Den blå trollkarlen skrev:
Ja de bygger på verkliga familjedramer, men historiker menar att det INTE går att dra några slutsatser om den politiska historien t ex. SOm "källa" duger den inte, menar man.
Det anser i alla fall den historiska institutionen...
Fair enough. Jag förmodar att det är sagornas status som skönlitterärt verk som gör dem suspekta i historikernas ögon?
Inget jag har hört förut. Det är kanske dock något du har mer kännedom om...

Stilpoäng! Synd att ingen av oss är tillräckligt känd för att platsa i de samlingar med berömda och roliga förolämpningar som engelsmännen ger ut.
Ja, det gillar jag. Synd att han inte applicerade den fonetiska översättningsstilen på fler namn...
I det här fallet fanns det dock en otvetydig förebild i bergens ursprungliga sindarinska namn Ered Luin, samt i namnet på floden Lhûn (är lite osäker på exakt vilken av dessa som blev "Lune").
Vill bara i all korthet återupprepa: ent, orch, troll, dvärg, man, alv och hob
Och jag vill återigen påminna dig om att samtliga dessa är enstaviga även på engelska, utom hobbit. Om det funkade i engelskan med ett tvåstavigt ord i denna uppräkning, funkar det naturligtvis i svenskan också.
Varför kan man inte översätta hobbit, precis som man översätter elf, dwarf, och så vidare?
Därför att det inte finns någon entydig översättning av "hobbit", lika lite som det finns en entydig översättning av t. ex. "selkie" (det finns dock en skillnad och det är att selkie är en tämligen välkänd folkloristisk varelse).
Är det också din åsikt att svensken generellt sett uppfattar Astrid LIndgren som en fantasyförfattare?
Nej, det har jag aldrig sagt. Därmed inte sagt att hon inte har skrivit fantasy.
Hur stor proportion av en författares samlade verk måste vara fantasy för att man ska räkna vederbörande som fantasyförfattare?
Jag gillar också mumin. Men jag betraktar det som en saga. Barnsaga, och inget ont med det.
Nej, de är inga barnsagor -- hur många barnsagor känner du till där en av karaktärerna (bisamråttan) läser Oswald Spengler? Det är en reerens som
alla barn missar, det kan jag garantera!
I
Encyclopedia of Fantasy räknas Muminböckerna som fantasy (vill minnas att artikeln om Tove Jansson är skriven av John-Henri Holmberg). Sagda encyklopedi är sammanställd av ledande författare och kritiker som har fantasy som sitt levebröd och som har läst betydligt mer i genren än du och jag tillsammans. Borde inte deras åsikter betraktas som
lite mer väl underbyggda?
Jag köpte en Terry Brooks bok en gång, men efter att nogrannare läst baksidan och snabbt ögnat i genom några sidor slog det mig också att denna bok knappast var läsvärd.
Det är nog det minsta man kan säga, åtminstone om hans tidiga böcker.
The Sword of Shannara ligger pinsamt nära ett visst annat berömt fantasyverk, t. ex...
Finns det någon defintion då av fantasy? Du som litteraturvetare borde känna till en sådan i så fall.
Den kortaste definitionen av fantasy som paraplyterm (och under den finns en mängd andra, som science fantasy, epic fantasy, sword & sorcery, etc.) är en som kommer från tidigare nämnda encyklopedi (som jag inte har här, så jag snor från nätet):
Citera:
A fantasy text is a self-coherent narrative. When set in this world, it tells a story which is impossible in the world as we perceive it; when set in an otherworld, that otherworld will be impossible, though stories set there may be possible in its terms.
Det räcker alltså inte att en text utspelar sig i en annan värld; i så fall skulle t. ex. Sherlock Holmes-historierna vara fantasy (i Sherlock Holmes' värld finns det ett 221B på Baker Street; i verkligheten finns det bara 221); den måste vara omöjlig som vi ser saken, även om den
måste följa textens interna logik och regler.
När jag som tonåring läste Edding tyckte jag de var väldigt bra. I synnerhet spännande. Det innebär ju inte nödvändigtvis att jag därmed också menar att de "aderton" bör ta upp boken till diskusion...
Medhåll. De är underhållande, men tillför inte genren speciellt mycket. Och din kommentar om de aderton är talande -- jag tror inte Eddings har en chans i helsike att plocka hem en World Fantasy Award, såvida inte det blir priset för Lifetime Achievement.
Han var en riktig mångsysslare. Hans kanse främsta signum var väl hans arbete inom fornhistoria och fornnordisk religion.
Har inte det arbetet ifrågasatts ganska rejält?
Att den rönt stora framgångar världen över är Tolkiens förtjänst, där jag tror vi är helt överens. Att den däremot blivit "populärare" här, än i andra länder, kan knappast tala till OHlmarks nackdel dock. Eller hur.
Formulerat så -- OK.
Sedan är det naturligtrvis en bidragande orsak att boken till mycket stor del bygger på nordisk forntid
Mycket troligt.
Men mog kan man väl i de 25 miljonerna de senaste TRE åren, åtmistone LITE, spåra filmernas betydelse?
Definitivt. Men detsamma gäller i så fall i Sverige. De ex av trilogin som sålts efter 2001 kan knappast rida på ev. förtjänster hos ÅO.