Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 10:31 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Midsomer murders
InläggPostat: tor aug 05, 2004 7:59 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Hittade ingen gammal tråd som passade så jag skapade en ny.

Nu är det slut för den här sommaren och jag undrar om det är fler som upptäckt denna mysiga serie? Jag har själv följt den i fyra år nu och jag älskar den. Den känns så genuint engelsk och ibland sitter man bara och njuter av miljöerna och glömmer handlingen. Dessutom är inte människorna så vackra och perfekta som i andra serier utan de ser "normala" ut.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 05, 2004 10:37 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Jag har inte orkat följa den. Kan bero på att jag inte orkar följa en serie alls. Men skulle jag orkat skulle den filmserien vara något att se. Familjen brukar vara fastspända på soffan för att se det. Och vem vill inte följa ett avsnitt för att se om man pekade ut rätt mördare?

Men jag skulle aldrig vilja bo där. Jag menar; under serienernas gång har väl flera hundra människor mördats där. Skulle fem personer mördas där jag bor blir det en stor löpseledlskavalkad. Mördas fyra personer till någon månad efter skulle skräcken breda ut sig. Till sist skulle folk börja flytta, efter alla mordomgångar. Och jag bor ändå i en stad men ca. 50 000 invånare. I Midsommer bor väl bara omkring 10 000 människor? Och de bor fortfarande kvar efter alla morden. De är tom ute i stora evenemang och verkar glömma att staden är infekterad av mord. Konstigt.

Men bodde jag där skulle jag bäst hålla mig utan vänner. Det verkar som att alla människor av alla klasser dör. Man kan inte ens smyga in i ett hus innan en kula punkterar levern. Har man speciella vänner så blir man en mördares offer. Är man ingiften i en speciell släkt dödas man. Går man ensam i skogen i fel tid dödas man. Ja, man dödas t.o.m om man, som bokförläggare, försöker döda en kärring. Mitt liv är för kärt för att flytta dit alltså

Men misstolka mig rätt. Mina poneringar är inte för att baktala serien, utan bara för att ha roligt en stund. För visst är det lite småkomiskt med sådana tankar va?

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 05, 2004 12:17 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ja det verkar ju onekligen läskigt om det var en enda stad. Men det ska ju utspela sig i Midsomers grevskap så det är väl en lite större del som berörs. Causton är ju huvudstad på ett eller annat sätt. Men det är landsbygden som är mysig.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 07, 2004 9:56 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 9:35 pm
Inlägg: 31
Morden i midsomer är verkligen en av världens bästa serier! :D Det är så synd att den är slut nu, det är ju ett litet tecken på att sommaren går mot sitt slut :( Men i alla fall, jag älskar miljöerna och de underbara husen, med murgrönan klättrande på väggarna!<3 Det är idyll! Om man räknar bort alla morden förstås, jag har svårt att förstå varför inte Midsomer borna är utrotade redan! :lol:

_________________
Enya= bäst!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 09, 2004 11:53 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Som sagt så kanske det är ett stort grevskap i stil med skåne eller nåt.

Man kan åka och turista på ställena som de spelat in serien på men nu minns jag inte vart jag läste det.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 10, 2004 12:42 pm 
älskar det! har sett alla avsnitt(utom två när jag va bortrest..) och de föregående åren har jag tittat lite då och då.. gillar även "Without a trace" som oxå går på ettan men på lördagar 22.10..


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 10, 2004 12:43 pm 
skulle förresten vilja tillägga att i Midsomer skulle jag INTE vilja bo ;) hehe


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 10, 2004 3:52 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
Morden i Midsomer är riktigt bra engelska deckare - lagom långa också, jag har sällan tid att följa med en hel miniserie. Därför är greppet med ett avslutat fall per avsnitt helt perfekt. En annan bra engelsk deckare är Ett fall för Frost (A touch of Frost) som också gick i somras. För att inte tala om serierna med kommissarie Morse - det är förresten tal om en uppföljare med Lewis som huvudperson.

