Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:52 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 287 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 20  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 8:56 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Så då bör man vänta till den trycks om?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 9:00 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Om man inte viill ha en bok med samlarvärde bör man nog det... :) Fast jag kan förstås inte garantera att förlaget kommer att hålla vad de sagt vid ett svagt tillfälle.

En annan sådan detalj, som kommer att ändras, är att Orcrist har blivit Orkrist. Det var, såvitt jag förstår, inte Eriks fel, utan en övernitisk korrekturläsare, som kollade i listan och såg att "orc" skulle översättas till "ork" och missade att just detta "orc" inte är engelska.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 7:27 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2003 1:30 am
Inlägg: 331
Det enda namnet som jag tycker är riktigt illa är platsnamnet Ådalen. Det kanske stämmer rent språkligt, men jag tycket att den existerande platsen Ådalen är såpass känd att det är omöjligt att inte acossiera till den.
Sedan finns det en del namn som är halvbra, och många namn som är riktigt bra så jag är nöjd.
Jag förstår dock inte riktigt hur Mount Doom kan bli Domstöten? Är "stöt" något gammalt ord för berg eller?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 8:07 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
"Stöten" som namn på berg finns ju på många ställen i Härjedalens fjällvärld. Sen har vi ju Stora Stöten, det stora hålet efter Falu Gruva...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 8:34 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: sön aug 10, 2003 1:12 pm
Inlägg: 459
Ort: Minnesberg
Ok, Domstöten känns lite... fel. Det låter inte vidare ödesmättat i mina öron.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 8:52 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
"Domberget" står det i min bok i alla fall. "Domstöten" kanske är the Cracks of Doom?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 9:13 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Den stegrande kamelen skrev:
"Domberget" står det i min bok i alla fall. "Domstöten" kanske är the Cracks of Doom?


Exakt.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 9:56 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 18, 2004 1:57 am
Inlägg: 61
Ort: Haninge
Danne skrev:
Om man inte viill ha en bok med samlarvärde bör man nog det.


Finns det verkligen någon chans att en nyöversättning som släpps i (vad jag antar varandes) massiv upplaga kommer få samlarvärde inom en livstid? :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 10:27 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2003 1:30 am
Inlägg: 331
Den stegrande kamelen skrev:
"Domberget" står det i min bok i alla fall. "Domstöten" kanske är the Cracks of Doom?


Aj då, nu gjorde jag bort mig :oops: . Jaja, jag får skylla mig själv som tycker till om verket utan att ha läst färdigt det.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 10:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Morningstar skrev:
Den stegrande kamelen skrev:
"Domberget" står det i min bok i alla fall. "Domstöten" kanske är the Cracks of Doom?


Aj då, nu gjorde jag bort mig :oops: . Jaja, jag får skylla mig själv som tycker till om verket utan att ha läst färdigt det.

Men du har ju en poäng i alla fall. Hur kan man översätta ett rakt och självklart namn som Cracks of Doom till ett så svårförståeligt uttryck som "Domstöten"? Jag förmodar att stöt kan betyda detsamma som crack, annars hade det väl inte valts. (Är det dialektalt?) Men varför välja en så obskyr översättning, och dessutom ett ord som har en mer känd betydelse som förvirrar begreppen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 12:37 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Morningstar skrev:
Det enda namnet som jag tycker är riktigt illa är platsnamnet Ådalen. Det kanske stämmer rent språkligt, men jag tycket att den existerande platsen Ådalen är såpass känd att det är omöjligt att inte acossiera till den.

Vad är det som har översatts till Ådalen? (Jag har en del andra böcker att läsa färdigt först, så jag har inte börjat på nyöversättningen än.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 7:15 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Citera:
Det enda namnet som jag tycker är riktigt illa är platsnamnet Ådalen. Det kanske stämmer rent språkligt, men jag tycket att den existerande platsen Ådalen är såpass känd att det är omöjligt att inte acossiera till den.


Jag vet faktiskt inte vad Ådalen är i "verkliga världen"... Älvdalen, ja, men inte Ådalen. Det är tydligt att folk i olika landsändar associerar på helt olika sätt.

Citera:
Men du har ju en poäng i alla fall. Hur kan man översätta ett rakt och självklart namn som Cracks of Doom till ett så svårförståeligt uttryck som "Domstöten"? Jag förmodar att stöt kan betyda detsamma som crack, annars hade det väl inte valts. (Är det dialektalt?) Men varför välja en så obskyr översättning, och dessutom ett ord som har en mer känd betydelse som förvirrar begreppen?


Jag är inte säker, men jag skulle tro att ordet valts för att illustrera Tolkiens lilla ordvits - "Crack of Doom" betyder väl "domedagens trumpetstöt" eller något i den stilen. Eller vad står det i Guide to the Names?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 7:20 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: sön aug 10, 2003 1:12 pm
Inlägg: 459
Ort: Minnesberg
Danne skrev:
Jag vet faktiskt inte vad Ådalen är i "verkliga världen"... Älvdalen, ja, men inte Ådalen. Det är tydligt att folk i olika landsändar associerar på helt olika sätt.

Ådalen är väl mest känt för att demonstrerande strejkare sköts där -31.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 7:45 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag associerar också Ådalen med dödsskjutningen på trettiotalet. Stöten får mig direkt att tänka på en bergsknalle. Ingen som varit och åkt skidor i Stöten i Sälenfjällen?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 9:47 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
Hur blev Goldberry gyllenbär? Jag vet att det står "translate by sense", men goldberries är väl hjortron?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 287 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 20  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010