Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:35 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 287 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: De nya namnen
InläggPostat: tor sep 09, 2004 10:28 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: tor jan 15, 2004 11:27 am
Inlägg: 47
Ort: Alingsås
Ni som nu har boken, den började ju säljas idag, hur blev det? Nån som kan skriva en liten lista på de nya namnen på t.ex Strider, Rivendell, Merry (Munti), Hjortrongull?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 10, 2004 12:28 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Rivendell = Riftedal :)
Meriadoc "Merry" Brandybuck = Meriadoc "Merry" Brännbock :D
Hjortrongull = Gyllenbär :(
Strider = Vidstige :D :D :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 10, 2004 6:16 am 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Bra att de behöll vidstige, och att de till slut även behöll Meriadoc och Merry. Jag tycker bara inte om Riftedal lika mycket, då det av någon anledning ger mig tankar på ett stenbrott...

P.S. Vad kostar böckerna?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 10, 2004 6:58 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Meriadoc skrev:
Bra att de behöll vidstige, och att de till slut även behöll Meriadoc och Merry. Jag tycker bara inte om Riftedal lika mycket, då det av någon anledning ger mig tankar på ett stenbrott...

P.S. Vad kostar böckerna?


Boken -- det är bara första delen som är släppt. Jag har sett den för 174:- på www.adlibris.se, 199:- på SF-Bokhandeln och 189:- på Akademibokhandeln. Bokia lär ta normalpris -- 312:- -- för den.

Tja, Vidstige är väl inte riktigt optimalt -- det låter för mycket som ett ärenamn och för lite som ett skällsord -- men det är bättre än en del alternativ jag sett. :wink:

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 10, 2004 7:56 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Martinus skrev:
189:- på Akademibokhandeln.


Men inte i deras näthandel där tar de 312:- de med. Undrar om de är det som ska vara priset egentligen och om den i Göteborg inte viste vad de gjorde när de prismärkte den.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 10, 2004 9:07 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
virre skrev:
Martinus skrev:
189:- på Akademibokhandeln.


Men inte i deras näthandel där tar de 312:- de med. Undrar om de är det som ska vara priset egentligen och om den i Göteborg inte viste vad de gjorde när de prismärkte den.


Grundpriset är runt 300:-. Men många butiker kör ofta med en "vårt pris"-prislapp. De böcker jag såg här i Göteborg hade just en sådan prislapp, med först det ordinarie priset (som jag inte brydde mig om att lägga på minnet) och sedan "deras pris", som alltså var 189:-.

Ska du beställa på nätet rekommenderar jag som sagt adlibris.se . Där kostar den 174:- + 19:- i frakt.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 10, 2004 9:23 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Undrar vad Drottninggatans bok och Bild tar? De ligger alltid långt under andra i pris men det är visserligen inte alla böcker som de tar in heller.

Gyllenbär gillade jag men hon kunde gott ha hetat Guldbär enbart. Vidtige kändes faktistk lite skönt ändå. Riftedal är som sagt inte särskilt bra och stenbrottskänslan får jag också inte något alviskt djupdalsflodigt.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 10, 2004 9:40 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Älva skrev:
Gyllenbär gillade jag men hon kunde gott ha hetat Guldbär enbart. Vidtige kändes faktistk lite skönt ändå. Riftedal är som sagt inte särskilt bra och stenbrottskänslan får jag också inte något alviskt djupdalsflodigt.


Det är inte meningen att man ska få vare sig något alviskt eller något flodigt (skojigt ord :wink: ) av namnet. "Riven" betyder "kluven" eller "splittrad", "dell" betyder "liten dal". M. a. o., ett namn som inte har med vatten, floder eller alver att göra.

Vad jag känner mig lite obekväm med är alla dessa egendomliga försvenskningar (till skillnad från de motiverade och av Tolkien rekommenderade): "Ted Sandiman" som blir "Teodor Sandeman", Sams kusin "Hal/Halfast" som blir "Stig/Stigfast", "Will Whitfoot" som blir "Vidar Vittfot", etc.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 10, 2004 9:49 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Spelar ingen roll. Nu finns det ju både alver och ett hyfsat vattendrag i dalen och dalen torde väl vara delvis utgrävd av vattnet.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 10, 2004 12:02 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Älva skrev:
Spelar ingen roll. Nu finns det ju både alver och ett hyfsat vattendrag i dalen och dalen torde väl vara delvis utgrävd av vattnet.


