Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:01 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 17, 2004 10:45 pm 
Offline
Vala

Blev medlem: tor sep 04, 2003 9:30 pm
Inlägg: 616
Ort: Stockholm
Timmyy skrev:
Jag kan inte låta bli nu när det talas så om skägg ;)

Jag läste på något forum tidiagre idag. Kommer inte ihåg var dock =( Att människor med alvisk härkomst inte får skägg.

Stämmer detta?

Om det stämmer är jag av alvisk härkomst!! :wink:

_________________
Ille mi par esse deo videtur


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 19, 2004 7:57 pm 
Offline
Avar
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 02, 2003 11:04 am
Inlägg: 190
Jag måste fortsätta med min övertalning om att filmen är bra gjord grått hår eller ej, att skriva böcker är anorlunda än att göra filmer.
Maffigt var det i alla fall när de zoomade ut och alla stod ute på den svärdformade klippan (eller vad man skall kalla det för kanske landningsbana om det funnits flygplan, kanske om örnarna vill komma o hälsa på).
:D

_________________
Malle


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 20, 2004 12:29 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Timmyy skrev:
Jag kan inte låta bli nu när det talas så om skägg ;)

Jag läste på något forum tidiagre idag. Kommer inte ihåg var dock =( Att människor med alvisk härkomst inte får skägg.

Stämmer detta?


Nej det gör det inte, i så fall skulle ingen av numenors ättlingar ha skägg, därvid ingen Dunédan och inte Aragorn.... (för att, tja jag har börjat på ett släktträd som visar släktskapet mellan Arwen och Aragorn... men papprena tog slut)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 05, 2004 2:19 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: ons aug 13, 2003 3:02 am
Inlägg: 11
Ort: Stockholm
Jag tycker att uppvaknandescenen är otroligt vacker och stämningsfull! När jag läste det avsnittet i boken första gången grät jag nog mer än jag gjort på nån plats tidigare - kontrasten mellan Domedagsbergets sluttning, lava, rök, o känslan av att det nu va slut med Frodo o Sam, och sen uppvaknandet i Ithilien, en av de vackraste platserna i världen :wink: med natur o fåglar o frisk luft o livet åter... det va så otroligt gripande o förlösande. Nu vet jag inte om denna scenen utspelas i Ithilien i filmen, Ithilien får ju över huvud taget inte så stor plats i filmerna. (Skulle varit kul o få se Gollum gå o kräkas i buskarna samtidigt som Sam o Frodo drog djupa andetag av den blomsteraromfyllda luften! :D )

Att Sam inte är den första som kommer in till Frodo när han vaknat gillar jag verkligen, det gör att man kan tänka sej att Frodo inte är säker på om Sam också klarat sej. Men sen när han kommer in - blicken de ger varandra o leendet... det visar så vackert hur de båda vet allt som hänt (att Frodo till slut föll i Ringens makt osv), men att ingen annan helt kan förstå vad de upplevt, o att det i vilket fall inte är läge att berätta det nu...

Ni som läst böckerna fler gånger än jag, är det nån som har koll på om Frodos misslyckande blev allmänt kännt bland "folk" innan boken skrevs klart? I o för sej, hans avbitna finger krävde väl en förklaring... Jag minns inte hur det står i boken.

Jag håller med den som skrev att Aragorn o Arwens attack-hångel vid kröningen känns något störande... det stämmer inte riktigt in i min bild av det socialt accepterade beteendet vid den tiden. Men men... :) Det skulle va kul att få se bröllopet i Extended-versionen, men det kanske inte kommer med eftersom det antagligen skulle kännas lite som en upprepning av den högtidliga ceremonikänslan vid kröningen. Gissar att de har gjort en sorts sammanslagning av bröllop o kröning i filmen, med tanke på att Arwen egentligen inte dök upp förrän efter kröningen i boken.

Att få se Legolas i prinskläder va också en fröjd. :wink: Vackrare än så har han väl aldrig varit! Nån som vet om hans pappa Alvkungen va där?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 05, 2004 2:49 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Thranduil var inte på plats.