Vad säger Vanja förresten, du som lever i "land of hope and glory"? Är det några bra deckarserier som går på engelsk tv nu? Bara så man vet vad man ska tjöta på svt att ta in... :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 11, 2004 8:42 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Jag tycker i allmänhet att brittiska deckarserier oftast håller en hög klass. Tidigare år har det funnits andra som tom varit snäppet bättre än Midsommer (kommisarie W......?). Eftersom jag är lite för blödig för riktiga skräckfilmer, passar dessa bra med lite lagom mycket blod och en stor dos av humor och ironi.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 11, 2004 9:07 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Olórin skrev:
Jag tycker i allmänhet att brittiska deckarserier oftast håller en hög klass.

Mmm... Vad heter den som går på söndagarna? "Mord i sinnet", så var det. Den tycker jag om!

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 11, 2004 10:14 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag gillar anslaget i Midsomer Murders; miljöerna, mysfaktorn och den lite gammaldags framtoningen. John Nettles i huvudrollen är dessutom en mycket sympatisk skådis (fast han var bättre i Bergerac), och det finns flera trevliga ständiga bifigurer också.

Men intrigerna är tyvärr närmast urusla. Några saker jag stör mig på:

* Krystade och överkomplicerade komplotter
* Uselt skrivna, osannolika personligheter (i stort sett alla medverkande har en eller annan mörk och pervers hemlighet ur det förflutna och är rena galningar under en tunn civiliserad yta, vare sig de råkar vara skyldiga just den här gången eller inte)
* Ogenomtänkt struktur i det gradvisa avslöjandet av sanningen (De tycks ha svårt att bestämma sig för hur mycket man som tittare skall få veta. I och med att man alltid får veta mer än poliserna så blir det nästan som två separata pussel att hålla reda på och lösa, ett för huvudpersonerna och ett för tittaren.)

och framför allt, det jag stör mig mest på

* Alldeles för många inblandade personer. Det går inte att hålla ordning på alla skumma figurer som susar förbi i rutan. När mördaren äntligen avslöjas blir reaktionen alltför ofta inte den avsedda "Å fasen, var det han?" utan snarare "Jaha, vem av dem var det nu igen och vad var hans historia?"


Varje gång den här serien dyker upp i TV börjar jag se den med glädje, eftersom jag minns de trevliga miljöerna och stämningen, men efter två-tre avsnitt tappar jag intresset och slutar titta. Tyvärr, för jag gillar annars den här typen av serier och den här hade kunnat vara mycket bättre om de lagt lite mer möda i manusskrivandet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 14, 2004 10:04 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Den stegrande kamelen skrev:
* Krystade och överkomplicerade komplotter


Precis! Eller vad sägs om en gammal käring som mördar klockare för att hennes förfader på 1600-talet blev illa behandlad av klockarna! :shock:

Dessutom är det enda riktigt bra avsnitt jag sett av Morden i Midsomer nästan direkt kopierat från en Christie-deckare!

Frost slår Midsomer med hästlängder!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 14, 2004 7:08 pm 
Offline
Vala

Blev medlem: tor sep 04, 2003 9:30 pm
Inlägg: 616
Ort: Stockholm
Jag tycker också att Morden i Midsumer är väldigt bra, har följt den i fyra eller fem år, Har nu även lyckats få de andra fyra sjättedelarna att inse att den också är bra. Även, som redan nämnt, folk har en tendens att mörda för väldigt konstiga orsaker.

Túrin Turambar skrev:
Frost slår Midsomer med hästlängder!


Vad?! Han är ju bara sur hela tiden!

_________________
Ille mi par esse deo videtur


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 14, 2004 7:21 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
Turin,
jag tycker att det räcker att läsa tidningarna för att hitta knepigare motiv till mord... "Röster sade åt mig, jag kunde inte stå emot", jo tjenare. Folk blir bara knäppare och knäppare, förolämpade 1600-talsförfäder är ett bra mordmotiv jämför med en del tokskaft "out there". Verkligheten överträffar alltid dikten. :?

För att tala med Jan Berglin: "Om vi hade varit kanariefåglar hade man utrymt gruvan för länge sedan". :) :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 15, 2004 8:56 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag tycker att verklighetsanknytningen och kvaliten hos Frost är totalt överlägsen. Han är bara sur på överordnade och det fina med honom är hans variation av känslor som gör att han känns verklig och i hans surhet finns det riktigt träffande kommentarer.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010