Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön apr 19, 2026 8:13 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 21, 2004 2:00 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
Vad Ohlmarks dock ska lastas för är alla självsvåldiga och medvetna ändringar han gjort. Som när Bilbo i originalet ger Sam en "bag of gold" som i översättningen har blivit "en bukig flaska i guldfodral".

Meningen i original är väl något i stil med "a bag of gold, the last drops of the Smaug vintage". Ohlmarks begrep helt enkelt inte att man kunde använda "vintage" även i bildlig bemärkelse utan trodde att det måste syfta på vin, varför han tycks ha dragit slutsatsen att "bag of gold" måste vara en omskrivning för vinflaska. Som vanligt är det Ohlmarks dåliga engelska som är största problemet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 21, 2004 2:47 pm 
Noldo

Att en översättare inte behärskar det språk han skall översätta ifrån tycker jag huvudsakligen är förlagets fel. Ohlmarks valdes säkerligen för hans behandling av svenska språket, inte för hans engelskakunskaper. Med facit i hand hade det, eventuellt, varit bättre om man valt en annan person eller haft en bättre korrekturläsare. Jag misstänker att det var en budgetfråga, man ville göra översättningen så snabbt och billigt som möjligt, därav alla felen. Någon som läst om hur lång tid Ohlmarks hade för översättningen? Detta skulle kunna vara en givande diskussion om man då får reda på omständigheterna som gjort att översättningen blivit som den blivit.

Varken förlag eller Ohlmarks räknade nog med att texten skulle analyseras sönder och samman. Jag tror inte det finns något skönliterärt verk översatt från engelskan till svenskan som skulle kunnat klara motsvarande granskning med hedern i behåll.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 21, 2004 7:38 pm 
Redaktionen

Jag har för mig att det någonstans har hävdats att Ohlmarks fick betalt per ord, och att det skulle kunna vara en bidragande orsak till att han svävade ut så mycket... Någon annan som minns det?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 21, 2004 8:22 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det är annars ett fenomen som brukar begränsa sig till amerikanska författare av läroböcker på universitetsnivå... just det, jag tentapluggar. Helt sjukt vad en del personer kan smeta ut det enklaste begrepp över massor med sidor. Ordbajseri in absurdum.

Inser nu att inlägget inte tillför så mycket till diskussionen... :oops:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 21, 2004 8:44 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Lustigt att även denna tråd som ifrågasatte "översättningsdebatterna" blev till en sådan. :)

Jag hör till dom som tycker som Pontus. Jag förstår inte riktigt debatten. Nyöversättningen är viktig även för mej och jag ser otåligt (och med viss bävan) fram mot att få läsa första delen. Jag är oerhört spänd på att se om den lyckas förmedla samma känsla och språk (ni förstår vad jag menar) som orginalet och om den kommer att kännas lika mästerlig och högtidlig. Namnen är jag också mycket nyfiken på. Men än så länge finns det ju inget att diskutera? (Enligt mitt sätt att se det.)

Men när jag läst den.., kommer jag troligen att ge mej in i den ena diskussionen efter den andra för att vädra mina synpunkter. Men att våndas över en namnöversättning som kanske inte ens varit aktuell för Erik A själv begriper jag inte.

Sedan talar antalet inlägg sitt tydliga språk. Uppenbarligen finns det många som tycker att detta är jättespännande och värt en hel del studerande och tankemöda... Men jag avvaktar...

Intressant tanke från andersson! Hur mycket tid hade han? Och hur stora möjligheter hade han att göra ett gediget jobb? Och vem kunde ana hur viktigt varje ord skulle bli? Det kanske är mycket vi inte vet som spelat in? (Lägg inte ner någon energi på att övertyga mej om Ohlmarks brister nu bara. Jag vet! Jag bara funderar...)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 21, 2004 9:06 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Skönt när folk tycker lika. :D

För min del måste jag nog säga att jag mest ser fram emot att få läsa en "riktig" översättning av Boken. För mig är namn på personerna inte så viktiga. Alla kommer inte tycka om dem, men man lär sig nog att acceptera dem.

