Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:52 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 191 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 26, 2004 10:37 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Stride och strive är från samma stam. Därav har stride bla betydelsen kämpa medan strive har fått betydelsen av sträva. Jag känske borde använt uttrycket "kämpa för" istället, men jag föredrar enstaviga namn. Sträva och kämpa för är ju synonymer. Det jag utgick från var stride for.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 26, 2004 11:07 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Strider tycker jag faktiskt låter ganska fint...

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 26, 2004 11:34 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Citera:
Stride och strive är från samma stam.


Mycket möjligt!

Citera:
Därav har stride bla betydelsen kämpa medan strive har fått betydelsen av sträva.


Fast "stride" kan inte betyda "kämpa" i något lexikon jag har kollat i... Det tycks vara ett ursprung hos ordet, ja, men i modern eneglska finns inte den betydelsen med. Jag tror därför inte att någon normalbegåvad engelsman gör den associationen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 26, 2004 8:57 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Mårten skrev:
För att återknyta till ämnet: Túrin, eftersom du tidigare sagt att du "gillar" namnet Vidstige är jag lite förvånad att höra att du inte ser någonting vackert i det. Själv har jag gillat namnet just därför att jag tycker det är vackert (fantasieggande, hedrande och positivt). Men du gillar det alltså av precis motsatt skäl?

Då du (till skillnad från mig) inte ser någonting positivt i namnet kan jag i och för sig förstå att du tycker Vidstige duger som översättning av det vanhedrande Strider. Men tycker du det är bättre än andra nämnda alternativ? Och i så fall varför?

Vidstige är ju som sagt: (1) mindre klart i syftningen på de stora kliven än Klive m.fl. varianter, (2) trots detta längre än Klive/Klivarn, och (3) utan den överton av ett uppblåst och pompöst sätt som finns hos originalet Strider.


Jag tycker inte att Vidstige är ett vackert namn men det låter bättre än Klive/Klivarn. Vidklive kan jag kanske vänja mig vid. Fast Vidstige tycker jag låter bra, men inte snyggt. Vidklive kanske är den bästa kompromissen mellan betydelse och hur det låter.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 27, 2004 8:03 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: mån mar 08, 2004 10:57 pm
Inlägg: 307
Något gemensamt ursprung till verben stride(/strida) och strive(/sträva) har jag inte lyckats hitta några som helst belägg för i vare sig engelska eller svenska ordböcker.

Däremot delar förstås engelska stride ursprung med svenska strida och strive är givetvis ursprungligen samma ord som sträva. Intressant och förvirrande nog har det engelska strive (till skillnad från svenska sträva) också en betydelse kämpa (även mot någon), medan å andra sidan det engelska stride fullständigt saknar just denna betydelse (som finns hos det svenska strida). Det är alltså lätt att blanda samman begreppen.

Någon koppling till betydelsen sträva finns således absolut inte hos ordet stride. Vad som möjligen en gång funnits är betydelsen strida, men den är i så fall sedan länge glömd och begraven i engelskan.
Engelska stride har med kliva att göra, gå med långa och jämna kliv, (alt. stå grensle över något). Ingenting annat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 27, 2004 8:26 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: mån mar 08, 2004 10:57 pm
Inlägg: 307
Älva skrev:
Strider tycker jag faktiskt låter ganska fint...

:o Då skiljer sig alltså din uppfattning fullständigt från Aragorns egen! Eller hur? Att de som hittade på namnet - Briborna - inte avsåg att det skulle låta fint kan vi nog också lugnt anta. ;)


Túrin Turambar skrev:
Jag tycker inte att Vidstige är ett vackert namn men det låter bättre än Klive/Klivarn. Vidklive kan jag kanske vänja mig vid. Fast Vidstige tycker jag låter bra, men inte snyggt. Vidklive kanske är den bästa kompromissen mellan betydelse och hur det låter.

Men varför ska namnet egentligen alls låta bra? Aragorn själv tyckte ju bara det lät "hånfullt".

Vad gäller kompromisser i denna fråga tänker jag nog fortfarande som i ett svar till Älva tidigare i denna tråd. Jag tycker man först bör bestämma sig för vad man vill med den svenska versionen av Bribornas namn på Aragorn. Och sedan konsekvent inrikta sig på ett namn som uppfyller detta mål. I annat fall fruktar jag att en meningsfull debatt om vilket alternativ som är "bäst" kan bli svår.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 27, 2004 8:28 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: mån mar 08, 2004 10:57 pm
Inlägg: 307
chrixter skrev:
Morsning i stugorna! Håller med de allra flesta att även om Vidstige är ett vackert namn så fungerar det rätt så illa som öknamn. Personligen ser jag Strövarn, alternativt Storströvarn som bästa alternativ. Inte vackert, men det enda som jag hitentills stött på som påminner om ett fungerande öknamn.

Att haka på ett Vid- eller -stige för att påminna om det Ohlmarkska verkar tycker jag är onödigt konstlat.

