Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:25 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gudrun Schyman och Feminsimen
InläggPostat: tor jan 27, 2005 9:29 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Vad tycker ni om Gudryn Schyman, hon är ganska dryg tycker jag.
Jag har inget emot feminism (alla är lika värda i mina ögon oavsett kön eller ras) men hon lever typ i en värld där kvinnor är oskyldiga och män är svin.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Senast redigerad av Lord Voldemort tor jan 27, 2005 9:29 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 27, 2005 9:29 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
nej vill inte hålla med om det, hon lever i en värld där män styr över kvinnan. :P

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 27, 2005 9:34 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Sant att män tjänar bättre och har bättre jobb än kvinnor men jag hoppas att kvinnor får samma chanser som män i framtiden, det hon säger om att män misshandlar kvinnor är också sant men kvinnor misshandlar män också.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 27, 2005 9:36 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
sant, sant

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 28, 2005 7:56 am 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Théoden Ändny skrev:
nej vill inte hålla med om det, hon lever i en värld där män styr över kvinnan. :P


Jag antar att Melkor var lite sarkastisk...

Visst ska det var jämlikt m.m. men det får ju inte gå till överdrift...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 29, 2005 1:13 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Det är inget fel på feminsimen men hon är hyperfeminist där kvinnor kan inte kan göra fel och män gör allt fel.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 29, 2005 6:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Jag har sällan blivit så upprörd som när jag läste aftonbladet den dagen. Att bli utmålad som en misshandlande man - som borde ta avsvar föör äckel som jag aldrig träffat - var för mycket. Mitt sviktande förtroende för Schyman (moderat-vänsterpartisten) fick sig en allvarlig nedåtsväng. Den har aldrig hämtat sig.

Sedan kommer vi till punkten om hennes åsikter - varför tänker hon så? Det hjälpen en, att förstå, att läsa om att hon misshandlades. Det är förståtligt att dömma alla män efter en hemsk upplevelse. MEN DET ÄR FAN FÖR MYCKET att påpeka ALLA män, jag som ni, som monster.

Femenister är viktiga. De skapar åtminståne en debatt. I vårt samhälle är debatter viktiga. Annars kan folket inte våga säga vad som är rätt eller fel - eller gå emot felaktiga normer som att Manjitecknet ska bannlysas. Fast, å andra sidan. Jag känner inte för män som kallar sig femenister. Jag stödjer dem inte. Jag vill kämpa för kvinnans rätt! Men för mig är femenismen helt fel väg

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 29, 2005 7:13 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 8:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
Feminism är ett namn på kampen för jämlikhet mellan könen. Förr tyckte jag att namnet sög men nu tycker jag det ärligt talat inte spelar någon roll för det är så att kvinnan är och har alltid varit nedvärderat i vårt samhälle. Jag förstår inte varför man som man inte borde kalla sig feminism. Ja, det skulle ju vara om man tyckte det var fel att männen lämnar ifrån sig delar av sin makt till kvinnorna.

_________________
Är du dosan som passar till min stickpropp? Den behöver lite närkontakt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 29, 2005 7:20 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Men själva ordet feminism betyder ju kampen för kvinnorna (eller liknande), och det är inte bara kvinnor som är nertryckta och utelämnade, det finns många särbehandlade grupper i samhället. Visst har det varit så att de haft det sämre väldigt länge, och det skulle vara bra om alla hade det jämställt, men det handlar ju inte bara om mellan könen. Det finns så många andra som är värre utsatta. Tycker att det borde vara självklart att män och kvinnor har samma förutsättningar, men sammhället ska inte bli jämlikt så att siffrorna och proceten ser bättre ut, utan på ett sätt som är bäst för sammhället.

