Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör jun 06, 2026 4:42 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 183 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 4:02 pm 
Hobbit

Älva skrev:
Ok, om ett gross betyder tolv dussin så kan det ju vara så att det gäller saker och inte människor och då blir det ju inte en så trevlig beskrivning heller.
Som i isländskan där man inte kan säga att människor èter utan att de bórdar. Éter gäller bara som term när djur äter.

Nä, men det är ju en annan fråga. Det står ju att inte heller hobbitarna använder "gross" om personer.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 4:09 pm 
Hobbit

Den stegrande kamelen skrev:
Hur som helst ser jag ingen som helst anledning att kalla det för en felöversättning. Och att det är lite ofint att använda om människor är nog lika sant på båda språken. Ungefär som att säga att "vi var tjugo styck personer på den där festen"... :)

Jag tror inte heller att det är en felöversättning, eftersom "gross" verkar ha ungefär samma associationer på svenska som på engelska.

De intressanta frågorna är:
1. Vad är läsarrektionen på Anderssons översättning om man inte känner till originalet?
2. Om många reagerar på översättningen och inte förstår ("vadå hobbitarna .. jag kallar det ju också ett gross"), bör översättaren i så fall ändra i texten?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 4:13 pm 
Redaktionen

Citera:
2. Om många reagerar på översättningen och inte förstår ("vadå hobbitarna .. jag kallar det ju också ett gross"), bör översättaren i så fall ändra i texten?

Nej, det tycker jag inte.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 4:14 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ungefär som att översätta såna låneord som smoergasboard till något annat än smörgåsbord.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 4:15 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Erestor skrev:
1. Vad är läsarrektionen på Anderssons översättning om man inte känner till originalet?

1. Troligen ingen särskild, då tonen i den där lilla parentesen är helt i linje med hur det låter i övrigt i bokens tidiga kapitel.
2. Nej, naturligtvis inte. Vi har ju visat här att det finns samma anledning, eller kanske lite större, att reagera även på det engelska originalet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 4:21 pm 
Hobbit

Erestor skrev:

1. Troligen ingen särskild, då tonen i den där lilla parentesen är helt i linje med hur det låter i övrigt i bokens tidiga kapitel.
2. Nej, naturligtvis inte. Vi har ju visat här att det finns samma anledning, eller kanske lite större, att reagera även på det engelska originalet.

1. Jag tycker att det är en dålig formulering även i orignalet (om jag nu förstått engelskan rätt) och reagerar faktiskt. Men det är förstås som att svära i kyrkan att säga något illa om originalet.
2. Jag förstår att du håller benhårt på att bevara läsarreaktionen. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 4:30 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Erestor skrev:
1. Jag tycker att det är en dålig formulering även i orignalet (om jag nu förstått engelskan rätt) och reagerar faktiskt. Men det är förstås som att svära i kyrkan att säga något illa om originalet.

Då skiljer sig vår uppfattning. Men jag har stött på många som reagerat på samma sätt över dessa "förnumstiga pekfingrar" och vad det nu har kallats. Om jag minns rätt var Ohlmarks en av dem som tyckte illa om det. Själv tycker jag det är ganska charmigt.
Däremot tycker jag alls inte att det är att "svära i kyrkan" att kritisera originalet. Jag tycker bara inte att sådan kritik skall yttra sig i "korrigeringar"i översättningen.

Erestor skrev:
2. Jag förstår att du håller benhårt på att bevara läsarreaktionen. :)

Då har du förstått helt rätt! 8)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 4:38 pm 
Hobbit

Erestor skrev:

Då skiljer sig vår uppfattning. Men jag har stött på många som reagerat på samma sätt över dessa "förnumstiga pekfingrar" och vad det nu har kallats. Om jag minns rätt var Ohlmarks en av dem som tyckte illa om det. Själv tycker jag det är ganska charmigt.

Det är en sak att reagera på pekpinnarna och de finns mest i Bilbo och det här kapitlet av Ringarnas herre. Det är inte pekpinnarana i sig jag reagerar på. Om Tolkien har pekpinnar, så översätt dem till pekpinnar. Där är vi nog överens. Vad jag reagerar på är just den här pekpinnen, eftersom man undrar om man läst rätt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 4:58 pm 
Hobbit

Vad jag menar är att om Tolkien hade skrivit något i stil med "a number called one Gross, though the word is not considered proper to use of people", så hade det varit en ännu tydligare pekpinne. Men min läsarreaktion hade varit en annan. Larvigt eller charmigt, det kan man diskutera, men det hade inte varit någon tvekan om hur man ska tolka texten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 5:08 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Erestor skrev:
Vad jag menar är att om Tolkien hade skrivit något i stil med "a number called one Gross, though the word is not considered proper to use of people", så hade det varit en ännu tydligare pekpinne. Men min läsarreaktion hade varit en annan. Larvigt eller charmigt, det kan man diskutera, men det hade inte varit någon tvekan om hur man ska tolka texten.

