Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:18 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Läskiga filmer
InläggPostat: sön mar 21, 2004 6:51 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
En intressant diskussion inleddes i en annan tråd: Bör barn få se läskiga filmer? Jag är säker på att det finns en hel del åsikter om detta.

Aragorn fan påpekade att ringen-filmerna är tillåtna från sju år. (Om en vuxen är med.) Det må så vara, men jag tycker inte att filmerna bör ses av så små barn även om det är mycket individuellt vad barn klarar av. Min minsta fyller snart sju och han skulle bli riktigt rädd av att se alla dessa orcer. Han har en mycket levande fantasi bör tilläggas. Den äldre grabben fyller snart nio och han är den tuffaste av dem när det gäller att se läskigheter. Han blir inte rädd, i alla fall visar han det inte, men jag tycker ändå att han blir påverkad av att se otäcka saker på film. Han "hårdnar" och man behöver inte vara matcho i den åldern. (Kan väl aldrig vara rättstavat? Det såg lattjo ut.) Min äldste är elva och kan definitivt se första filmen och kanske de andra också... Där viker jag mej lite och erkänner att jag kanske är något pjoskig. Jag ska tänka på saken.

Vingilot talade om japanska The ring i den förra tråden. Jag har sett en trailer på en inte helt gammal film som hette just The ring, men den var inte japansk. Kan det vara samma film fast "amerikaniserad"? Den handlade om en farlig videofilm som en pojke råkade se om jag inte missminner mej. Hursomhelst så skulle jag aldrig drömma om att se den. Det räckte med trailern. Barn som råkar illa ut är för mycket för mej.

Nu blir jag så där långrandig igen, och då har jag ändå inte sagt allt jag har på hjärtat i denna fråga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 21, 2004 7:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Jodå, The ring finns i japansk och am. version. Japanska kom först och somliga påstår att den är mycket hemskare än am. andra säger tvärtom. Själv räckte det bra med den japanska, tänker INTE ta reda på om am. är snällare eller läskigare... (Undrar om inte den japanska heter Ringu egentligen....?)

Hemska filmer och barn: finns det egentligen några regler att tillämpa på alla barn? Kan inte föreställa mig det i alla fall. I vuxet sällskap måste väl hur som helst vara det bästa sättet att låta barn se tveksamma inslag.

Tycker överlag att våld slipper igenom censuren. För ett antal år sedan hade jag fortsatt den meningen med orden:"medan sex klipps bort eller får högre åldersgräns", men har en känsla av det inte stämmer längre.
Det finns speciellt en barntillåten film jag alltid undrat över varför den ansen lämplig för barn, men nu kan jag för mitt liv inte komma ihåg vilken det är...! :? :oops:

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 21, 2004 8:07 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: mån jan 26, 2004 7:44 pm
Inlägg: 33
Mina arbetskamrater hade talat om hur otäck the ring var och att de inte kunnat sova när de hade sett den. Jag köpte den amerikanska versionen för ett tag sedan på postorder. Min yngsta som packade upp paketet och började att titta medan jag var på jobbet. Han blev inte rädd, men han fattade inte heller riktigt vad den handlade om. Jag blev inte heller särskilt skrämd, det är sällan jag hajjar till när jag tittar på film, kaske en skada sen jag läst en kurs i filmvetenskap på universitetet vem vet. Då är det betydligt pirrigare att läsa en king eller koontz bok.

_________________
jag är en bokmal


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 21, 2004 9:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Jag såg filmkrönikan eller om det var nyhetsmorgon eller nåt sån´t. Det var i allafall en snutt där man fick se hur en liten kille satt som förhäxad och såg på den här filmen som tydligen bar på nå´n slags förbannelse. I alla fall så förstod man av den lilla snutten att grabben var dömd. Jag tänkte på den där stackars killen i flera dagar efteråt. :oops: Aldrig en skräckis med barn inblandade! Jag kan inte riktigt motivera vad som händer, men det berör mej på riktigt. Sen kan jag sitta och upprepa: "Det är bara film," hur många gånger som helst. Så länge barn råkar illa ut tar det hårt i alla fall.

Hur gick det för grabben..?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 22, 2004 6:41 am 
Offline
Östring

Blev medlem: mån jan 26, 2004 7:44 pm
Inlägg: 33
Den amerikanska versionen handlar om några ungdomar som får tag på den magiska filmen. Dom som ser den dör eller blir galna. En kvinna börjar att nysta och upptäcker att det är nått mystiskt med ett barn som har adopterats av ett rikt par. Adoptivmamman är död och bara pappan lever. Hon börjar att misstänka att de har mördat/grovt misshandlat sitt barn, men sen visar det sig att det är adoptivbarnen som genom filmen kan krypa ut genom tv och mörda folk. Jag kommer inte ihåg handlingen i detalj. Min yngsta son har inte visat minsta skada av att han såg filmen. Det är nog olika om man skräms av rysare. Jag älskar rysare, men blir inte skrämd eller får mardrömar av dem inte mina barn heller. Däremot så blev min ynsta som väldigt skrämd när jag skulle läsa tordyveln flyger i skymmningen för honom. Jag fick sluta efter halva boken.

