Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön jun 07, 2026 9:55 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 287 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 20  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 26, 2004 3:45 pm 
Redaktionen

Citera:
Sagan om ringen är inte korrekt, men en boktitel måste alls inte översättas korrekt alltid. I såfall måste vi börja se över en ansenlig hög med böcker i Sverige. Det är tvärt om vanligt att översättaren tar en titel som hon/han anser mer passande (i Sverige? eller rent personligt?)

Det är ju ofta inte ens översättaren som väljer titel, om jag har förstått det hela rätt. Ofta gör någon annan på förlaget det.

Citera:
Andersson:...skall sagan om ringen berättas från början...

Jamen Erik! Så glad jag blir! Jag får behålla min favorittitel; inte längre på framsidan av boken, men istället i själve Elronds språkbruk.

Det var vi mycket nöjda med i referensgruppen... :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 26, 2004 8:44 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Det var vi mycket nöjda med i referensgruppen... :lol:
Det kan jag mycket väl förstå. Riktigt lyckat. Däremot undrar jag om Randalin inte är den första jag hört säga att Sagan om ringen är en bra titel. Jag har hela tiden avskytt den. Redan innan jag hade en aning om att den var direkt felaktig, faktiskt. Då trodde jag att det var herr Tolkien själv som fått hjärnsläpp. Jag tyckte och tycker fortfarande att den titeln ger en helt missvisande bild till boken. Men det har väl diskuterats till leda... Vad jag egentligen ville säga var att tärn vida överträffar tjärn för mig. (Kan bero på att jag hör hemma i de trakterna där det är ganska vanligt förekommande.) Men om man bara lyssnar på ljudet. Låter inte Spegeltärn bra mycket renare och klarare än Spegeltjärn? Själva ordet tjärn har en mer grumlig klang medan tärn låter klingande klart. (I mina öron. )

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 26, 2004 8:48 pm 
Wavemaster of the World

Själv tänker jag alltid på "tärning" eller "tärna" när jag hör Spegeltärn.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 26, 2004 9:40 pm 
Master of Doom

Spegeltjärn låter mycket bättre.

Sagan om Ringen låter bra!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 26, 2004 9:51 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Sagan om Ringen låter bra!

Nu är ni två. :wink: Själv har jag aldrig förstått det där med "saga". Bilbo känns som en saga, men inte Ringarnas herre. (Gillar jag däremot. :) )

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 26, 2004 10:04 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Rosie skrev:
Bilbo känns som en saga, men inte Ringarnas herre.

Det beror ju på vad man menar med saga. Jag tror att många av oss som gillar titeln "Sagan om ringen" (jo, jag med, även om jag samtidigt är medveten om att det inte är någon vidare översättning) nog associerar till de isländska sagorna. Och de är ju allt annat än barnsagor.

Senast redigerad av Den stegrande kamelen mån sep 27, 2004 12:20 am, redigerad totalt 2 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 26, 2004 10:09 pm 
Dúnadan

Jag kände faktiskt inte heller till närkingarnas dialektala variant tärn, vilket spontant gör mig litet tveksam till valet. Det enda riktigt kända -tärn- i ett svenskt ortnamn är väl annars Tärnaby i Lappland, som kommer av ett helt annat ord (det umesamiska deärnná - betydelse okänd), och dessutom är uppkallat efter en sjö vid namn Tärnsjön, vilket inte betyder "Sjösjön"!

Inte hade jag mycket mer än skrivit det där, förrän jag upptäckte att det faktiskt finns en sjö i Uppland som heter Tärnsjö, vilket kommer av tärn (= tjärn) och alltså betyder just "Sjösjön" ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 26, 2004 10:10 pm 
Dúnadan

Rosie skrev:
Själva ordet tjärn har en mer grumlig klang medan tärn låter klingande klart. (I mina öron. )

Det är inte så att det beror på att det smyger in någon liten association från ordet kärr ...?

Själv håller jag dock inte med.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 26, 2004 10:13 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Rosie skrev:
Däremot undrar jag om Randalin inte är den första jag hört säga att Sagan om ringen är en bra titel.

