Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön maj 17, 2026 12:45 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 16, 2004 2:52 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Akallabêth finns i Silmarillion. Det handlar om Numenor under andra åldern, dess uppgång och fall. Plus lite extra godbitar.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 20, 2004 12:49 pm 
Snaga
Användarvisningsbild

Ereinion skrev:
Thorondor skrev:
Nja, i filmerna kallas det ju Aftonstjärnan, men jag är inte säker på om det kallas så i böckerna... :?

I böckerna får väl Aragorn ett smycke med grön sten av Galadriel? Smycket benämns som Alvsten, Elfstone, och ger upphov till Aragorns konunganamn Elessar.

Sen hittar han väl en grön sten vid en bro utanför Rivendell?
Kommer inte ihåg så mycket från tredje boken, men är det inte först där som vi får träffa Arwen? Hon kommer på "pirat"-skeppen. Innan har hon väl bara nämts som Elronds dotter...

www.waltari.com

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 20, 2004 3:20 pm 
Redaktionen

Alagrion skrev:
Ereinion skrev:
Thorondor skrev:
Nja, i filmerna kallas det ju Aftonstjärnan, men jag är inte säker på om det kallas så i böckerna... :?

I böckerna får väl Aragorn ett smycke med grön sten av Galadriel? Smycket benämns som Alvsten, Elfstone, och ger upphov till Aragorns konunganamn Elessar.

Sen hittar han väl en grön sten vid en bro utanför Rivendell?
Kommer inte ihåg så mycket från tredje boken, men är det inte först där som vi får träffa Arwen? Hon kommer på "pirat"-skeppen. Innan har hon väl bara nämts som Elronds dotter...

Ja, det stämmer att han hittar en beryll vid bron -- Glorfindel hade lämnat den efter sig som ett tecken.

Arwen dyker upp redan i första boken -- Frodo ser henne i Rivendell och ser henne i samtal med Aragorn. Men hon kom sannerligen inte på piratskeppen i tredje boken! Hon kom till Minas Tirith i sällskap med sin pappa.

Det är intressant att notera att Arwen i böckerna bara har TVÅ repliker (om man inte räknar Ringens värld, förstås) -- detta att jämföra med filmerna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 17, 2004 9:28 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Har hon?
Det var länge sen jag trean så....

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 17, 2004 10:03 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

melkor skrev:
Har hon?
Det var länge sen jag trean så....

Alltså bara två repliker i böckerna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 23, 2004 5:31 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Man dog... Människor "brändes" ut fortare och livslågan dog om man satte sin fot i Valinor utan att ha beviljats tillträde. Kolla Akallabeth.

Nja, det var så att alla dödliga dock fortare i Valinor, med eller utan tillstånd. Just därför ville inte valar tillåta numenoranerna till Valinor, för då skulle de dö snabbare samtidigt som de än mer skulle avundas alver och valar deras mer eller mindre eviga liv. Antar att det betyder att Frodo fick ett kort men lyckligt liv efter avresan. Men det verkar ju litet som om de dödliga som reser till Valinor ändå gör det när de inte längre finner någon lycka i Midgård, och är redo att ta farväl av livet. Bilbo, Frodo, Gimli... några fler? Hur var det med Sam tror ni?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 23, 2004 5:36 pm 
The Magnificent

Förutsätter att han stannade i Bag End hela livet, då han ändå skaffat familj och barn...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 23, 2004 6:02 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Han reste ju iväg gjorde han inte? efterosm han var ringbärare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 23, 2004 6:03 pm 
The Magnificent

Jo, jag har nog hört något sånt också, tror jag. Någon som vet helt säkert?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 23, 2004 6:05 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Det står i appendixarna att han begav sig iväg efter att Rose dog. enligt Elanor ska han ha farit iväg över havet sedan, frågan är dock: var det ett poetiskt sätt för Elanor att säga "pappa fick en hjärtattack" :P, eller stämde det verkligen? Om han åkte, med vad åkte han? och kom han fram? Gimli ska ju ha åkt med Legolas, och jag kan tänka mig att Legolas visste ett och annat om hur man tog sig över havet, men Sam måste nästan ha fått hjälp av någon alv för att ha en chans. Stackarn, hoppas det gick bra och att han träffade Frodo igen. Skulle ju vara litet trist om hans egensnickrade båt kapsejsade någon kilometer till havs (fast jag antar att sånt inte händer i Tolkiens värld, antar att valar såg till att han kom fram säkert).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 23, 2004 6:08 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Ja han reste iväg.
Från Appendix B i "LotR":

Citera:
1482 Death od Mistress Rose, wife of Master Samwise, on Mid-year's Day. On spetember 22 Master Samwise rides out from Bag End. He comes to the Tower Hills, and is last seen by Elanor, to whom he gives the Red Book afterwards kept by the Fairbairns. Among them the tradition is handed down from Elanor that Samwsie passed the Towers, and went to the Grey Havens, and passed over the Sea, last of the Ring-bearers.

Haleth skrev:
Stackarn, hoppas det gick bra och att han träffade Frodo igen.

Chansen att Frodo fortfarande levde är väl knappast särskilt stor.

Senast redigerad av Fëanor tis nov 23, 2004 6:09 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 23, 2004 6:08 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Skulle inte skeppsbyggaran stanna kvar tills det sista skeppet satte segel mot andra sidan kanske åkte sam med honom?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 23, 2004 6:10 pm 
The Magnificent

Men skulle Frodo leva när han kom fram? I en annan tråd (kan tyvärr inte minnas vilken) sas det att icke-alver levar snabbare i Valinor, och slltså skulle Frodo dö snabbare och antagligen inte leva när Sam kom. Tyvärr.
Men jag kan egentligen inte fatta det där helt ändå. Aman skulle ju vara "odödlighetens-land". Hur kan folk då dö där av naturliga anledningar?!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 24, 2004 10:39 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det var nog mer att själva landet var odödligt och att det passade de odödliga alverna bättre än de dödliga raserna.

Jag tror att om man fick valars nåd att bege sig dit så fick man nog leva fulla sitt liv också. Det var bara de som bröt förbudet som förbrändes inuti.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 24, 2004 12:38 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Ja han reste iväg.
Från Appendix B i "LotR":

Citera:
1482 Death od Mistress Rose, wife of Master Samwise, on Mid-year's Day. On spetember 22 Master Samwise rides out from Bag End. He comes to the Tower Hills, and is last seen by Elanor, to whom he gives the Red Book afterwards kept by the Fairbairns. Among them the tradition is handed down from Elanor that Samwsie passed the Towers, and went to the Grey Havens, and passed over the Sea, last of the Ring-bearers.

Just den passagen tycker jag är litet tvetydig: "the tradition is handed down" låter mer som en legend redan från början, hur kan Elanor veta vad som hände sedan? Känns som om Sagan (märk versalen) kräver att Sam åker över havet, men i Verkliga livet känns det mer sannolikt att han i varje fall inte kom fram till Tol Eressea. Jag vet, det är mest sannolikt att han for över och kom fram, eftersom det är en Saga, men jag irriterar mig på den passagen ändå, eftersom den känns väldigt mycket som typisk mytbildning i Verkliga livet. Hur är det i övriga böcker, typ HoME eller Letters: någon som kommer ihåg en passage där det står vad som hände efter någon av havsresorna? Eller är det kanske medvetet uteslutet för att bevara mystikens skimmer?

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]