Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis mar 19, 2024 8:53 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Historia och kristendom
InläggPostat: sön maj 09, 2004 8:29 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Jag kan ibland känna att det är svårförståeligt att jag lägger ner så mycket tid och energi på Tolkiens värld. Som nöje är det visserligen svårlaget, men det är ju stuntals ren forskning jag hänger mej åt. Mer konstruktivt vore det väl att känna till när Sten Sture den Yngre var född och vad han åstakom (t ex) än vad en liten påhittad hob från the Shire gjorde. Gör jag mej förstådd nu tro?

Vi har en bibel med en hel del nog så gripande och storlagna texter som det egentligen borde vara mera intressant att studera då den ju i mångt och mycket påverkar våra liv här och idag. (Vad man än tror och tycker om den.) Historieböcker finns det ju i en uppsjö, somliga även läsvärda kan jag tänka mej ( :wink: ). Jag har fått frågan ibland: Varför lägga så mycket energi på en påhittad historia och mytologi utan att fördjupa sej i den som faktiskt lagt grunden till våra liv?

Hur fungerar ni andra? Kan ni er svenska historia och bibel också?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 09, 2004 8:59 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Hm..., det är nog lite si och så med allmänbildningen numer är jag rädd. :oops: Under gymnasietiden hade jag hyfsad koll på det mesta, historia - gammal och ny, religion, filosofi och allt det andra man korvstoppades med. Men det var väl just det, korvstoppningen, för mycket av det jag kunde då tycks ha fallit bort numer, (Eller också är det den berömda demensen som gör sig påmind... :wink: )

Undrar också varför studier av Ardas fiktiva historia och kungalängder är så mycket lättare att hänge sig åt än våra egna. Särskilt som det finns mycket i Arda jag inte gillar. Avskyr klass-samhället och allt vad det medför, är allt annat än rojalist och hade helst läst om fler viljestarka och betydande kvinnor. Men på något (i viss mån oroande) vis accepterar jag allt det där som berättelsernas ram när jag öppnar böckerna och kliver utan protest in i en värld där jag plötsligt rörs till tårar av Sams lojalitet mot sin herre och andras "ärevördnad gentemot den rättmätige konungen", för att citera Karl-Bertil Johnsson...
Ibland undrar jag om jag är hjärntvättad...? :shock:
Och inser att jag gått off topic igen... Suck, vad är det med mig...?

Varför fördjupar vi oss så gärna i en fiktiv värld när det finns en verklig att bita tag i? Verklighetsflykt? Det är kanske lättare att engagera sig i något som inte finns på riktigt? Säkrare. Blir det hemskt gör det inte så mycket. Ett ventilationssystem. Dras med, förfäras, förfasas, gläds, vredgas, våndas och bli lättad när allt blir bra till slut. Och för att göra det måste vi lära mer om historien vi läser. Ju mer vi lär desto starkare kan upplevelsen bli och desto mer vill vi lära osv. Lite som en drog.
Jaha, min egen högst personliga syn på vad jag håller på med. Andra har kanske en sundare förklaring till fenomenet...

Hm, jag upptäcker en svaghet i mitt resonemang. :? Verkligheten finns ju kvar ändå. Den måste man fortsätta att genomleva på samma sätt som den fikitva världen, men kanske är det lättare när man gör det "på låtsas" i bland...?
OK, hjärntvättad, verklighetsskygg eller inte, jag gillar det! :P (Vill tillägga att jag i allra högsta grad är närvarande i verkliga livet. Också. 8) )

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 09, 2004 9:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Det verkar faktiskt som om du också verkligen funderat över detta, Vingilot. Kul att se. Jag har en liten "delteori" som inte på långa vägar förklarar detta, men som kanske är en liten bidragande orsak. Tolkiens värld är trygg och enkel att ta till sej då jag inte behöver ha någon som helst uppfattning om huruvida detta är sant eller inte och mina kritiskt tänkande hjärnceller kan ta en stunds rast. Den bibliska historien intresserar mej egentligen på ett plan. Jesus liv och död är ju en grymt gripande och bra berättelse egentligen, men den har ett stort men: Det känns som om jag måste ta ställning för eller emot. Tro eller inte tro. I och med det är det inte en fantastisk berättelse längre utan ett livsval och det var jag ju inte ute efter... Det kan förklara min svala inställning till bibelstudier.