Jag tycker inte att det är någon tvekan nu heller. Det enda man kan fundera på är om det hade varit nödvändigt att påpeka något såpass uppenbart som att ett gross är tolv dussin. Men jag ser ingen som helst möjlighet till missförstånd. Jag förstår faktiskt inte riktigt vad din poäng är? :?

Tolkien skrev:
The invitations were limited to twelve dozen (a number also called by the hobbits one Gross, though the word was not considered proper to use of people)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 5:17 pm 
Hobbit

Poängen är att när man läser Tolkiens text så undrar man något i stil med "Vadå? Hobbitarna kallar 144 för ett gross, men det gör väl jag också. Vad menar Tolkien? Bäst jag läser meningen en gång till."

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 5:29 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Erestor skrev:
Poängen är att när man läser Tolkiens text så undrar man något i stil med "Vadå? Hobbitarna kallar 144 för ett gross, men det gör väl jag också. Vad menar Tolkien? Bäst jag läser meningen en gång till."

Ja, men det finns ju ingen anledning för Tolkien att nämna dig! :wink:

Eller, mera allvarligt, det finns ingen anledning för Tolkien att gå in på vad moderna människor råkar ha för språkbruk. Det vore tvärtom inte alls lyckat att kliva utanför sin värld och bryta illusionen. Han berättar en historia om hobbitar, och förklarar här lite av hobbitarnas seder och bruk (för att tydliggöra situationen som kommer längre ner, där de 144 gästerna reagerar negativt på Bilbos prat om "gross"). Att deras seder och bruk i det här fallet råkar sammanfalla med våra har inte med saken att göra.

Jag undrar om det inte i första hand är Tolkiens lite krystade ordföljd du stör dig på, något han använder för jämnan men som kanske fungerar sämre när språket i övrigt är mer vardagligt som här i början av boken. Hade det här kanske låtit bättre?

Citera:
twelve dozen (a number that the hobbits also called one Gross, though the word was not considered proper to use of people)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 5:37 pm 
Hobbit

Erestor skrev:

Ja, men det finns ju ingen anledning för Tolkien att nämna dig! :wink:

Eller, mera allvarligt, det finns ingen anledning för Tolkien att gå in på vad moderna människor råkar ha för språkbruk. Det vore tvärtom inte alls lyckat att kliva utanför sin värld och bryta illusionen. Han berättar en historia om hobbitar, och förklarar här lite av hobbitarnas seder och bruk (för att tydliggöra situationen som kommer längre ner, där de 144 gästerna reagerar negativt på Bilbos prat om "gross"). Att deras seder och bruk i det här fallet råkar sammanfalla med våra har inte med saken att göra.

Jag undrar om det inte i första hand är Tolkiens lite krystade ordföljd du stör dig på, något han använder för jämnan men som kanske fungerar sämre när språket i övrigt är mer vardagligt som här i början av boken. Hade det här kanske låtit bättre?

Citera:
twelve dozen (a number that the hobbits also called one Gross, though the word was not considered proper to use of people)

Låt oss ta ett rent hypotetiskt exempel istället. Antag att Tolkien hade skrivit "I Fylke fanns många träd. 'Träd' är det ord som hobbitarna använder för ...", där "..." är den vanliga förklaringen av träd som du hittar i en vanlig svensk ordbok. Är du med?

Kanske är det så enkelt att jag är mer van vid ordet "gross" än du är. :wink:

Senast redigerad av Erestor ons sep 29, 2004 7:25 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 6:01 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Erestor skrev:

Ja, om du tycker att det är lika vanligt och självklart som "träd" så är det helt klart så. Men vi får väl helt enkelt enas om att vara oense på den här punkten, för mig stör formuleringen inte alls! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 6:07 pm 
Hobbit

Erestor skrev:

Ja, om du tycker att det är lika vanligt och självklart som "träd" så är det helt klart så. Men vi får väl helt enkelt enas om att vara oense på den här punkten, för mig stör formuleringen inte alls! :)

Jag förstår att "gross"-texten inte stör dig, men hade en liknande text med ett vanligare ord som "träd" stört dig?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 183 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]