Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 2:21 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: En frammåtseende framtidssyn
InläggPostat: fre feb 04, 2005 6:04 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Oavsett hur vi tycker att världen är, kommer den alltid förändras. Det som är bra nu, kommer kanske inte vara brå då. Saker som vi älskar kommer att försvinna, saker vi hatar kommer vara kvar. Eller kanske rent om, tvärtom.

Men oavsett hur svårt det är att se in i framtiden, kan man alltid gissa sig till, hur framtidens fjärilar dansar runt i ängens dans. Så, rent ut sagt, hur tror ni att framtiden ser ut?

Det finns inga begränsningar. I det här forumet känns begränsningar hämnande för diskussionens kvalité. Det är i alla fall den syn som jag har,

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 04, 2005 8:27 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 06, 2004 3:15 pm
Inlägg: 333
Ort: Aldurs Dal
Mer teknisk kanske? :D ;) skulle vilja se hur datorerna kommer att se ut om 10 år... :roll:

_________________
Conquer Fear and you will Conquer Death!

/Alexander The Great


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 04, 2005 8:33 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 8:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
Framtiden kommer nog mestadels präglas av en mer osäker värld. Vapen utvecklas i rasande takt och redan idag är det fullt möjligt med globala krig, hur kommer det inte se ut i framtiden?

När det gäller människan tror jag att hon går mot sin utrotelse. Möjligtvis kan naturfolk ha en större chans till överlevnad men vi i de rika delarna lever vi alldeles för onaturligt, konsumerar på tok för mycket medicin osv. Dessutom ser jag att företagen i allt större utsträckning får läskig makt iochmed att de t.ex. tillverkar massförstörelsevapen och skaffar patenter på saker som människor är beroende av.

_________________
Är du dosan som passar till min stickpropp? Den behöver lite närkontakt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 04, 2005 10:05 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Håller med Nardre ovan. Det går åt h-vete med den här världen.

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 04, 2005 11:46 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Som forumets okuvlige optimist ser jag annorlunda på frågan. EU, FN, AU + liknande samarbetsorganisationer gör att jag ser an på världen med tillförsikt. Dessutom om USA går under som stormakt så kanske fältet lämnas öppet för en mer human politik. Organisationer och stater som då kan få mer makt är EU och staterna Indien, Kina. De två länderna har ju själva upplevt orättvisor så de kanske förhoppningsvis handlar annorlunda än USA.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Senast redigerad av Théoden Ednew lör feb 05, 2005 2:34 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 05, 2005 10:23 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 06, 2004 3:15 pm
Inlägg: 333
Ort: Aldurs Dal
Hur stor sannorlighet är det att USA kommer att gå under i stormakt då...inte så troligt verkar det som nu iaf man vet ju inte hur det blir i framtiden... :roll:

_________________
Conquer Fear and you will Conquer Death!

/Alexander The Great


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 05, 2005 10:43 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Nej, jag tror inte att världen går emot sämre tider. Nej, det är faktiskt det motsatta. Jag ser emot de bästa tiderna som någonsin har funnits i världen.

Varför? 1. Jag är en obotlig (och självvald) optimist.

Och 2; jag följer dagens utveckling.

Redan nu ser vi hur människans godhet förstärks. Folk börjar bli mer medvetna om miljöförstörelser, orättvisor och förtryck. Flera organisationer arbetar febrilt med att avvecka alla massdödande vapen. Organisationer som Röda Korset ger de fattiga ett liv att hoppas på. Och den gemene svensken börjar lära sig att slappna av, och förvandla sin privata värld till en värld i stillhet.

Jag blir liksom som ett barn igen, när jag tänker på alla möjligheter som dagens människor skapar för morgondagens människor. Och jag hoppas verkligen att det finns fler människor, som jag, som verkligen knappt kan bärga sig inför framtidens lycka. Nåväl. Det är vad jag tror

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 06, 2005 12:46 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 8:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
Samtidigt producerar organisationer, stater och företag massförstörelsevapen, miljöförstörelse, orättvisor och förtryck. Visserligen finns det de som gör saker för världen och detta är jättebra. Däremot ser jag detta bara som ett tappert försök förhindra katastrofer som mestadels resulterar i att sakta ner det oundvikliga.

_________________
Är du dosan som passar till min stickpropp? Den behöver lite närkontakt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 06, 2005 2:36 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Jag tror att människorna måste inse att världen håller på att gå under och att vi håller på att uttömma resurerna. Det finns folk som inser detta och gör något för att vi ska minska utsläppen av luftföroreningar. Tyvärr så måste alla inse detta. Jag menar som de flesta förstår USA:s ovilja att skriva på Kyoto-avtalet. USA står för de flesta luftföroreningarna och är det mäktigaste landet i världen. Tyvärr så styrs det av en idiot som bara tänker på att få så mycket naturresuser som möjligt. Han och hans adiministration skyr inga som helst medel för att nå dit. USA påstår sig vara en demokrati men jag tycker inte att de är det. Alla för inte rösta. Det är väldigt krångligt att registrera sig och detta leder till att alla inte för sin röst hörd. Dessutom önskar staten möjlighet att ha kontroll över medborgarna. Om inte några fler än Michel Moore kommer till insikt i USA så kommer Orwells 1984 att bli saning i USA.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 06, 2005 4:31 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Nardre skrev:
Samtidigt producerar organisationer, stater och företag massförstörelsevapen, miljöförstörelse, orättvisor och förtryck. Visserligen finns det de som gör saker för världen och detta är jättebra. Däremot ser jag detta bara som ett tappert försök förhindra katastrofer som mestadels resulterar i att sakta ner det oundvikliga.