(Lite petigt kanske): Jag sa aldrig att titeln var bra, bara att jag gillar den och alltid har gjort.
(Det är ingen "bra" titel per definition)

För mig är en saga något mycket mer än bara en barnbok eller en folklig berättelse. (Det kanske det är även för Rosie m fl)
Jag tänker på isländska sagor. Jag tänker på sägner. Något som sägs och som vandrar från person till person. Där utöver känns det som något som är utöver det vardagliga, något man tar sig till via fantasin - dvs det jag gör och vill göra när jag tar mig in i bl a Tolkiens värld.

Ordet sagas härkomst förklaras på följande sida:
http://www.lysator.liu.se/runeberg/svetym/0773.html

Det finns två fina sätt att se på eskapism, vilket såväl Tolkien som Tove Jansson beskylldes? för. (Beskylldes för att folk tror att folk flyr verkligheten i och med eskapism.) Ordet kommer från samma ordstam som escape = fly.

Tolkien har sagt ungefär: Det är inte en flykt in i något, likt den verklighetsförnekande. Snarare är det en flykt ut från något, likt fångens flykt ut i frihet.

Och Tove Jansson har sagt ungefär: Det är inte en flykt. Snarare är det en utflykt. Och från en utflykt kommer man ju hem igen, inte sant...?

Inte för att detta har med tråden att göra, men jag tycker att fler ska få ta del av dessa tänkvärda ord.

För övrigt gillar jag Ringarnas herre skarpt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 27, 2004 12:02 am 
Maia
Användarvisningsbild

Jag har absolut inte någonting emot -tärn. Skulle väl knappast gråta blod om det blivit Spegeltjärn heller, förstås. Om vi prompt ska ha någonting som rent geografiskt och topografiskt korresponderar med den högalpina miljön så borde det rimligen hetat som någon fjällsjö: varför inte Spegelträsk? :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 27, 2004 12:15 am 
Dúnadan

Sarvi skrev:
Jag har absolut inte någonting emot -tärn. Skulle väl knappast gråta blod om det blivit Spegeltjärn heller, förstås.

Min "spontana tveksamhet" är nog synnerligen lättbotad med litet tillvänjning. Jag menade snarare att jag inte hade valt det själv. Men nu är det ju (tack och lov) inte jag som har gjort detta mastodontöversättningsknog. :)

Sarvi skrev:
Om vi prompt ska ha någonting som rent geografiskt och topografiskt korresponderar med den högalpina miljön så borde det rimligen hetat som någon fjällsjö: varför inte Spegelträsk? :roll:

Eller varför inte gå hela vägen (längs fjälleden) och välja något med -järvi eller -jaure ... :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 05, 2004 8:29 am 
Uruk

Älva skrev:
Har redan ett ord för mattom som jag använder om allt som står och skräpar i garderoben: Bôs

Och här ett lokalt (dialektalt, Ångermanland) ord:

Rate

(betoning på första stavelsen, långt a-ljud)

Inläggsrubrik: Hihi
InläggPostat: tis okt 05, 2004 9:52 am 
Noldo

Som född norrbottning gillar jag såklart Träsk, och alla gotlänningar håller med (?).
Tärn betyder inget för mig, associerar till flickor och sjöfågel, och till tan-fläckar på en hund ... men det låter iaf vackert.

Vad gäller "saga" så tycker jag mest illa om när folk kallar totte-böcker och liknande diskbänksrealism för barn för sagor, så ja, jag tänker på isländska sagor och myter, och Bröderna Grimm, Perrault och Lamb. Rätt "blodiga" saker en del av det.

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 05, 2004 10:01 am 
Master of Doom

Tärn är ju dessutom mycket fulare än tjärn.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 05, 2004 10:07 am 
Redaktionen

Citera:
Tärn är ju dessutom mycket fulare än tjärn.

"Är" och "är". Det är förstås en smaksak. Själv tycker jag att tärn är mycket snyggare.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 287 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 20  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]