Rosie skrev:
Däremot undrar jag om Randalin inte är den första jag hört säga att Sagan om ringen är en bra titel.
(Lite petigt kanske): Jag sa aldrig att titeln var bra, bara att jag gillar den och alltid har gjort.
(Det är ingen "bra" titel per definition)
För mig är en saga något mycket mer än bara en barnbok eller en folklig berättelse. (Det kanske det är även för Rosie m fl)
Jag tänker på isländska sagor. Jag tänker på sägner. Något som
sägs och som vandrar från person till person. Där utöver känns det som något som är utöver det vardagliga, något man tar sig till via fantasin - dvs det jag gör och vill göra när jag tar mig in i bl a Tolkiens värld.
Ordet sagas härkomst förklaras på följande sida:
http://www.lysator.liu.se/runeberg/svetym/0773.html
Det finns två fina sätt att se på eskapism, vilket såväl Tolkien som Tove Jansson beskylldes? för. (Beskylldes för att folk tror att folk flyr verkligheten i och med eskapism.) Ordet kommer från samma ordstam som escape = fly.
Tolkien har sagt ungefär: Det är inte en flykt in i något, likt den verklighetsförnekande. Snarare är det en flykt ut från något, likt fångens flykt ut i frihet.
Och Tove Jansson har sagt ungefär: Det är inte en flykt. Snarare är det en utflykt. Och från en utflykt kommer man ju hem igen, inte sant...?
Inte för att detta har med tråden att göra, men jag tycker att fler ska få ta del av dessa tänkvärda ord.
För övrigt gillar jag
Ringarnas herre skarpt.