Människan har upplevt den ena vapenutvecklingen än den andra. Vapnen har blivit större och starkare. Redan för 200 år sedan skulle man kunna tro att människan utvecklat det Tellus-destruktiva vapnet. Men vad händer? Inget!

Samma sak gäller kärnvapnen. Trots sin destruktiva kraft, och sina många år av undergånghot, lever vi i en kärnvapenkrigsfri värld. Vad säger att vi inte slipper uppleva sådant i framtiden?

Politikernas makt ligger hos folket. Folkets vilja är fred och utveckling - överlevnad. För att behålla makten måste politikerna följa folkets överlevnadsvilja. "Ingen kärnvapenfred = inget presidentmandat". Ju mer organsiationer som propagerar för fred, kärnvapenavveckling och välstånd, desto större blir folkets överlevnadsvilja. Ju mer välstånd, desto större chans att vi får fredliga politiker.

Därför tror jag inte att de tappra organisationerna kämpar mot de oundvikliga. De kämpar för det oundvikliga - välstånd för oss som bryr sig.

Jag väljer enbart att täcka detta flyktigt, då jag inte vill att mitt inlägg ska beröras av detta. Men med så många Bushmotståndare är detta oundvikligt.

Att han valdes som president är inte världens undergång. Det är kanske bara ett hinder i vägen. Istället för att klaga, och stödja nollor som Michael Moore (ursäkta Fëanor, men jag ogillar honom fortfarande. Jag har mina skäl), kan vi ju slå våra ihop hjärnor och komma på en plan, som gör att enreformvänligare president väljs. Och det, mina vänner, är vad jag tror mest på, vad jag vill. Att folk ska samarbeta för bättre tider

ps. Tro inte att jag är en Bush-anhängare. I min själ och hjärta är jag, om jag vore amerikanare, en demokrat. Men Bush har gjort saker som jag anser vara bra (vilket inte rör detta topic), därför kan jag inte dömma honom som ni (plus att det är en del av min personlighet, att inte se det onda hos folk som jag aldrig träffat)

pps. Ja, jag ogillar Moore. Jag ogillar alla som klipper och klistrar och manipulerar folk genom att visa sina sönderklippta verk. Men det är verkligen min egna ståndpunkt. Var snäll och försök inte kritisera mig för det, eftersom jag inte kritiserar era egna tankar. Ni får skriva "Jag accepterar din ståndpunkt, men JAG gillar honom för att..." Men det är en helt annan sak, än att kritisera mig.

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 06, 2005 5:20 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 8:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
Ja, skillnaden är att för 200 år sedan hade vi inte lika destruktiva vapen som idag. Idag har vi faktiskt möjligheten att i stort sett förstöra hela jordytan.

Vi lever inte i en kärnvapenkrigsfri värld. Betänk USAs terrorbombnigar av Japan under och efter andra världskriget där de använde kärnvapen två gånger med förödande resultat.

Att politikers makt ligger hos folket är sant, till viss del, hos oss i utsugarnationerna, ja. Däremot finns det faktiskt andra länder där de inte har samma friheter att bestämma och där det finns eller åtminstone kan finnas kärnvapen. Vidare anser jag även att den egentliga makten i vårt samhälle ligger hos medierna som är den kraftigaste opinionsbildaren och skapar follkets åsikter.

_________________
Är du dosan som passar till min stickpropp? Den behöver lite närkontakt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 06, 2005 8:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Nadre skrev:
Vidare anser jag även att den egentliga makten i vårt samhälle ligger hos medierna som är den kraftigaste opinionsbildaren och skapar follkets åsikter.


Amen för det. Där är vi två om samma åsikt.

Tja. Jag skulle fortsätta vilja försvara den optimistiska synen. Men mina argumentationsreserver har, så att säga, brunnit upp. Jag kan tyvärr inte argumentera lika mycket som jag borde. Därför lämnar jag över stafettpinnen till näste talare.

Vilket påminner mig; finns ingen annan som ens har en liten framtidsvission? Som vem som vinner melodifestivalen etc.

ps. Tack Nadre för att jag fick känna på en, enligt vad jag skulle kalla det, pessimistisk framtidssyn. Sådant är värdefullt för mig! :D

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 07, 2005 2:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Sant att bush har gjort en bra saker som att ta bort talibanregimen från afganistan och störtat saddam hussien i irak men han gjorde på fel sätt.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 07, 2005 2:58 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
melkor skrev:
Sant att bush har gjort en bra saker som att ta bort talibanregimen från afganistan och störtat saddam hussien i irak men han gjorde på fel sätt.

En vettig röst. Håller med fullständigt.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 07, 2005 10:10 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Jag är av övertygelsen att krig är den sista utvägen, Hans Blix och hans grupp om jag förstått rätt hade knappt börjat letat efter kärnvapen när Bush förklarade krig.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010