Tror för övrigt att Erik A kommer att göra en utmärkt översättning. (Boken lär ju genomgå flertalet korrekturläsningar :wink: )

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 21, 2004 11:12 pm 
Redaktionen

andersson skrev:
Någon som läst om hur lång tid Ohlmarks hade för översättningen?

Tolkien ondgör sig över Ohlmarks' klåfingrighet redan 7 december 1957 i ett brev till Rayner Unwin, och med tanke på att Sagan om ringen kom ut 1959, bör ÅO haft ganska gott om tid på sig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 25, 2004 6:52 am 
Sinda

Håller med Chrixter om betydelsen av den nya översättningen. Det går nästan inte att överskatta den.

Danne skrev:
Jag har för mig att det någonstans har hävdats att Ohlmarks fick betalt per ord, och att det skulle kunna vara en bidragande orsak till att han svävade ut så mycket... Någon annan som minns det?

Har inte hört det, men det verkar inte osannolikt. Ungefär som betalning åt programmerare under en senare period, per skriven programrad. Allt enligt principen: Ju sämre arbete desto mera betalt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 25, 2004 11:11 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

skulle ju i så fall förklara översätningar som t.ex. "Shouted Aragorn" --> "dundrade Aragorns befallande stämma" :(

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 25, 2004 12:00 pm 
Redaktionen

Jo... eller "He felt a desire to strike him."="Han fick en häftig impuls att slå till det grinande apansiktet."

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 25, 2004 12:27 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag tror att intresset är så stort för att alla vill vara med och påverka vad som blir de nya orden för platser och folk.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 26, 2004 8:53 am 
Redaktionen

Citera:
Jag tror att intresset är så stort för att alla vill vara med och påverka vad som blir de nya orden för platser och folk.

I mitt fall handlar det (eller handlade det) inte så mycket om att påverka nyöversättningen, som att det är intressant att diskutera språkfrågor ur ett Tolkienskt perspektiv.

Och mitt intresse för dessa språkfrågor sprang ur en önskan att göra en egen nyöversättning, som jag började med för ett antal år sedan. Nu har jag (förstås) lagt den på is, men intresset började då.

Sen är det förstås roligt om man kan vara med och påverka också... :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 26, 2004 11:29 am 
Sinda

Danne skrev:
Citera:

I mitt fall handlar det (eller handlade det) inte så mycket om att påverka nyöversättningen, som att det är intressant att diskutera språkfrågor ur ett Tolkienskt perspektiv.

Och mitt intresse för dessa språkfrågor sprang ur en önskan att göra en egen nyöversättning, som jag började med för ett antal år sedan. Nu har jag (förstås) lagt den på is, men intresset började då.

Sen är det förstås roligt om man kan vara med och påverka också... :)

Du skulle inte kunna tänka dig att publicera de delar som du gjort, om du nu har gjort något helt kapitel klart. Av de diskussioner man sett på skalman så skulle det vara intressant läsning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 26, 2004 12:45 pm 
Redaktionen

Citera:
Du skulle inte kunna tänka dig att publicera de delar som du gjort, om du nu har gjort något helt kapitel klart. Av de diskussioner man sett på skalman så skulle det vara intressant läsning.

Jo, det skulle jag kanske kunna... Fast det är väl copyrightbrott antar jag. Jag ägnade dock betydligt mer tid åt att fundera kring namn än kring själva översättningen, skall erkännas. :)

Så de delar jag har översatt befinner sig fortfarande i något slags "råöversättnings"-stadium, med klumpiga meningsbyggnader och en hel del anglicismer.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 27, 2004 8:34 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Du kanske kunde lägga fram dina egna förslag på namnen åtminstone. Det skulle vara riktigt roligt att se vad du kommit fram till.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]