Man borde inte ha begräsningar, att minst 40 eller 45 % ska vara kvinnor (eller män för den delen), utan man borde ju självklart anställa de som är bäst för jobbet vare sig alla är män eller alla är kvinnor.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 29, 2005 7:36 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 8:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
Jag tycker inte heller att jämlikheten handlar om procent, men det måste ju bli någorlunda jämställt vilket det inte är idag. Feminism handlar inte om att jämna ut procent och känskvoteringar även om vissa, på bägge sidor, verkar tro det. Visst finns det värre orättvisor men det betyder inte att man inte ska kämpa mot denna.

Att se till samhällets bästa? Är det ur ett ekonomiskt eller ett mänskligt perspektiv?

_________________
Är du dosan som passar till min stickpropp? Den behöver lite närkontakt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 29, 2005 7:42 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Både och. Om det är någon som är bättre för jobbet ska den ha det, punkt slut. Det ska inte vara så att:

Vi har redan 65 % män på företaget så vi kan inte anställa dig, men annars så skulle du vara självklar".
Och ur mänskligt perspektiv så behöver väl män och kvinnor jobben lika mycket, eller?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 29, 2005 7:57 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 8:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
Ja, det där är könskvotering. Det är ingen tvungen ingrediens i feminsm.
Ja, det gör dem.

_________________
Är du dosan som passar till min stickpropp? Den behöver lite närkontakt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 30, 2005 12:03 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Aderyn skrev:
Jag har sällan blivit så upprörd som när jag läste aftonbladet den dagen. Att bli utmålad som en misshandlande man - som borde ta avsvar föör äckel som jag aldrig träffat - var för mycket. Mitt sviktande förtroende för Schyman (moderat-vänsterpartisten) fick sig en allvarlig nedåtsväng. Den har aldrig hämtat sig.
Jag tror du har missuppfattat det hela rätt grovt. Fallit offer för kvällstidningsspråket helt enkelt. http://www.vansterpartiet.se/vp/23182.cs

Aderyn skrev:
Femenister är viktiga. De skapar åtminståne en debatt. I vårt samhälle är debatter viktiga. Annars kan folket inte våga säga vad som är rätt eller fel - eller gå emot felaktiga normer som att Manjitecknet ska bannlysas. Fast, å andra sidan. Jag känner inte för män som kallar sig femenister. Jag stödjer dem inte. Jag vill kämpa för kvinnans rätt! Men för mig är femenismen helt fel väg
Att kämpa för kvinnans rätt är att vara feminist, men visst vill du inte kalla dig det så slipper du.

Feminist är den korrekta stavningen.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 30, 2005 5:26 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Säkert; liksom flera tusen andra män. Men faktum kvarstår; fördomarna om männen är enorma. Förresten; har du inte en mer opartisk källa? Det måste ligga ett logiskt intresse att VP vill försvara en gammal partiledare. Som att en NSF försvarar sig i deras hemsida...

Tack för att du informerade mig om femenismens mer korrekta stavning. Det behövdes verkligen. Och tack för att du låter mig ta avstånd från folkrörelsen. Du ska bara veta att jag har mina orsaker till det.

Feminist - är det inte ett alltför subjektivt namn för att dra gränserna till lila för lika?

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 30, 2005 5:39 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Aderyn skrev:
Säkert; liksom flera tusen andra män. Men faktum kvarstår; fördomarna om männen är enorma. Förresten; har du inte en mer opartisk källa? Det måste ligga ett logiskt intresse att VP vill försvara en gammal partiledare. Som att en NSF försvarar sig i deras hemsida...

Tack för att du informerade mig om femenismens mer korrekta stavning. Det behövdes verkligen. Och tack för att du låter mig ta avstånd från folkrörelsen. Du ska bara veta att jag har mina orsaker till det.

Feminist - är det inte ett alltför subjektivt namn för att dra gränserna till lila för lika?

Det heter fortfarande feminism/en/s.

Nej någon mer objektiv källa kan jag inte hitta. Eftersom det är Vänsterpartiet och inte Gudrun som motionerade om "mansskatten" så får du nog nöja dig med den källan. Märk att det inte handlar om att försvara någon utan förklara. I detta fall vad som menades bakom kvällstidningarnas snygga rubriker.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010