Jag håller med dig på Ithilien. Saknade fler bilder därifrån...

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 05, 2004 3:25 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: sön feb 15, 2004 11:51 am
Inlägg: 75
Ort: Halmstad
Grond skrev:
De som inte vet undrar nog lite varför Faramir och Éowyn kastar konstiga blickar på varandra. Jag saknade Läkandets Hus väldigt mycket, hade sett fram emot det mycket..


Jag håller med... Förutom Éowyn och The Witchking så hade jag så gärna velat se Läkandets hus. hoppas att det kommer med i EE.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 05, 2004 7:42 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Älva skrev:
Thranduil var inte på plats.


Är du säker på det? Har för mig att han var med tillsammans med de andra alverna i Minas Tirith. Fast jag är ju inte säker på hur han ser ut...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 13, 2004 12:10 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Mja.. det beror ju på om de skulle följa boken eller inte. Om du menar ifall man ser honom under kröningen eller inte?
Thranduil var annars gyllenblond.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 21, 2004 12:40 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Förresten så hade jag väntat mig mer av uppvaknandet. I boken så upplever jag att allting tar mycket längre tid.

Älskar att se på såna lyckliga små sammanslutningar...

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 03, 2004 10:25 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör mar 13, 2004 2:45 pm
Inlägg: 11
Ort: Karlstad
[quote="Mírandà Ìrima"]Måste hålla med om att den var lite konstig men hur skulle den annars vara? Full med ädelstenar? PJ kanske borde ha sett till att den var lite mer maffig, fast kanske inte ädelstenar är svaret... :wink:[/quote]

Haha sno Englands krondjuveler och ha med i filmen kanske :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 04, 2005 4:12 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: lör dec 04, 2004 10:59 am
Inlägg: 170
Ort: Helsingfors
Anonymous skrev:
Kanske bara är jag, men jag störde mig enormt mycket på Aragorns kyssorgie med Arwen.

Egentligen var det tänkt att de bara skulle gå fram till varandra och sen ge varandra en lugn, sansad kyss helt rakt upp och ner bara. Då är det nog bättre att de faller i varandras armar.
perelandra skrev:
Att få se Legolas i prinskläder va också en fröjd. :wink: Vackrare än så har han väl aldrig varit!

Det där kan jag nog verkligen hålla med om :D

_________________
This is who I am: Escapist, Paradise Seeker


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 05, 2005 1:05 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Stör mig ganska mycket på att se Aragorns tunga innan han ska kyssa Arwen. Som en liten mask.. :roll:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 13, 2005 12:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
(Gammal tråd, men det finns varken skäl att strunta i den eller att starta en ny...)

Är det någon som kan förklara varför Aragorns replik när han träffar på Legolas efter sin kröning är ändrad i EE? I bioversionen säger han Legolas' namn, men i EE tackar han honom ("Hannon le") istället.
Från min sida är det en helt onödig ändring därför att det, 1) inte stämmer med de ändringar som gjorts tidigare i filmen (Legolas och Aragorn verkar smått intresserade av varandra, vilket de inte gör i boken), och 2) därför att om varken jag eller mina lika besatta vänner har förstått vad som menas med den nya repliken ännu, hur hade man då tänkt sig att de mindre intresserade skulle göra det?

Usch, vad jag klagar, men det är en grym besvikelse. Om de verkligen var tvungna att ändra den scenen så hade jag helt klart en bättre idé...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 15, 2005 9:16 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Beledhel skrev:
(Legolas och Aragorn verkar smått intresserade av varandra, vilket de inte gör i boken),


Aja, baja! Det där är rent önsketänkande och "vilda" fantasier! :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 15, 2005 5:46 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Beledhel skrev:
Är det någon som kan förklara varför Aragorns replik när han träffar på Legolas efter sin kröning är ändrad i EE? I bioversionen säger han Legolas' namn, men i EE tackar han honom ("Hannon le") istället.

Är du säker? Har visserligen bara sett EE en enda futtig gång, men i bioversion tycker iallafall jag att han säger Hannon le.

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010