Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis jun 09, 2026 9:21 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 131 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 9:02 am 
Hobbit

Det är bra att faktagranskarna nämns i recensionerna. Vad jag egentligen menade när jag frågade varför de "inte nämns" var varför de inte nämns någonstans i boken eller på dess omslag. Det är väl brukligt, speciellt när faktagranskarna som i detta fall har spelat en stor roll. Jag tycker helt enkelt att det är dålig stil av Norstedts. Visst, faktagranskarna nämns vid namn på Norstedts hemsida, men det räcker inte.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 9:36 am 
Hobbit

Det som triggade min fråga om varför faktagranskarna inte nämns var att
virre skrev:
Det här är nog det bästa som sägs i hela recensionen om möjligen inte det här ligger lite högre till i uppenbarhets nivå:
SvD skrev:
På den bakre fliken presenteras översättarna, att jämföra med en mindre bibelkommission. Ty detta är självfallet Den heliga skrift. Kontrollanterna och dyrkarna är legio, och då måste allt bli rätt. Jag vågar påstå att ingen annan bok inom överskådlig framtid kommer att närläsas och nötas som denna.

Jag skulle naturligtvis ha citerat virre. I mitt tycke var det här det sämsta i recensionen. Recenscenten talar om en bibelkommision, men han observerar inte det för förlaget pinsamma faktum att bibelkommissionen faktiskt inte presenteras eller ens nämns. I recensionen verkar det som om ÖVERSÄTTARNA är "bibelkommisionen".

Senast redigerad av Erestor ons sep 29, 2004 10:46 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 10:18 am 
Redaktionen

Erestor skrev:
Det är bra att faktagranskarna nämns i recensionerna. Vad jag egentligen menade när jag frågade varför de "inte nämns" var varför de inte nämns någonstans i boken eller på dess omslag. Det är väl brukligt, speciellt när faktagranskarna som i detta fall har spelat en stor roll. Jag tycker helt enkelt att det är dålig stil av Norstedts. Visst, faktagranskarna nämns vid namn på Norstedts hemsida, men det räcker inte.

Det är dessvärre inte brukligt att tacka folk som har hjälpt till med översättningar och dylikt i den skönlitterära delen av bokbranschen, vad jag förstår. De enda namn som brukar stå angivna är författaren och översättaren, och annat löst folk som hjälpt till (redaktör, korrekturläsare, tryckansvarig, etc) får väl nöja sig med sin lön. Det kan man jämföra med filmindustrin där varenda liten tomte som råkat befinna sig i närheten av filminspelningen får sitt namn med i eftertexterna.

Jag tycker dock att det är en smula dåligt.

Inte för min egen del, jag har mest hjälpt till för att det varit roligt och intressant, men för Gustavs och Leifs del, som har lagt ner otroligt mycket tid på att korrekturläsa.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 10:34 am 
Hobbit

Det är väl överhuvudtaget inte brukligt med faktagranskare (eller fackgranskare) vid översättning av skönlitteratur. Norstedts talar dock själva om "fackgranskarna Gustav Dahlander och Leif Jacobsen" på sin hemsida. Om man nu kan tala om fackgranskare när det gäller skönlitteratur, så ska de väl behandlas på samma vis som fackgranskare för facklitteratur.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 10:40 am 
Hobbit

Jag trodde för övrigt att man här på forumet betraktade ringtrilogin som facklitteratur. :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 1:43 pm 
Noldo

Danne,

då är det bättre inom vetenskapen. Till avhandlingar finns det alltid med en sida där de som varit inblandade i arbetet får sitt rättmättiga tack. Jag tycker att det är svagt av förlaget att inte erkänna andras arbete. Jag misstänker därtill att deras avlöning har varit oförskämt låg för det arbete som nedlagts från eran sida.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 1:45 pm 
Redaktionen

Citera:
Jag misstänker därtill att deras avlöning har varit oförskämt låg för det arbete som nedlagts från eran sida.

