Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 1:52 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nykomling
InläggPostat: tis dec 21, 2004 9:39 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: lör dec 18, 2004 11:14 pm
Inlägg: 28
Ort: Fylke
Hej!
Jag är ny medlem och tänkte att jag skulle presentera mig lite.

Jag är 30 år, hårt arbetande tvåbarnsmor med en passion för trädgårdar och Tolkiens verk. :)
Läste Sagan om ringen första gången när jag var 12-13 år och har läst om böckerna med jämna mellanrum sedan dess. Har även läst Bilbo ett par gånger, Silmarillion och Ringens värld. Ska läsa resterande verk så småningom - jag får sällan en stund över för mig själv numera och när jag äntligen lyckas få lite lugn och ro, gissa vad som händer - jag somnar i soffan. :lol:
Jag är otroligt glad över att ha hittat hit till forumet där jag kan prata med likasinnade istället för att trötta ut min stackars make - som har sett filmerna, men aldrig läst någon av Tolkiens böcker.

Jag tycker om annan fantasy också, men i mina ögon kan ingen nånsin nå upp till Tolkiens klass. Jag är fascinerad av de språk han utvecklat och skulle väldigt gärna vilja lära mig tala sindarin!
Fast jag är nog snarare hob-typen än alv-typen - jag älskar som sagt att påta i jorden, njuta av god mat och dryck... Ingen tobak för mig dock!

Jaja ni lär väl känna mig bättre så småningom - jag ser fram emot många givande diskussioner. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 22, 2004 8:37 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Vad kul med en nykomling i gamlinggruppen! Vi är ju inte såå många att det stör direkt. Jag är yngst och egentligen inte berättigad att vara här men har fått dispans eftersom jag har svårt att diskutera en massa skolgrejer och att jag känner mer samhörighet med den här gruppen. Jag känner samma som du. Min sambo har också sett bara filmerna och han är inte ett dugg intresserad av att lyssna på mina utläggningar om de olika karaktärerna eller händelseförloppen i böckerna.

Välkommen hit, hoppas du kommer att trivas! :D

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 22, 2004 9:23 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Hej och ett stort Välkommen!

Jag undrade just om du inte skulle dyka upp här. Jag läste ett inlägg av dig där du nämnde något om disken och jag anade direkt att det borde röra sig om en som platsar i vår lilla grupp. :) Ungdomarna pratar sällan disk.

Själv är jag precis som du hobbittypen och precis som du så har jag hamnat här av den anledningen att jag har ett pockande behov av att få prata om och vistas i denna magnifika värld som Tolkien skapat åt oss. Väl mött och på återhörande när den värsta julruschen lagt sig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 23, 2004 7:48 am 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:29 am
Inlägg: 128
Ort: Gondolin
Välkommen hit, Akleja! Gammeltookgruppen är en härlig fristad i forumet - här går diskussionerna i lite lugnare tempo, så att även den som har lite annat (jobb, hus, barn, trädgård, konst...) att göra hinner läsa och hänga med.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 25, 2004 12:19 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Åh, vad roligt! :D Välkommen hit Akleja, hoppas du ska trivas som sagt.

Är det inte en övervägande del hobbitar här på Gamla Tookarnas klubb nu? Tycker vi är rätt många som nämner just påta i jorden, äta god mat osv. Nå, vi har ett passande namn... :wink:

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 09, 2005 8:05 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: lör dec 18, 2004 11:14 pm
Inlägg: 28
Ort: Fylke
Lägg till "ensamstående" på min presentation (första inlägget i denna tråd).
Min käre make hade den goda smaken (?) att åtminstone vänta tills jul och nyår var överstökat innan han lämnade mig. :cry:

En sak kan jag säga: ALDRIG mer att jag förvandlar tv-rummet till Lothlorien för hans skull. Nästa gång blir det Mordor... :twisted:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 10, 2005 8:25 am 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:29 am
Inlägg: 128
Ort: Gondolin
Det var ju verkligen tråkigt, Akleja! Vilken trist början på året för din familj - hoppas ni reder ut det på bästa möjliga sätt. (Finns det något bra?)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 10, 2005 1:11 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Usch vilken hemsk början på året. Det gjorde faktiskt ont i mig att höra det. Hoppas ett du kommer över det. Kan vara bra att använda lite ilska i separationsarbetet.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 10, 2005 10:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Akleja skrev:
Nästa gång blir det Mordor... :twisted:
Anar en svart humor här. Gôtt! (Som vi säger på mina breddgrader.) Genom andra citat av Akleja är jag övertygad om att hon/du kommer att hoppa av berg&dalbanan rakryggad. Litegrann som Legolas landning framför Oliphantens snabel kanske... Fast kampen blir nog lite kämpigare... :(

