Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis maj 05, 2026 11:37 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 18, 2003 11:02 am 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Så är det. Vi ute i periferin älskar att prata skit om makten :-)

Och få se, brukar inte stockholmare använda ordet "bonnvischan" om resten av Sverige???

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 18, 2003 2:39 pm 
Vala

jaha, så det tror du? hmm, det gör de flesta inte å dessutom så e ju ni ute på "bonnvischan" duktiga på att avbefolka den flytta till stockholm å klaga på dess invånare. typ hälften av alla som bor i sthlm e ju lantisar...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 24, 2003 1:55 pm 
Dvärg

Lúthien skrev:
...hoppas verkligen inte det blir klåvedal. låter ju gräsligt...

Jag har undrat över varför alla (mig inkluderad) reagerar så väldigt på många av de här förslagen... Kan det bero på att vi på något sätt finner det oalviskt med å, ä och ö i namnen? Är det någon som har en kommentar?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 24, 2003 6:30 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Gran: Jo, jag tror nog att du kan ha rätt i det. Åtminstone Klåvedal tycker jag inte låter särskillt alviskt. Kleva Däld hade jag däremot inget emot. Men jag tror att det här med Klåvedal är en vanesak. De flesta namn, både Ohlmarks och Erik Anderssons låter nog ganska dumma första gången man hör dom, men när man på ett mer naturligt sätt kan relatera namnet till en plats så tror jag att det löser sig.
Hade inget emot Secker heller. Förutom att det skulle bli svårt att hitta ett bra namn på Säckstabaggrarna.

Men personligen så tycker jag inte att det spelar så stor roll vad Rivendell, Baggins m.m. översätts till. Jag tror att jag kan vänja mig vid det mesta. Jag är mera nyfiken på språkrytmen, och hur mycket språket kommer att moderniseras. Men i och med att åtminstone Klåvedal känns som en ganska gammaldags benämning så har jag nog inget att oroa mig för.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 28, 2003 9:41 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Min egen oförmåga att ta namnen Klåve och Kleva till mig, beror på dialekt. Är uppvuxen i Bohuslän där varianter av båda namnen (eller åtminstone ord som liknar dem väldigt mycket) används till just ordet klyfta. Så för min egen del blir namnen tjocka och runda i uttalet på ett "bondskt" :? (ursäkta, inget fel på varken bönder eller bohuslänningar...!)vis som passar illa med min föreställning om förfinade överjordiska alver... :wink:
Kanhända finns det också andra dialektala ord i vårt land som påminner om Anderssons förslag och därför irriterar folk.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 30, 2003 10:35 pm 
Redaktionen

Citera:
Så för min egen del blir namnen tjocka och runda i uttalet på ett "bondskt" (ursäkta, inget fel på varken bönder eller bohuslänningar...!)vis som passar illa med min föreställning om förfinade överjordiska alver...

Med andra ord passar det alldeles utmärkt. Jag har sagt det förr, men jag gillar att vara tjatig :lol:, Rivendell är inte ett alviskt namn, det är människornas översättning av alvernas Imladris. Ett "bondskt" uttal är inte nödvändigtvis fel; jag kan tänka mig att hobbitarnas uttal av namnet var just det...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 30, 2003 10:44 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det har du ju förstås helt rätt i. Ibland skriver man först och tänker sedan... :roll:

(Men kan han inte surfa på någon annan dialekt än just min barndoms olåt...? :wink: Skämt åsido skulle ett uttal lite längre "hemifrån" kännas lättare att acceptera. Men så tycker kanske de flesta. Det går aldrig att tillfredsställa alla.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 31, 2003 1:42 am 
Maia
Användarvisningsbild

Fast å andra sidan gäller det ju som översättare inte först och främst att tänka sig in i hur namnet har uppkommit och används och att hitta på något utifrån det. Det är författarens jobb när han myntar originalnamnet. Frågan översättaren behöver ta ställning till är snarare om Klåvedal ger ungefär samma reaktion hos den svenske läsaren som Rivendell ger hos den engelske. Det är ju bara det namn Tolkien faktiskt valde som bär vittnesbörd om hur "bondskt" eller inte "bondskt" han tyckte att det skulle låta. Omöjligt att svara definitivt på den frågan förstås, eftersom reaktionen skiljer från läsare till läsare beroende bl a på var man är uppväxt, men ändå. Själv tycker jag nog, utifrån min egen horisont, att Klåvedal ger en annorlunda känsla än Rivendell - mer "bondsk" om ni så vill. Jag föredrar definitivt Riftedal.

Men eftersom översättaren omöjligt kan fråga alla svenskar och hitta något slags medianöversättning som passar så många som möjligt så antar jag att han får gå helt efter sin egen reaktion, grundad på sitt eget språköra. Förhoppningsvis är det det Erik Andersson har gjort.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 31, 2003 11:08 pm 
Redaktionen

Jo, jag håller med dig Kamelen. :) Men jag menade egentligen bara att den svenska översättningen av Rivendell egentligen inte behöver låta det minsta alvisk, vilket verkar vara en vanlig missuppfattning. Sedan tycker ju jag förstås också att Riftedal är mycket bättre... :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 10, 2003 11:39 pm 
Dvärg

Jag tycker, som det flästa andra här, att Kleva Däld är ett bra namn. Men man fär akta sig så man inte säjer Kleva Dääääld, som inte låter så poetiskt precis.
Sen har jag lite problem med att det är två ord, det känns almänt fel i ortsnamn tycker jag. Klevadäld. nja varför inte

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]