Morsning chrixter! Tyvärr får man ju, liksom med mitt tidigare uppslag Skridarn, inte heller med Strövarn med betydelsen med de stora kliven (se SAOB), och den är säkert den viktigaste (jfr hänsyftningarna till Aragorns långa skankar).
________________________________________

Jag är fortfarande intresserad av synpunkter på mina förslag Storklive och Högklive för Bribornas namn på Aragorn. Om vi (åtminstone för stunden) lämnar skönheten och det eventuella värdet av Ohlmarkska anknytningar åt sidan, kan dessa namn funka rent översättningsmässigt, tror ni? (I synnerhet: Kan de förmedla lite av den uppblåsta/pompösa övertonen hos namnet Strider?)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 27, 2004 9:59 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Älva skrev:
Men varför ska namnet egentligen alls låta bra? Aragorn själv tyckte ju bara det lät "hånfullt".


Ja, i och för sig. Vad Strider blir spelar inte lika stor roll för mig som t. ex. översättningen av Merry. Det beror på att namnet Vidstige bara används ett litet tag i trilogin. Sen heter han Aragorn.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 27, 2004 10:46 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Skrev jag? :shock: Måtte ha blitt senil på riktigt den här gången. har jag inget minne av.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 27, 2004 11:51 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Tolkien var som väl alla känner mycket välbevandrad i fornengelska. Att hans associationer i namnen ofta går tillbaka till de germanska och språken och gammal engelska är väl inget förvånande. Varför skulle då Strider vara ett undantag från detta?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 27, 2004 12:40 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Citera:
Tolkien var som väl alla känner mycket välbevandrad i fornengelska. Att hans associationer i namnen ofta går tillbaka till de germanska och språken och gammal engelska är väl inget förvånande. Varför skulle då Strider vara ett undantag från detta?


Därför att namnet inte är givet av Tolkien, om man så vill, utan av byborna i Bri, som knappast kände till att ordet en gång för mycket länge sedan hade betydelsen "strida" (och alltså inte "sträva"). De döpte helt enkelt Aragorn till Strider på grund av hans enorma kliv, svårare än så är det nog inte.

Att du sen gör associationen är förstås ingen nackdel, men å andra sidan inget man behöver/bör fästa någon vikt vid vid en översättning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 27, 2004 2:11 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Stege? :D

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 27, 2004 4:26 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Den stegrande kamelen skrev:
Ju mer jag läser om Gustavs s k "faktagranskning", desto mer oroad blir jag. Den verkar inte ha mycket att göra med fakta utan mer med fritt tyckande. Hoppas att Erik A inte tar honom på alltför stort allvar.


Oj, vilken känga! Måste bara skjuta in att de översättningsvarianter av Vidstige som diskuterats är framtagna inte bara av mig, utan av en grupp på knappa tiotalet personer ("referensgruppen"), där alla -- med något undantag -- efter grundlig forskning och utförliga diskussioner ställer sig bakom åsikterna som jag framförde i chatten.

De är alltså inte bara tagna ur luften som "fritt tyckande", utan i allra högsta grad baserade på fakta.

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 28, 2004 11:02 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Danne,

jag har aldrig påstått att man skall lägga in det i en översättning eftersom jag inte ser hur man skall få in den målinriktning som finns i engelskans Strider men inte i svenskans Vidstige. Såvitt jag vet så är det väl Tolkien som har skrivit boken? Det är väl inga bybor som har intervjuats av honom och citerats? Därför förstår jag inte på vilket sätt Tolkiens språkliga kunskaper är irrelevanta? Gandalf heter väl så för att Tolkien läst Fornnordisk m,ytologi och fastnade för namnet, inte för att några personer i Miggård kallar honom för det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 28, 2004 1:01 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Citera:
jag har aldrig påstått att man skall lägga in det i en översättning eftersom jag inte ser hur man skall få in den målinriktning som finns i engelskans Strider men inte i svenskans Vidstige.


Och jag skulle vilja påstå att den målinriktningen är i det närmaste obefintlig, om man bortser från den självklara betydelsen hos namnet, som ju även kommer fram i exempelvis Vidstige. "Stride" kunde ju som bekant inte betyda "sträva".

Citera:
Såvitt jag vet så är det väl Tolkien som har skrivit boken? Det är väl inga bybor som har intervjuats av honom och citerats? Därför förstår jag inte på vilket sätt Tolkiens språkliga kunskaper är irrelevanta? Gandalf heter väl så för att Tolkien läst Fornnordisk m,ytologi och fastnade för namnet, inte för att några personer i Miggård kallar honom för det?


Självklart har Tolkien skrivit boken, och valt namn efter eget tycke. Men en min poäng var att man får inte missa den viktiga aspekten vem som i boken har kommit på namnen och varför. Oftast vet vi ju det inte, precis som i verkligheten, men när det gäller namnet Strider har vi ju för en gång skull en konkret uppgift att gå på, och namnet gavs ju honom som öknamn av Briborna. Det bör ju vara en hjälp vid översättningen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 191 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010