Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons maj 06, 2026 12:23 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 94 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 24, 2003 11:01 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

För att vara lite mer allvarlig.

Ringarnas Herre är nog bäst övergripande.

vi för se till att de blir varningstexter på Ohlmarks åtminstone. (tänk en stackars tio åring som går till biblioteket och Sagan om Ringen bara finns där och läser den och inte fattar att härskar ringen är samma)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 28, 2003 11:46 am 
Sinda
Användarvisningsbild

När ROTK kommer ut på VHS/DVD kommer den övergripande titeln på böckerna alltså kanske inte längre vara Sagan om Ringen, utan Ringarnas herre. Jag kom på det bara.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 28, 2003 12:00 pm 

japp precis... de är samma problem som med bibliotek och olika upplagor.... (såg just att Animal Farm inte heter djurfarmen numera utan djurgården i svensk översättning.vilket iofs är mer rätt.)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 28, 2003 3:22 pm 

Goldberry skrev:
Att böcker nyöversätts är inte särskilt ovanligt. Då och då får de också nya titlar. Varför skulle detta ge problem? Böcker i en serie brukar ha liknande utformning på omslagen, är man ändå osäker kan man inne i boken läsa när den är tryckt och översatt osv.

Tycker du de olika upplagorna har liknande omslag?

Vad jag tänker på är som sagt den fördomsfulla hantering som vissa bibliotek och bibliotikarier ger Fantasy överhuvud taget.
Jag menar om du går till biblioteket och frågar kommer man få den bästa översättningen då, eller bara den som är enklat att nå...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 29, 2003 3:15 am 
Redaktionen

Inledningen Sagan om... är det inget fel på men så länge dom byter ut titeln till första boken så blir jag nöjd! De övriga stämmer ju perfekt

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 07, 2003 1:46 pm 
Östring

Vad tror ni om sista boken förresten?
"Kungens återkomst" eller "Konungens återkomst"?
Orginalet låter helt klart bäst här.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 07, 2003 3:34 pm 
Sinda

Konungens återkomst låter mycket bättre. Det låter mäktigare på något sätt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 07, 2003 9:16 pm 
Sinda

Jag hoppas att alla boktitlarna blir riktigt översatta! Ska det vara nytt så ska det!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 12, 2003 10:21 pm 
Uruk

Citera:
Kom inte Härskarringen som övergripande titel till i samband med filmerna?

Härskarringen har funnits med i princip från början skulle jag tro. Så kallas trilogin iaf i den upplaga från 1982 som jag har.

Citera:
Jag tycker inte att det är en bra titel eftersom den får en att tro att det är ringen, och inte Sauron, som avses med The lord of the rings.

The Lord of the Rings är väl ändå en smula tvetydigt huruvida det är sauron eller ringen som åsyftas, men visst är det väl ändå ringen som är huvudsyftningen?
"One ring to rule them all" t.ex...
Dessutom är ju sauron bara delvis i kontroll av ringarna, han har ju bara 3 av dvärgarnas, och alvernas var utom hans räckhåll, och han har ju till och med lyckats bli av med den enda som eg var hans egen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 12, 2003 11:08 pm 
Redaktionen

Citera:
The Lord of the Rings är väl ändå en smula tvetydigt huruvida det är sauron eller ringen som åsyftas, men visst är det väl ändå ringen som är huvudsyftningen?

Detta är en vanlig uppfattning, som icke desto mindre enlig mig är felaktig. Jag ställde för övrigt denna fråga bland engelskspråkiga läsare på The White Council en gång i tiden, och det verkade inte som om någon hade trott att titlen syftade på Ringen.

Vi de få tillfällen frasen dyker upp i boken, anser jag att det är tämligen uppenbart att The Lord of the Rings är Sauron, och inte Ringen (även om det inte är helt ställt utom tvivel). Ett par citat:

Citera:
the Black Riders are the Ringwraiths, the Nine Servants of the Lord of the Rings.

Citera:
The Lord of the Ring is not Frodo, but the master of the Dark Tower of Mordor, whose power is again stretching out over the world!

Citera:
But in any case,’ said Glorfindel, ‘to send the Ring to him would only postpone the day of evil. He is far away. We could not now take it back to him, unguessed, unmarked by any spy. And even if we could, soon or late the Lord of the Rings would learn of its hiding place and would bend all his power towards it.

Det första och andra citatet har sina brister som bevis, men det sista tycker jag är tydligt nog.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 13, 2003 12:10 am 
Redaktionen

Jag tycker andra citat håller minst lika bra som tredje!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 13, 2003 1:57 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Eruenion skrev:
Härskarringen har funnits med i princip från början skulle jag tro. Så kallas trilogin iaf i den upplaga från 1982 som jag har.

Jag vet inte, jag. Jag har för mig att sammanfattningstiteln Härskarringen var en senare uppfinning. När jag läste böckerna på 70-talet, var det aldrig någon som kallade trilogin något annat än "Sagan om ringen". I min pocketupplaga från 1973 nämns inte Härskarringen någonstans. Men i den inbundna från 1978 däremot, kallas den trilogin om Härskarringen – men bara längst ner i texten på baksidan.

Jag har aldrig gillat "Härskarringen". Jag hoppas att nyöversättningen kommer att bli "Ringarnas herre" – precis som i Norge och Danmark.

Fast det blir svårt att skiljas från begreppet som nästan blivit ett eget ord: saganomringen. Att vara saganomringentokig och ha en saganomringenkväll som blir sådär härligt saganomringenaktig... Det kan man inte göra mer sen. :cry:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 13, 2003 2:22 am 
Uruk

Danne, intressant. Man lär sig nåt nyt varje dag.

Men det är ju ofrånkomligen så att Titeln Kan uppfattas som tvetydig

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 13, 2003 2:31 am 
Uruk
Användarvisningsbild

Nä, jag tycker dom flesta av namnen är bra som dom är inklusive Sagan om ringen och konungens återkomst, det ska vara så. Och vad är det för fel på Konungens återkomst ? jag tycker det låter mycket bättre än kungens återkomst.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 13, 2003 11:50 am 
Redaktionen

Citera:
Men det är ju ofrånkomligen så att Titeln Kan uppfattas som tvetydig

Jo, jag håller med om det Eruenion (även om jag som sagt har min personliga uppfattning om vad den betyder), men problemet är att översättningen Härskarringen absolut inte kan uppfattas som att det handlar om något annat än Ringen. Jag hoppas därför på Ringarnas Herre...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 94 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]