Den stegrande kamelen skrev:
Och vad gäller sin/hans så tänker jag inte ge mig! Lindirs inlägg övertygade mig, och stöds dessutom av vad jag hittat på nätet (vid sökning på "tankesubjekt"). Se t ex den här artikeln i SvD:
http://www.svd.se/dynamiskt/Kultur/did_2361831.asp Jag gick in på sighten. Där fann jag följande citat:
"Persson övertalade Schyman att lägga ned sin röst". Schyman är objekt i huvudsatsen och tankesubjekt i satsförkortningen "att lägga ned sin röst".
Här är det klockrent att använda "sin".
"en [ring] för Mörkrets herre på sin mörka tron" saknar bl a ordet "att", vilket tyvärr gör ordet "sin" fel (enligt mig). Hade meningen istället låtit t ex "en ring för Mörkrets herre
att lägga på sin mörka tron" så är ordet "sin" korrekt, då Mörkrets herre helt plötsligt förvandlas till subjekt i att-sattsen. Här är det plötsligt Mörkrets herre som ska göra något med objektet "en ring".
Nu lyder din mening "en för Mörkrets herre på sin mörka tron". Hela meningen och hela versen handlar om den enda ringen, som i och med det blir väldigt mycket subjekt. Då måste Mörkrets herre förbli objekt. Och då är det tyvärr "hans" som gäller.
Hatar att behöva göra dig besviken här (och i bästa fall struntar du i mina kommentarer och gör som du vill i alla fall), men vill du vara gramatiskt korrekt, så bör du byta ut "sin" mot "hans".
Skall vid ett annat tillfälle ge mig på "i Mordors land, där skuggorna rår." för att se om jag kan hjälpa dig med att "tvätta rent i rimflätan"
MVH Randalin[/quote]