Ohlmarxisten skrev:
Martinus skrev:
Kan de olika buden om Bilbos släktskap med Bandobras bero på en ändring i texten av Tolkien senior? Jag har inte mitt ex av The Hobbit till hands, men jag vill minnas att Bilbos uttalande inte gick ihop med det i Bilbo.
Så här har det stått i
The Hobbit sedan 1937.
Citera:
If you have ever seen a dragon in a pinch, you will realize that this was only poetical exaggeration applied to any hobbit, even to Old Took's great-grand-uncle Bullroarer, who was so huge (for a hobbit) that he could ride a horse.
Att hålla räkningen på alla dessa "great" gör mig vindögd, men "granduncle" är morfars eller farfars bror, så med ett "great" ovanpå borde det bli t. ex. farfars farbror, vilket skulle stämma med uppgiften i prologen att Bandobras var son till Isengrim II (och bror till Isumbras III).
Ohlmarxisten skrev:
Citera:
I [Bilbo] had a great-great-great-granduncle once, Bullroarer Took
Och om jag återigen inte tappat räkningen är detta också konsekvent med uppgiften att Isumbras III skulle vara bror och inte far till Bandobras.
Ohlmarxisten skrev:
Så här säger Christopher.
Citera:
In The Hobbit Bandobras is called Bilbo's great-grand-uncle, but Bilbo himself calls him his great-great-great-grand-uncle.

Tycks som om gamle Christopher borde låta bli pipgräset ett tag. Han tycks ha missat att det är
Took den gamles "great-grand-uncle" och inte Bilbos. Då lutar det verkligen åt att släktträdet är fel.