Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 17, 2026 3:24 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ond=feg?
InläggPostat: sön nov 30, 2003 10:56 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Hur kommer det sig egentligen att alla Tolkiens riktigt onda karaktärer är fega. Morgoth, Sauron, Gothmog, Mouth of Sauron osv.

Personligen så tycker Jag det är det sämsta i Tolkiens värld. Man behöver väl knappast vara "renhjärtad" för att vara modig.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 01, 2003 12:54 pm 
Redaktionen

Jag tror en del av sanningen kan vara att Tolkien kanske såg på feghet som ett "ont" ting. Feghet tycks aldrig kunna leda till något gott i Tolkiens värld, och kanske är det så att det är själva fegheten som är roten till dessa "onda" personers ondska.

Mycket av Tolkiens författarskap, och framför allt Lord of the Rings, går ju på något sätt ut på att man måste kämpa in i det sista. Detta är naturligtvis ingen originell tanke, det originella i detta ligger väl snarare i att Tolkien inte låter sina personer ana möjligheten av att det finns några garantier här i världen. De ska, så att säga, kämpa vidare ändå. Typexemplet är kanske Frodo, som ju aldrig får "njuta frukterna" av vad han åstadkommit.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 01, 2003 1:04 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Hmmm...

Kan det vara så att amn måste tor på det man gör om man ska vara modig? Att mod kommer ur en känsla av att man "gör rätt"?

Visst kan man gööra rätt, även som ond. Men Sauron var nog medveten om att han på något sätt ändå bröt mot Erus planer, och det var nog också Morgoth. Jag säger inte att det är så, men det är en intressant tanke i alla fall...

De enda av de onda, som jag skulle vilja säga är modiga, är väl i så fall orcherna. De rusar blint på, oavsett om de dör eller inte. Fast i deras fall kanske det mest är dumhet, och inte mod?

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 01, 2003 1:09 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

mod är lätt dumhet....

känns som att de goda hela tiden övervinner sin egen rädsla och därför är goda. (ungefär iaf).

Hoberna ska ju vara fega men förvånar hela tiden (vill inte lämna Rivendell, vill inte in i Moria osv.)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 01, 2003 3:04 pm 
Redaktionen

Jag tror att det är viktigt, i alla fall när man diskuterar Tolkien, att skilja på feghet och rädsla. Jag tror inte Tolkien skulle anse att det vore fel att vara rädd, tvärtom, i och med att det är genom att övervinna denna rädsla man bevisar sitt mod, precis som ni sade.

Utan rädsla finns inget mod.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 01, 2003 3:44 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Intressant... Och helt i linje med det som Moon skriver i sista boken om Paksenarrion.

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 01, 2003 4:10 pm 

jo de är precis så danne säger att räddsla och feghet är olika saker. (hopas att de är så i verkligheten också, rädda mig inte feg)

de finns ju flera ställen där de direkt näms om att övervinna rädsla, speciellt att hoberna är speciella just därför att de, när de behövs gör just de.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 01, 2003 6:25 pm 
Manwë
Användarvisningsbild

Vet inte om jag riktigt skulle kalla Sauron feg, kanske snarare att han lärt av sina misstag...

Sauron är en typisk "arbeta i bakgrunden-figur", som ofta föredrar att använda sig av underhuggare eller marionetter för att uppnå det han vill... Exempelvis Saruman, Angmar....

Nästan smatliga gånger (som har berättats om) där Sauron verkligen går ut och kämpar mot någon värdig moståndare förlorar han.

Vi har kampen mot Huan där han fick smörj, Ar-Pharazons landstigning, Sista alliansen... Glömmer jag något?

Så det kanske helt enkelt är så att Sauron som sagt lärt sig av sina misstag, och därför genom hela tredje åldern håller sig inom Barad-dûrs murar...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 01, 2003 6:36 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Aeglos skrev:
Vet inte om jag riktigt skulle kalla Sauron feg, kanske snarare att han lärt av sina misstag...

Hade Sauron lett sina trupper på slagfältet redan från börja vid Dagorlad så hade den Sista Alliansen fått enormt mycket pisk. Istället satt han och fjollade i Svarta Tornet tills han inte hade något val.

Aeglos skrev:
Angmar

Angmar? En bakgrundsfigur? Han rider ju i täten för sina trupper åtskilliga gånger. "You can't lead from behind" för att citera James Longstreet.

En annan Jag ogillar med sak med Tolkiens skurkar är att de inte har någon som helst heder. De är totalt inkapabla att t.ex hedra en tapper fiende (Gothmog och Húrin) eller kämpa ärligt (Gothmog och Fingon). Vilket Jag tycker ä dumt. Och det är en stor svaghet i Tolkiens verk. Allting (nästan åtminstone) är svart och vitt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 01, 2003 6:44 pm 
Manwë
Användarvisningsbild

Läs mitt inlägg igen... Jag påstod aldrig att WiKi var en bakgrundsfigur, utan en underhuggare/marionett för Sauron...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 01, 2003 6:56 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Sorry. Jag missuppfattade. Jag trodde att du menade att Saruman och Angmar precis som Sauron var bakgrundsfigurer.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 01, 2003 6:59 pm 

trots alleorgier inte är uppskatad kan man fortfarande se att ondskan gör dumma saker för de saknar förmåga till rädsla medans de goda gör goda saker därför de har den förmågan.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 01, 2003 11:02 pm 
Uruk
Användarvisningsbild

Mod är bara vad den fege tar till när han inte törs 8)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 01, 2003 11:48 pm 
Redaktionen

Citera:
Allting (nästan åtminstone) är svart och vitt.

Detta är en vanlig kritik mot Tolkien, och den är precis lika obefogad den här gången.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 02, 2003 1:01 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

När det gäller gott och ont så är det svart och vitt. Det är väldigt kristet.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]