Men visst finns det lyckliga skilsmässor även om det låter som en motsägelse i sig. Jag känner en familj som lyckats exemplariskt med sin skilsmässa. De separerade föräldrarna är mycket bra vänner som dessutom bor i kvarteren brevid varandra. Barnen har inte mist någon förälder utan istället fått fler vuxna omkring sig som de kommer och går som de själva vill hos. Faktum är att deras familjeuppbyggnad verkar funka bättre än vilken kärnfamilj som helst i dessa stressade tider. Men de kan ju vara undantaget som bekräftar regeln.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 12, 2005 2:22 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Ja det lät ju inte som någon vidare nyårspresent... :( Håller med Rosie om alternativa familjer, det finns många varianter som fungerar jättebra, det är jag helt övertygad om.
Och galghumor kan behövas ibland! :twisted:
När du behöver komma ifrån alltsammans en stund vet du vart du kan söka dig för lite avkoppling. :)

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 12, 2005 3:22 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: lör dec 18, 2004 11:14 pm
Inlägg: 28
Ort: Fylke
Jag fick ett gulligt email från min bror (som vet att min favvo är Éowyn) som gick i stil med:
"Kära Èowyn,
var inte ledsen - en dag kommer solen att skina över Rohans slätter igen!
Det är bara idén av Aragorn som du älskar, inte Aragorn själv...
Någonstans därute finns Faramir och väntar på dig.
Kramar från Éomer."
*sniff*

Nåja. Jag tror att alla har ett tomrum inuti sig som måste fyllas med något för att livet ska få sin mening. Det är nog olika - för en del kan tomrummet endast fyllas av någon annan, men jag är nog mer den typen som kan hitta en mening med livet i mig själv, utan att behöva hänga upp mitt liv på någon annan om ni förstår vad jag menar. Jag nöjer mig med lite för att vara lycklig - att vara med min dotter och förundras över hur ljuvlig hon är, njuta en kopp te och en god bok, borra ner fingrarna i myllan och plantera nya växter; se dem växa upp och bilda harmonier med varandra.
Som sagt är jag en riktig hob. :)
Tack alla för ert stöd - skönt att ha en plats att komma till när man vill vila ut. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 12, 2005 3:29 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Åh... *suck* Vilket gulligt brev.

Du verkar så stark. Tror du kommer att greja det verkar det som. Själv är jag en sån som känner mig halv så fort jag är ensam en längre stund. (Kortare stunder är bara skönt) Dyk upp här så ofta du vill det är kul med lite nya medlemmar. Vi har en tendens till att stagnera om vi inte får nytt blod i den här gruppen. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 12, 2005 8:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Vilken underbar bror! Jag sitter och blinkar bort tårar förtvivlat för att kunna se vad jag skriver. :( :) Det brevet måste väl ha träffat mitt i prick? Är han också Tolkienbiten eller var det en ansträngning för att "tala ditt språk"?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 12, 2005 9:18 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: lör dec 18, 2004 11:14 pm
Inlägg: 28
Ort: Fylke
Det var just det som var så rart - han håller just på att läsa böckerna men vet hur mycket de betytt för mig genom åren. Själva gesten, att han lagt så mycket möda på att hitta rätt ord och ett sätt att trösta mig, gick rakt in i mitt hjärta...

Har det funnits stunder i era liv då ni hämtat inspiration, eller kanske tröst, från Tolkiens böcker? Karaktärerna är påhittade, men det finns så mycket i böckerna som tilltalar mig, så många aspekter av mänsklighet. Ett aktuellt exempel för mig är, hur hittar man modet och styrkan att gå vidare när man är rädd och helst vill vända om?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 13, 2005 1:53 pm 
Offline
Avar
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 07, 2003 9:52 am
Inlägg: 193
Ort: I love Hjo :)
utan de böckerna hade jag inte levat idag ...

de har varit min tröst och min glädje, min flykt och mitt stöd, mitt allt sen jag var 10 - och föräldrarnas gräl bara blev värre ...

låååång story ...

mycket har ändrats sedan dess, men fortfarande är Midgårdsvärlden den värld jag helst kryper in i när det blåser som värst härute :) ... och som verkligen ger en en ny syn på livet i verkligheten när jag slår igen boken igen :) ... eller numera filmerna ... :)

_________________
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+
Where do I take this pain of mine
I run but it stays right by my side

MetallicA - Load - Until It Sleeps


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010