Det spelar väl visst roll! De egenskaper du nämner har inget med dalens namn att göra, så som det ser ut i originaltexten. Ska man ändra platsnamnen utifrån de egenskaper de har kan man lika gärna kalla dalgången genom Gamla skogen för Vattnadal, för där finns ju också ett vattendrag (Videvindeln). Eller varför inte kalla dalkjusan utanför Helms klyfta för Vattnadal, för där finns ju också ett vattendrag (Klyfte å)? Eller dalen kring Minas Morgul, för där har vi ett annat vattendrag (Morgulduin)? :)

Alla dessa platser har minst lika stort skäl för att kallas Vattnadal som "Rivendell", dvs. inget alls. Anledningen till att ingen av dessa platser har kallats "Vattnadal" är nämligen att ingen av dem har något led av "vatten" eller "flod" eller något annat vattendrag i originalnamnet. Och det skulle inte Ohlmarks' översättning av Rivendell ha haft heller, om han hade haft vett att titta i ordboken lite oftare.

Och en smärre detalj: Tolkien själv uttalade sig om "Vattnadal" och sa att det var helt galet. Han om någon borde veta vad han själv menade. Och han gav platsen namn efter dess form, inte efter några geografiska eller demografiska egenskaper hos den. Q. E. D.

Om sedan Riftedal är det optimala är förstås öppet för diskussion -- en diskussion som redan förts med bravur på det här forumet av (rätta mig om jag har fel) andersson och Sarvi, så jag tänker inte öppna den igen. Poängen är dock att namnet ska frammana bilden av en djupt nedskuren dal med branta väggar -- Riftedal är en bit på rätt väg, Vattnadal är en återvändsgränd. Vattendrag och alver är helt irrelevanta för namnbildningen.

Edit: Insåg att jag låter ganska gnällig. Det beror på att jag är det. :wink: Det ska vara lite mer smilisar här och där. Men jag menar alltihop.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 10, 2004 1:18 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Martinus skrev:
Alla dessa platser har minst lika stort skäl för att kallas Vattnadal som "Rivendell", dvs. inget alls. Anledningen till att ingen av dessa platser har kallats "Vattnadal" är nämligen att ingen av dem har något led av "vatten" eller "flod" eller något annat vattendrag i originalnamnet. Och det skulle inte Ohlmarks' översättning av Rivendell ha haft heller, om han hade haft vett att titta i ordboken lite oftare.

I ärlighetens namn så får nog en stor andel engelska läsare en association till "river" när de läser Rivendell, trots att betydelsen i själva verket är en annan. Men det är ju en snudd på oöversättlig liten subtilitet som rimligen bör komma sist av alla de många faktorer översättaren måste ta hänsyn till.

Jag tycker att Riftedal är helt OK. Men själv hade jag som sagt föredragit Rämnedal! :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 10, 2004 1:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Några fler namn ur "facit":

Hobbiton = Hobbinge
Tuckborough = Tockborga
The Shire = Fylke (!)
Brandy Hall = Brännstaholm
pipe-weed = pipgräs
Bywater = Åby
The Gaffer = Gammelfar

Jag hade som sagt föredragit Hobbtuna, men Hobbinge går utan vidare att leva med. Däremot tycker jag att Åby är lite förvånande. Det är en följd av att floden (ån) The Water har översatts till Ån istället för Vattnet. Själv hade jag föredragit det sistnämnda, och därmed Vattnaby.

Jag förstår inte riktigt poängen med o:et i Tockborga. Varför inte Tuckborga? Jag tycker att det känns som en troligare förvanskning av Tookborgen, som jag förmodar är det tänkta ursprunget (precis som Tuckborough får förmodas ha bildats av Tookborough). Men det är ju hur som helst bara en smärre skillnad och inget som kommer att hålla mig vaken om nätterna.

Brännstaholm var en förvånande lösning på Brandy Hall, men jag tror jag gillar det!

Förvånande att det inte blev bestämd form på The Shire, dvs Fylket (eller Sysslet eller vad det nu fanns för andra alternativ). Undrar om Andersson här har tagit hänsyn till invandheten hos Ohlmarks variant?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 10, 2004 2:04 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Åby är ju något som är svårt att undvika att associera till hästar, även om översättningen i sig inte är felaktig. Jag trodde att man försökte undvika sådana kopplingar, men jag kan ju ha fel. De som hjälpt till med översättningen kanske kan nämna något om synen på att använda namn som redan associerar till något på svenska?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 10, 2004 2:11 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Hur associerar Åby till hästar?? Kommer själv mest att tänka på en förort till Norrköping med samma namn...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 10, 2004 2:35 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Meriadoc,

hästsport. En av Sveriges centralorter för sporten.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 287 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010