Historiestudier då? Kan samma förklaring stämma in där? Vad ska man tro på? Var Gustv Vasa en landsfader? Eller var han en tyrann? Att Aragorn var god och Saruman ond är skönt att veta och jag behöver inte tänka kritiskt, för någon bakomliggande sanning finns inte.

Är detta en förklaring eller en undanflykt?

(Förresten så rörs även jag till tårar av Sams trofasthet. Men jag kan tycka att det är en skön motvikt till verklighetens eviga "tänk på dej själv".)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 09, 2004 9:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Förklaring eller undanflykt? Tja, måste det ena utesluta det andra?

Dina tankar om att slippa ta ställning är jag med på, men det förklarar inte varför jag väljer att omfamna sådant jag i verkligheten tar ställning mot... Men kanske det är som du säger att det är en skön motvikt till vår ständiga "personlighetsutvecklande egoism" eller vad man ska kalla det. Nödvändig på många sätt men så destruktiv om den används på fel sätt...
Längtan till en värld där mycket är svart eller vitt, tror jag också är en förklaring. Den enorma mängden grå nyanser i vår värld kan vara tröttande ibland. Så mycket att vända och vrida på, analysera och sätta sig in i innan man kan göra det där förväntade ställningstagandet.
Oavsett om det handlar om Jesus ev. gudomlighet, Mellanöstern eller KRAV-märkt mat...

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Historia och kristendom
InläggPostat: mån maj 10, 2004 9:16 am 
Offline
Hobbit

Blev medlem: tis dec 16, 2003 4:11 pm
Inlägg: 53
Ort: Uppsala
Rosie skrev:
Jag kan ibland känna att det är svårförståeligt att jag lägger ner så mycket tid och energi på Tolkiens värld. Som nöje är det visserligen svårlaget, men det är ju stuntals ren forskning jag hänger mej åt. Mer konstruktivt vore det väl att känna till när Sten Sture den Yngre var född och vad han åstakom (t ex) än vad en liten påhittad hob från the Shire gjorde. Gör jag mej förstådd nu tro?


Är det månne det lutheranska arvet som talar? Dvs att allt skall vara så praktiskt, nyttigt, produktinriktat och anti-intelektuellt.

Det känns som om flera trådar lite varstans på Arda uttrycker osäkerhet/försker fösvara vårt gemensamma intresse för Tolkiens värld. Känns lite hemskt och overkligt - varför behövs det ett försvar för att tänka, fantisera och drömma? Det är väl motsatsen som skall brännmärkas och bekämpas?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Historia och kristendom
InläggPostat: mån maj 10, 2004 11:22 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
chrixter skrev:
Det känns som om flera trådar lite varstans på Arda uttrycker osäkerhet/försker fösvara vårt gemensamma intresse för Tolkiens värld. Känns lite hemskt och overkligt - varför behövs det ett försvar för att tänka, fantisera och drömma? Det är väl motsatsen som skall brännmärkas och bekämpas?

Kan man ju tycka, men samtidigt hamnar man ju då och då i situationer där förklaringar kan behövas. De flesta jag känner förstår ju inte det här. De förstår inte varför jag tycker så mycket om Tolkiens verk och de förstår framförallt inte hur jag kan lägga ner så mycket tid och energi på det. Vill kunna ge dem ett svar som tillfredsställer både dem (vilket egentligen är omöjligt) och mig, och kanske framför allt ett svar jag känner att jag kan stå för. Så paradoxalt nog blir den här "flykten" undan analyser och ställningstaganden som jag tidigare nämnde, till en ny analys och ett nytt ställningstagande... :roll:

Kan i bland tycka att det vore vettigare om jag ägnade mig mer åt andra saker. Visst har jag många andra intressen utöver Tolkien, men inget som tar lika mycket av min tid, och somliga av dem färgas desutom av Arda...

Fantasi och drömmar tror jag är livsviktiga för människor. Har inga som helst problem med att jag har en levande fantasi, det är vissa av ingredienserna i den fantasi jag blivit så fångad av som ställer till det för mig. Och det stora behovet som uppstått.

