Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:27 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 426 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: tis jan 06, 2015 10:19 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Läskig mask:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ancalagon_(genus)
:)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: tor jan 29, 2015 6:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Ur en recension i Svenska Dagbladet av Peter Englunds "1915: Stridens skönhet och sorg":

SvD skrev:
De många monotona beskrivningarna av livet på fältet påminner mig om andra delen av Härskarringen-trilogin – ännu en oändlig vandring i lera och dåligt väder med sövande utdragna stridsscener, hundar som äter på frostiga lik och dystra män som uppgivet blickar ut över gudsförgätna landskap medan kanonerna dånar i fjärran och någon säger högstämda saker om att gardesinfanteridivisionen är i antågande.

:lol:

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: lör jan 31, 2015 9:45 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Ja Tolkien var ju präglad av sina upplevelser under kriget så likheten förefaller på sin plats.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: tor feb 05, 2015 6:07 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 3:19 pm
Inlägg: 367
Vet inte om denna krönika i Aftonbladet har varit uppe förut.

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: sön maj 29, 2016 6:36 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Lite Tolkiensnack i dagens P2.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: tor sep 01, 2016 8:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Jag stötte på en random liten Tolkienreferens i förordet till Sue Gerhardts Kärlekens roll:
Steve Biddulph skrev:
Jag är professor i psykologi, men inte ens jag klaraede mig igenom mer än hälften innan jag föll ihop som Frodo vid Domedagsbergets branter.

Notera även vilken översättning den svenska översättaren har valt att använda sig av! :wink: (Boken är utgiven 2015.)

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: ons sep 07, 2016 9:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Snyggt stucket! Det är bara att vrida om:

Piper Kerman (författare)/Jan Hultman, Annika H. Löfvendahl (översättare), 2014, skrev:
Det kommande året tornade upp sig framför mig som Domedagsberget, även om jag insåg att mitt straff på femton månader var nästan ingenting i jämförelse med de straff som de flesta av de här kvinnorna avtjänade, och att jag inte hade något att klaga på.
Susan Maushart/Daniel Braw, 2011, skrev:
"Om du någon gång har undrat hur Frodo kände sig när han stod och höll i den onda ringen vid lavagroparna i Domedagsberget i Sagan om konungens återkomst, skaffa en iPhone", skrev han.
Jesper Tillberg, 2012, skrev:
För honom blev berget Kilimanjaro ett Mount Doom, det där domedagsberget i Sagan om ringen där hoberna släpper ner ringen för att förstöra all ondska.
Erik Bertrand Larssen/Marianne Mattsson, 2014, skrev:
Målet är klart definierat: Han ska föra Saurons ring till Domedagsberget och kasta den i den glödande lava där den en gång smiddes.
Holly Black/Ingela Jernberg, 2015, skrev:
Mamma hade ingetdera. Inte heller hade hon sådana där lembasbröd som hade hållit liv i Frodo och Sam på deras väg till Domedagsberget och som alltid fick honom att tänka på matza (vilket mamma inte heller hade).
Mattias Berg, 2016, skrev:
Själv skulle jag helst bara kasta nyckeln i Domedagsberget, som Ingrid kallar det, destruera den för alltid.
Karina Bliss/Helena Johansson, 2012, skrev:
Om man jämför skrivandet med bergsklättring blir den här boken Mount Everest, eller Domedagsberget som Frodo och Sam skulle ta sig uppför.
Leslie Kelly/Eva Nilo, 2013, skrev:
Domedagsberget skojade han.

— I Mordor finns i alla fall inga skrikande småttingar, om man inte räknar hobbittarna.

Ross tyckte om att hon genast begrep hans referens. Han var ingen fantasynörd, men älskade "Sagan om ringen".