Tja, Gustav och Leif har ju fått en smärre summa pengar för arbetet (de har ju också lagt ner betydligt mer tid än vi andra), men vi fick i alla fall ett gratis-ex av boken och fick komma på en liten förlagsträff! :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 3:04 pm 
Uruk
Användarvisningsbild

Ny recension (Norrköpings Tidningar): http://www.nt.se/default.asp?TargetForm=/output.asp&ArticleID=652075&CategoryID=294&ArticleStateID=2&ClientID=0

Norrköpings Tidningar skrev:
Likaså är det svårbegripligt att Andersson behållit Ohlmarks översättning av Shire till Fylke. Även om bättre alternativ är svårfunna är det svårsmält att det norska ordet för län skulle vara det bäst möjliga.

(Nu blir Mårten glad :wink:)

/thonil

PS

Exakt hur gör man för att länka text (Norrköpings Tidningar) i st f en herrans lång länk (http://..........)?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 3:30 pm 
Hobbit

Du menar så här:

NT

Använd "URL-knappen"!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 4:05 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Även om EA och LO är de som får "cred" (fint ord) för översättningen, så är det även de som får klä skott för alla (?) "ohlmarxsister" som absolut vill behålla det poetiska Vattnadal, mjukt klingande hober etc, och det är de som får klä skott för alla "översättningsfanatiker" som vill att Aragorn ska heta Klivarn, att Merry ska heta Munter och Pippin ska vara Pipping, "om rätt ska vara rätt". :wink:

Vad jag däremot saknar är ett "översättarnas förord", där EA och LO kunde förklarat lite om tidigare översättningen, den nya översättningen, principer och tankar bakom det övergripande arbetet och så vidare. Ett sådant förord är däremot inte alls ovanligt, och där kunde även ett tack till "översättningskommissarierna" (för tankarna till stalinsovjets armépolitruker, f.ö. :) Tavaritj Gustav som hänger över axeln... :lol: ) kunnat flikas in på ett smidigt sätt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 4:15 pm 
Hobbit

Ett exempel från gränslandet mellan skönlitteratur och facklitteratur är Jan Stolpes efterord till sin nyöversättning av Platon. I första volymen nämns de som granskat och Stolpe säger "att få sådan kvalificerad textgranskning före publiceringen är en dröm för varje översättare".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 4:44 pm 
Redaktionen

Sarvi skrev:
Även om EA och LO är de som får "cred" (fint ord) för översättningen, så är det även de som får klä skott för alla (?) "ohlmarxsister" som absolut vill behålla det poetiska Vattnadal, mjukt klingande hober etc, och det är de som får klä skott för alla "översättningsfanatiker" som vill att Aragorn ska heta Klivarn, att Merry ska heta Munter och Pippin ska vara Pipping, "om rätt ska vara rätt". :wink:

Vad jag däremot saknar är ett "översättarnas förord", där EA och LO kunde förklarat lite om tidigare översättningen, den nya översättningen, principer och tankar bakom det övergripande arbetet och så vidare. Ett sådant förord är däremot inte alls ovanligt, och där kunde även ett tack till "översättningskommissarierna" (för tankarna till stalinsovjets armépolitruker, f.ö. :) Tavaritj Gustav som hänger över axeln... :lol: ) kunnat flikas in på ett smidigt sätt.

Man kan kanske hoppas på ett efterord istället. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 4:47 pm 
Hobbit

Bra förslag. Det är ju faktiskt inte försent.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 5:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Sarvi skrev:
Ett sådant förord är däremot inte alls ovanligt, och där kunde även ett tack till "översättningskommissarierna" (för tankarna till stalinsovjets armépolitruker, f.ö. :) Tavaritj Gustav som hänger över axeln... :lol: ) kunnat flikas in på ett smidigt sätt.

En som sitter i en kommission är väl ingen kommissarie utan en kommissionär? :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 5:11 pm 
Hobbit

Den stegrande kamelen skrev:
Sarvi skrev:
Ett sådant förord är däremot inte alls ovanligt, och där kunde även ett tack till "översättningskommissarierna" (för tankarna till stalinsovjets armépolitruker, f.ö. :) Tavaritj Gustav som hänger över axeln... :lol: ) kunnat flikas in på ett smidigt sätt.

En som sitter i en kommission är väl ingen kommissarie utan en kommissionär? :P

Sant, men kanske lika sant att de har varit tvungna att även vara kommisarier. Men Kofferdi-Secker, den skurken, honom lyckades de tyvärr inte få fälld! Märkligt, med så starka bevis.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 131 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]