennes uppsatta position... Det kanske inte passar sig isf då hon är en av de högsta uppsatta kvinnorna bland människorna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 07, 2005 9:54 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Hans attityd ger mig såna associationer. Jag kan ha fel men Boromir hade ju inget större intresse för kvinnor och det antagligen för att han tyckte att de var svaga.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 07, 2005 10:36 am 
The Magnificent

Ja, jag tvivlar på att han skulle gifta sig, även om han överlevt. Den sysslan överlät han nog gärna till andra.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]