Anti-intellektuellt förresten. Vet inte om jag kan hålla med om det. Snarare att vårt val av huvudsaklig intellektuell stimulans inte åtnjuter samma status som en del annat. Precis som många av oss gör oss skyldiga till snobbism inom vårt område anses väl t.ex. Shakespeare eller senste Nobelpristagarens verk smälla högre av den stora massan. Hade jag fördjupat mig i grekiska tragedier, Tolstoj, Kafka eller jag vet inte vad hade nog inte lika många höjt på ögonbrynen...
Jag har nog lätt för att gå i försvarställning, helt enkelt.

Men kanske är det dumt. Kanske det bästa vore att bara njuta av det hela, rycka på axlarna åt omgivningens frågetecken och inte tänka så förbaskat mycket...! :wink: :D

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 10, 2004 1:25 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag tror att man tilltalas mer av det fantastiska i fantasy och det ger mer än Jesushistorien eftersom den har en gnutta historisk sanning i sig. Vanlig historia är för all del ganska intressant men det slår inte fantasin. Att man är rojalist i fantasy och inte i modern tid är väl mycket så att det inte känns riktigt normalt att ha en kung i ett modernt samhälle. En kung ska vara bra och god och riktigt bra för övrigt och jag vet inte hur bra gamle Gurra passar in i beskrivningen. Vi fantasyister har nog en romantiserad bild av hur en kung ska vara och kungar i historisk tid har ju inte heller alltid varit så goda och snälla...

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 10, 2004 7:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Jo, Crixter! En liten gnutta sanning finns det i vad du säger. Jag har lite svårt för att tillbringa så mycket tid med något som inte genererar något. (Luther ler.) Dessutom har jag lagt märke till att jag alltid rättfärdigar min Tolkien passion när jag berättar om den för "oinvigda" med att: Jag lär mej mycket engelska på kuppen, och liknande nyttiga erfarenheter. Men även om jag bortser från Lutheranska arvet så vore det utan tvekan enklare om jag kunde Sveriges historia mellan år 1500 och 1700 istället för Midgårds år 1418 (SR) rent socialt. Ingen vill ju prata om varken det, Earendils mod eller hur det gick i fjärde åldern. (Fast om jag ska vara ärlig så njuter jag litegrann av andras oförstående också och kallar mej gärna insnöad. :) ) Men har man ett hett intresse vill man ju gärna ventilera det.

Vad beträffar Vingilots fundering varför hon i Tolkiens värld tar till sej sådant som i verkligheten upprör så tror jag kanske att Älva är inne på rätt spår. Middle-earth är ju en svart-vit plats. Ont är ont och gott är gott. Eftersom Aragorn är ädel, helt igenom god och alltid skulle fatta de rätta besluten så vore vi kanske rojalister hela bunten om han tillträdde vår tron? Det är lätt att vara rojalist i en sådan värld.

Vingilot: "Så paradoxalt nog blir den här "flykten" undan analyser och ställningstaganden som jag tidigare nämnde, till en ny analys och ett nytt ställningstagande... " Så där rök den teorin... :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 12, 2004 9:23 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Hi hi, härlig diskussion detta! Man tror sig ana ljuset vid tunnelns slut, nu skall alla frågetecken rätas ut och man skall komma till klarhet, bara för att upptäcka att det i själva verket är ficklampan man tappade nära tunnelns början för 35 minuter sedan... :wink:

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 13, 2004 9:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Men kanske blir man något klokare under färden? Jag tänker ovanligt mycket tror jag ibland, då jag kan brottas med frågeställningar som andra inte ens förstår att jag kommit på. (Och förstår ännu mindre av när jag försökt förklara. :) )

Hursomhelst så tappade jag i denna tråd bort min "grund-undran" litegrann. Vad jag först och främst var nyfiken på var ju om ni andra Tolkien-studerare även intresserar er för vår egentliga historia och mytologi. (Om man nu får kalla bibeln för mytologi? Den tanken är också intressant!) Eller om ni som jag (och Vingilot?) inte riktigt orkar med den.

Kanske skulle lägga in en röstning "där ute"... Men inte nu. Gandalf har precis störtat i Morias djup så jag måste gå och se hur det går för dom...

(...så sa min man igår förresten. Jag berättade att jag just nu läser om Moria. "Spännande," sa han lite flisigt. "Undrar hur det går den här gången?")


