Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör maj 16, 2026 6:28 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 09, 2003 5:57 pm 
Östring

Det gör ju inte så mycket att dom gör mer slafs i filmen än vad det är i boken, dom har ju redan ändrat så mycket

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 11, 2003 6:01 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

Ingen som känner att PJ lyckats med något som Tolkien inte riktigt fixade?

Tycker inte att man behöver låsa sig så vid vad Tolkien författat. Personligen håller jag helst böckerna och filmerna helt åtskillda. På så vis känner jag att jag kan njuta av bägge på sitt sätt...och visst behöver inte mer betyda bättre, men lite roligare blir det allt..

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 11, 2003 7:56 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Agarwaen skrev:
Ingen som känner att PJ lyckats med något som Tolkien inte riktigt fixade?

Jodå, mycket! Till exempel:

Han har arbetat in Aragorn och Arwens kärlekshistoria i huvudberättelsen, i stället för att som Tolkien bara antyda den och sen klämma in den i ett appendix som många inte läser. Jag gillar inte alltid filmernas sätt att skildra Aragorn-Arwen, men jag uppskattar mycket att den delen av historien har fått den plats som den förtjänar.

Boromir är en mycket intressantare och mer flerdimensionell karaktär i filmen. Hans inre konflikt åskådliggörs fantastiskt, mycket tack vare Sean Bean förstås.

Överhuvudtaget gillar jag att filmerna tydligare visar att karaktärerna brottas med sig själva. T ex Aragorn. Hans inre konflikt (ska jag blir kung - eller?) har ju bok-Aragorn också, men det mesta av den konflikten verkar ha ägt rum innan Härskarringen börjar. Film-Aragorn är annorlunda än i boken. Jag gillar båda. Men egentligen är film-Aragorn intressantare än bok-Aragorn.

Det finns nog mer som är bättre, men det här är jag kom att tänka på på rak arm.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 12, 2003 1:59 am 
Östring

Citera:
Filmerna kunde ha varit mycket värre, tänk bara om de hade varit en svenks produktion med svenska skådespelare!! Ruggigt värre!!

nja, varför skulle en svensk produktion vara så hemsk? Om man bortser från att den aldrig skulle kunna göras i Sverige pga budgeten, så ser jag inga hinder. De pratade ju inte engelska i Midgård "egentligen" iallafall :) Förövrigt skulle svenska skådespelare uttala de olika namnen bättre, då de faktiskt ska uttalas på ett väldigt svenskt sätt. Tänk t.ex. Isildur. Inget problem alls för svenskar, medan engelsktalande tenderar att låta Eesilduuhhrrrr. Likaså Eowyn. Såg en post på ett amerikanst forum där man försökte förklara uttalet såsom Ear-wen. Hmm.. Många andra exempel finns.

Angående saker som är bättre i filmerna.. Håller med dig om att Boromir är lite trevligare i filmen, men resten ställer jag mig tveksam till. Det stämmer att Aragorn är mänskligare i filmen, men det var en nödvändighet eftersom de har förstorat hans roll så oerhört mycket. I boken är Aragorn mer av en bakgrundsfigur. Han visas mest ur hobbitarnas (eller andras) synvinkel, och blir därmed mer avlägsen. Jag fäste mig aldrig särskilt vid Aragorn i böckerna, eftersom det var hobbitarna jag hejade på. Gillar inte riktigt den framskjutna position han fått, inte heller kärlekshistorien med Arwen.
Men visst, jag kan hålla med om att böckerna inte är helt felfria.

And I said would he take the bloody thing, and he said he'd be dammed to Hell if he could, and he asked would I, my dear hobbit, take the fecking thing, all the way, away from the Shire, yes, to put it in the fire, and I said yes, I said yes, I will yes.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 12, 2003 5:39 pm 
Vala

Kalimac skrev:
nja, varför skulle en svensk produktion vara så hemsk? Om man bortser från att den aldrig skulle kunna göras i Sverige pga budgeten, så ser jag inga hinder.

för att jag föreställer mig typer som tomas von brömsen, mikael persbrandt å dylika typer i rollistan! HU! Läskigt värre, säger jag bara!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 12, 2003 6:09 pm 
Östring

Hehe :lol: Jo, det skulle onekligen vara rejält hemskt.