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: sön okt 09, 2016 1:09 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis sep 09, 2014 12:10 am
Inlägg: 209
Ort: Glamduin, Dorthonion
Lite skojigt är det ändå att samtliga verkar använt sig av Ohlmarks' namnöversättning!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: sön okt 09, 2016 8:07 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Ja, samtliga citerade. Det finns nog ändå de som kör med Domberget, men de verkar vara betydligt ovanligare. Och de som finns är lite svåra att hitta, eftersom det finns verkliga berg som heter Domberget (dock med en etymologi som kan förmodas vara en något annan). Den enda bok jag lyckas hitta så här på morgonkvisten är Tusen år av fantasy (2007) av Bo Eriksson, men den är ju närmast tolkienistisk facklitteratur. Lustigt nog lyckas Eriksson inte konsekvent hålla sig till de nya namnen, vilket det här citatet ger två exempel på:

Eriksson (s. 15) skrev:
Vad har hobbitarna Frodo Bagger, Merry Brännbock (Meriadoc), Peregrin Took (Pippin), Sam Gamgi, trollkarlen Gandalf grå, trollkarlen Saruman, mörkrets furste Sauron, Tom Bombadill och alla andra personer och varelser som befolkar J. R. R. Tolkiens Ringarnas herre med medeltiden att göra?

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: sön okt 16, 2016 7:43 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Vet inte riktigt hur jag hamnade här men läste något om Trump och Sauron.

Livet leker inte för mig så jag kanske ska begrava mig i Tolkien igen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: tis nov 01, 2016 1:00 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Det här var en vackert skriven krönika, tycker jag. Det är Daniel Hannan (engelsk politiker, ledamot av EU-parlamentet) som högtidlighåller att det är hundra år sedan slaget vid Somme.

"We must not forget the ordinary men who did extraordinary things"

Daniel Hannan skrev:
There's a scene in the film version of The Lord of the Rings that doesn't appear in the book, but that I always find rather beautiful. Frodo and Sam meet a patrol from Minas Tirith, whose leader, the noble-hearted Faramir, asks Sam whether he is Frodo's bodyguard. "Oi'm 'is gardener", replies the little hobbit, in a manner that is supposed to be dignified, but that comes across as comical. When the time comes to part ways, Faramir, by now overcome with respect, tells Sam: "Truly the Shire must be a great realm, Master Samwise, where gardeners are held in high honour".

The director, Peter Jackson, was making explicit something that Tolkien had left as subtext. Sam, having spent his life tending to living things, is about to be plunged into a world of poison and sterility. Tolkien later admitted that Sam had been modelled on the NCOs with whom he had served during the Battle of the Somme, when he was a signals officer with the Lancashire Fusiliers. The approach to Mordor, similarly, was inspired by the wreckage of Northern France during that battle.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: mån dec 10, 2018 5:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Hade författaren JRR Tolkien recenserat tv i dag skulle han ha sammanfattat "Falsk identitet" så här:

"En serie att sämja dem, en serie att främja dem, en serie att djupt i mörkrets vida riken tämja dem."

Att Åkes gamla ramsa lånar sig så väl till sådant här är ett kvalitetsbevis. Jämför bara:

Citera:
En serie att styra dem, en serie att se dem, en serie att fånga dem och till mörkret ge dem.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: lör dec 15, 2018 4:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Diskussionen verkar ha flyttat till tråden Ringversen.

Ja, jag tycker att det inledande inlägget visserligen passar utmärkt i den här tråden, men att resten av diskussionen trivs bättre i Ringversens egen tråd. Jag har nu, sent om sider, även flyttat Túrins inlägg dit. /Kamelen

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: lör okt 19, 2019 1:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Om någon till äventyrs råkar sitta på sisådär 55 miljoner som man vill sätta sprätt på... :)

Citera:
The house where author JRR Tolkien is believed to have written The Hobbit has gone on sale for more than £4m.

https://www.bbc.com/news/uk-england-oxf ... e-49945583

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien och Midgård dyker upp ibland.
InläggPostat: mån okt 28, 2019 7:34 am 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 21, 2016 8:06 am
Inlägg: 38
Vetenskapens värld kör ett program om Beowulf. Gissa vem som dyker upp!

https://www.svtplay.se/video/24061026/v ... start=auto

Intressant avsnitt i sig annars också.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 426 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010