_________________
jag är en bokmal


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 22, 2004 12:52 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag såg mycket skräckfilmer när jag var liten och jag blev aldrig rädd. Men i tonåren hade jag panikångest utan att veta varför... Fick senare reda på att det kan utlösa sånt om man ser på läskiga filmer när man är liten. (Trots att jag inte var rädd) Har äntligen efter många år blivit av med den och är symptomfri sen fyra år.

Jag kan se barn i skräckfilmer men däremot inte katter. Försökte se Svart Lucia när den kom men jag gav mig när den döda katten hängde i skåpet. Jag är fortfarande illa berörd. Kan inte läsa om katter som råkar illa ut heller. Mitt hjärta krossas... :cry:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 22, 2004 5:58 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: mån jan 26, 2004 7:44 pm
Inlägg: 33
Min yngsta som har förövrigt en annan PJ film som sin absoluta favorit film. Brain dead. Den är ju så överdriven så man kan väl knappast kalla den för otäck, em den är äcklig så man gör nog klokt i att inte äta när man ser den om man är kräsmagad.

Vem har sagt att man får panikångest av att de rysare? Kommer det från någon spykodynaminskt skolad person ska du nog ta uppgisten med en nypa salt. Psykodynamiken är baserad på teorier inte vetenskapliga resultat.

_________________
jag är en bokmal


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 22, 2004 8:26 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Bara en liten, liten parantes i en intressant diskussion:

Hur gick det för grabben?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 22, 2004 8:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Jag tycks ha fastnat lite på jap. the Ring... Det som var otäckast, i mina ögon, var själva stämningen i filmen, skickligt uppbyggd genom många tysta partier (som jag minns det i alla fall) och plötsliga mycket bisarra ljud som fick mig att bli fysiskt illamående... Och ja, när hon kommer ut ur tv:n (dock som vuxen, inte längre barn i jap. ver.) den bilden satt på min näthinna nattetid i två veckor efteråt...
Men det handlar mycket litet om barn i den japanska filmen, pojken finns med men bara i periferin och man upplever inte hotet mot honom som särskilt överhängande förrän möjligtvis i slutet. Den "onda" flickan ser man bara i snabba suddiga svårtolkade bilder emellanåt, vilket gör det så mycket otäckare i mina ögon.
Film som antyder snarare än visar mig allt har som regel oerhört stor förmåga att skaka om mig rejält. Hääärligt... :D

Rosie: i jap. Ring går det troligenbra för pojken. Mamman åker iväg med honom och videobandet till sin far för att göra vad som måste göras för att rädda barnet. (Vilket om jag fattat det rätt innebär att hon kanske offrar sin farsa.)

Annars har jag, liksom du Älva, överlag svårare med hemskheter mot djur än mot människor, stora som små.

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 23, 2004 10:04 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Att man kopplar bort hemskheter borde väl kunna lagra sig i hjärnan och få utlopp senare i livet? Det låter väl inte så konstigt?

Skulle inte låta mina barn få se Härskarringen förrän åtminstone 10-års åldern. Är rädd för att våld förhärdar barn. Det är nog därför det är så många barn som begår våldsbrott i dag. Som 13-åringar som våldtar! :shock: Och 10-åringar som hotar döda varandra med kniv...

Det är bevisat att barn inte tar skada av tecknat våld medan våld mellan skådespelande människor är en annan sak.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 23, 2004 2:23 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: fre mar 12, 2004 12:54 am
Inlägg: 172
Ort: "Den dansande [sic] ponnyn"
Dessutom får barn, samt även äldre, en orealistisk uppfattning om hur mycket stryk en människokropp tål. Skådespelarna kan puckla på varandra om och om igen i åtskilliga minuter med slag, sparkar och grova tillhyggen med lite näsblod och rufsigt hår som slutresultat. Överfört till verkligheten, kunde det första slaget vara dödligt, eller åtminstone ge men för livet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 23, 2004 9:26 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Mmm... Det är detta jag går och funderar över. Det finns de som envist hävdar att våld på film är på lådsas och därför inte behöver tas på allvar. Jag tror inte på det hur mycket jag än skulle vilja. Ju mer vi ser våld desto mer vänjer vi oss och det blir normaliserat. Att filmvåldet har en stor skuld i det "ökade våldet i samhället" (sliten klyscha) är jag övertygad om.

När mina barn ser ett typiskt TV slagsmål brukar jag sällan missa ett tillfälle att "förklara" våldet. "Han som slog nu träffade inte egentligen. Han bara slog i luften. Och han som blöder ur munnen har bara bitit sönder en ampull med lådsasblod." Eller: "Om han hade fått den smällen på riktigt skulle han ha stendött!" Än så länge står de ut, men det kommer väl en dag när de skriker unisont: "Morsan!!!" Men när den dagen kommer har de väl förhoppningsvis fattat poängen.

Älva: Jag tror att du har rätt. Hur vi bearbetar det vi tar in vet vi nog inte alltid själva!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 24, 2004 11:58 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det är bra att du gör så Rosie. Min mamma brukade säga att det bara var ketchup och då var et aldrig på riktigt.
(Tilläggas bör att skräckfilm kollade jag på när jag bodde själv med min pappa...)

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010