Martinus skrev:
Själv önskar jag att jag aldrig hade läst den ursprungliga Shannara-trilogin -- det var den träigaste, mest imitativa smörja jag någonsin stött på under de 23 år jag kunnat läsa, och enbart ett slöseri med tid. Tillför inte genren det allra minsta. Enda anledningen till att jag läste två böcker till efter
Sword var att jag hade fått dem i present och ville se om serien blev bättre. Det blev den aldrig.

Jag håller med i stora drag, och vill dessutom tillföra att Brooks skriver med en väldigt torftig engelska. Men jag tycker nog ändå att ursprungstrilogin blev lite bättre för varje bok. Där den första var avgrundsusel var den andra bara dålig, och den tredje hade faktiskt vissa små kvaliteter, tycker jag.
Wishsong-konceptet kändes också en aning nyskapande, åtminstone för mig. (Fast jag kanske bara inte har läst den bok han har snott det från...

)
På tal om "mest imitativa": Någon som har läst Iron Tower-trilogin av Dennis L. McKiernan? Där kan man snacka om Tolkien-imitation! Ett folk av småväxta människor - McKiernan kallar dem
Warrows - bor i sitt eget isolerade lilla land, men när den stora ondskan börjar växa igen i världen lämnar fyra av dem landet och blir indragna i konflikten. På vägen träffar de bland annat på en warrow-koloni utanför riket där värdshuset, som drivs av
Bockleman Brewster, har en framträdande roll. Ett övergivet dvärgrike under bergen som blivit ett tillhåll för ondska, det undangömda alvriket i skogen, den stora floden som rinner genom Mithgar (jo, världen heter så!) och kastar sig ut i ett mäktigt vattenfall innan den kommer ner till människornas kungarike i söder... Allt finns med! (Utom Gandalf faktiskt, av någon anledning. Och så bor ondskan i norr, inte i öster.)
Det låter skrattretande uselt, men jag är faktiskt lite svag för den här trilogin. Den har charm! Författaren säger dessutom själv i förordet att det är en Tolkien-imitation. "Ibland är en bok så bra att man inte vill att den skall ta slut, så jag skrev en fortsättning", säger han (eller någonting ditåt, jag citerar ur minnet). Då syftar han inte på själva trilogin utan på just fortsättningen, som han faktiskt skrev först och som är en duologi som handlar om hur dvärgarna erövrar tillbaka sitt förlorade rike.
På avdelningen imitationer har jag nog aldrig sett en grövre än den här. Rekommenderas!