And I said would he take the bloody thing, and he said he'd be dammed to Hell if he could, and he asked would I, my dear hobbit, take the fecking thing, all the way, away from the Shire, yes, to put it in the fire, and I said yes, I said yes, I will yes.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 12, 2003 7:37 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Disa skrev:
Boromir är en mycket intressantare och mer flerdimensionell karaktär i filmen. Hans inre konflikt åskådliggörs fantastiskt, mycket tack vare Sean Bean förstås.

Vilken inre konflikt? Redan efter Elronds rådslag så har ju tillochmed de trögaste av idioterna i publiken fattat att Boromir vill ha, och kommer att försöka ta Ringen. Film-Boromir är avskyvärd jämfört med bok-Boromir. Och hans klicheedöd gör ju inte direkt saken bättre.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 13, 2003 4:02 pm 
Vala
Användarvisningsbild

De har ganska många scener i filmen där folk dör (förutom massdödarna/slagen).
Isildur, Gandalf, Boromir, Aragorn, Haldir.. de kommer säkerligen att ske fler "fake-dödar" i RotK (som Gandalf och Aragorn), bla. Frodo och Pippin..
Men men

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 13, 2003 10:39 pm 
Redaktionen

Citera:
Förövrigt skulle svenska skådespelare uttala de olika namnen bättre, då de faktiskt ska uttalas på ett väldigt svenskt sätt.

Har du hört Radioteaterns version av Sagan om Ringen? Jag gillar den skarpt, men de har ofantliga problem med uttalen, vilket tyvärr motsäger din teori. Där får vi sådana vackra skapelser som Lutsien (=Lúthien), Seleborn (=Celeborn) etc. Dessutom uttalas alla "u":n konsekvent som svenska "u:n" och alla "th":n som "t". Det mesta blir fel helt enkelt! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 13, 2003 11:20 pm 
Noldo

Aslak skrev:
Disa skrev:

Vilken inre konflikt? Redan efter Elronds rådslag så har ju tillochmed de trögaste av idioterna i publiken fattat att Boromir vill ha, och kommer att försöka ta Ringen. Film-Boromir är avskyvärd jämfört med bok-Boromir. Och hans klicheedöd gör ju inte direkt saken bättre.

Boromirs karaktär tycker jag är väldigt mycket mer nyanserad och sympatisk och så i EE. I bioversionen håller jag med om att han är väldigt platt, framställs som enbart elak.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 14, 2003 12:24 am 
Redaktionen

Överhuvudtaget ger ju den förlängda versionen oss ett betydligt "djupare" Midgård, med personer som är mer psykologiskt komplexa. Ett typ-exempel är ju Celeborn, som i bioversionen har en replik, och dessutom uttalar han den som han hade spetälska i hjärnan.

I den förlängda versionen ser man honom i ett helt annat ljus, och hans får faktiskt flera hela meningar att säga!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 15, 2003 12:09 am 
Noldo

Spetälska i hjärnan... :lol:
Jo, förlängda är verkligen tio gånger bättre, minst. Såg den nyss igen. (Det börjar bli dags att värma upp inför ROTK!)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 8:11 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Tänk er Von Brömsen som Gandalf. och gösta ekman som Elrond
och Regina Lund som Eowyn! persbrant blir naturligtvis Aragorn och så Torsten flink som antingen Saruman eller Boromir.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 8:47 pm 
Redaktionen

Denväldige skrev:
Tänk er Von Brömsen som Gandalf. och gösta ekman som Elrond
och Regina Lund som Eowyn! persbrant blir naturligtvis Aragorn och så Torsten flink som antingen Saruman eller Boromir.

MY EYES! MY EYES!

The horror... The horror... :shock:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 13, 2004 9:31 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Torsten Flink ska ju naturligtvis spela Grima! :D

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Senast redigerad av Älva ons okt 13, 2004 12:45 pm, redigerad totalt 1 gång.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]