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 14, 2004 8:13 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag är intresserad av historia. Särskilt vikingatid och medeltid. Läste just ut en bok som hette: Spåren av kungens män, och den handlar om brytningen mellan vikingatid och medeltid och våra första kungar och kyrkor o.s.v. Jättebra!

(Jag tycker också det är lika spännande varje gång i Moria. Det kan ju hända att han klarar sig den här gången... :wink: )

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 14, 2004 2:27 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: fre mar 12, 2004 12:54 am
Inlägg: 172
Ort: "Den dansande [sic] ponnyn"
När det gäller Din "grund-undran", Rosie, så är svaret ja. Jag är mycket intresserad av historia. Det var ett av mina favoritämnen redan i mellanstadiet, kanske t o m tidigare, innan jag introducerats i ämnet i skolan. Det var det första ämnet jag läste på universitetet i början av 90-talet (upp till C-nivån). Eventuellt blir det någon fortsättning vid något senare tillfälle, i mån av tid och pengar. Tolkien-världen är mer ett sidospår (ett trevligt sådant dock) att njuta av i passande stunder. Sedan jag fann detta forum har dessa 'passande stunder' blivit allt längre i och för sig...

Mytologi, och dit kan man gott och väl räkna det bibliska, är också väldigt intressant, även om jag inte ägnat mig åt det så ingående.

För övrigt skulle jag vilja säga att det är beklämmande hur historieämnet har naggats i kanten (och mer än så) under senare år. Inte undra på att sådana som Herman Lindqvist röner framgångar med sitt illa underbyggda ihopkok. (Han är en duktig kåsör och journalist, javisst, men kalla honom inte för historiker.) Att många vill vallfärda till Arns grav efter att ha läst Jan Guillous romaner är för mig obegripligt. Är folk imbecilla?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 14, 2004 9:12 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Ja, jag är rädd att det var jag som drog iväg från ämnet redan tidigt, sorry 'bout that. :)
Jo, jag är intresserad av historia, ju äldre desto bättre. Vikingatid och tidigare (gärna stenålder, men då har vi ju lämnat historia och definitivt klivit in på arkeologi...) är väl egentligen det som lockar mig mest även om Medeltiden hänger med på ett hörn.
Religion som företeelse fascinerar och skrämmer mig, som mytologi är finner jag det hyfsat intressant, men några större kunskaper i ämnet har jag inte.
Bibeln är jag kluven till. Vill egentligen sätta mig in i det som format vår del av världen så enormt, och en del av texterna är verkligen fascinerande läsning, och jag har läst den från pärm till pärm + div. mer närgångna neddykningar här och där, men..., ja, jag vet inte. Känner något slags motstånd ändå.
Men som Rosie säger, jag tycker nog det är bekvämare med Ardas historia. Den finns där, färdig att plocka åt sig av. Kravlöst liksom.

Byttesson: Är folk imbecilla? Ja. Åtminstone om definitionen på imbecill är att besöka en halvfiktiv (eller helfiktiv? Ber om ursäkt men jag har bara betraktat fenomenet på långt håll...) karaktärs sista viloplats. Särskilt om det hela är snyggt förpackat och marknadsfört. :wink:

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 14, 2004 9:32 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: fre mar 12, 2004 12:54 am
Inlägg: 172
Ort: "Den dansande [sic] ponnyn"
Jan Guillous karaktär är helt fiktiv. Tja, jag antar att det är meningslöst att bli upprörd. Det leder nog bara till att jag får hjärtinfarkt i förtid och inte kan fira min elftioförsta födelsedag... :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 14, 2004 9:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Attans också! Då missförtod jag dej Vingilot. Jag fick för mej att du inte hyste något större intresse för historia. Då återstår bara jag som inte kan ta till mej något med verklighetsbakgrund. (Får försöka leva med det. Alternativt planera för historiestudier när jag blir pensionär.)

Be inte om ursäkt för ditt "utsvävande", Vingilot, då det inte var något utsvävande utan bara reflektioner över min - ehh - "sekundär-undran". (Förlåt mej. Jag bara älskar knäppa ord.)

Och Byttesson: Att i detta forum ifrågasätta om folk är imbecilla som dyrkar en påhittad hjälte... Jag vet inte vad jag ska säga, mer än att jag troligen är ungefär lika imbecill. Men min hjälte är hob...

(Herregud! :shock: Det är ju värre ändå. Arn är ju åtminstone av en ras som finns..!)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010