Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:30 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 191 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vidstige?
InläggPostat: fre apr 12, 2019 2:12 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Jag menar att det faktum att Ohlmarks stoppat in en förklaring av precis hur Vidstige skall förstås vid första förekomsten inte nämnvärt påpekar de felaktiga associationer namnet väcker.

Jag menar inte att man nödvändigtvis måste förtydliga så som Ohlmarks gör. Originalet klargör tydligt nog att vår vandrare främst verkar ha fått sitt namn på grund av hur han går och inte på grund av att han är en vandrare. Han går raskt på sina långa ben. Stegen är följaktligen med största sannolikhet långa. Och inte bara Vidstige och Stige utan även Strider kan tolkas som "vandrare". Så förklaringen äger sitt berättigande även i originalet. Förklaringen balanserar direkt vid första förekomsten effektivt de inte helt felaktiga vandrarassociationer namnet väcker, såväl på svenska som engelska.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vidstige?
InläggPostat: lör apr 13, 2019 8:23 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Strider är nämligen inte definitivt ett öknamn. Men har du [Sigolf] läst tråden så är du ju bekant med den där gamla, fortfarande inte riktigt avgjorda diskussionen.

Frågan är om inte nästan vilket tillnamn som helst kan användas som öknamn, särskilt om det bygger på yttre karakteristika. Låt oss åter syna hur Barliman Butterbur introducerar Strider för Frodo:

Citera:
What his right name is I've never heard: but he's known round here as Strider. Goes about at a great pace on his long shanks; though he don't tell nobody what cause he has to hurry.

Det finns helt klart ett mått av hånfullhet i Barlimans attityd. Och det kopplas till namnet. Barliman nöjer sig inte med att säga att Strider går raskt (eller med långa steg) utan pekar även ut att Strider har ovanligt långa skånkar. Dessutom framställs hans beteende som ytterst suspekt. Och beteendet är även det kopplat till hans långa raska steg.

Strider har observerat samtalet mellan Barliman och Frodo. Han vet eller har gissat vad Barliman sagt:

Citera:
Frodo found that Strider was now looking at him, as if he had heard or guessed all that had been said.

Strider är alltså väl medveten om vad Barliman läser in i Strider. Det hindrar honom inte att själv direkt efter detta presentera sig som Strider. Men han vet vad vad Barliman lägger in i namnet. För tillfället bortser den luttrade utbygdsjägaren från det, men senare i Elronds hus (som Aragorn) kan han inte längre hålla masken:

Citera:
Travellers scowl at us, and countrymen give us scornful names. 'Strider' I am to one fat man who lives within a day's march of foes that would freeze his heart, or lay his little town in ruin, if he were not guarded ceaselessly.

Vem Aragorn syftar på är uppenbart. Så det är inte bara namnet Strider som sådant det handlar om utan vad just Barliman lägger in i det. Och långskånken kan inte heller låta bli att ge igen med samma typ av medel. Barliman är för honom "one fat man".

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vidstige?
InläggPostat: ons apr 17, 2019 1:16 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
När i processen var det egentligen Tolkien övergav det tidigare namnet Trotter? Jag har för mig att Shippey skriver någonstans att det var nästan orimligt sent, att Tolkien tjurskalligt höll kvar vid namnet långt efter att den träskogående hoben blivit något helt annat och det borde varit uppenbart att namnet var olämpligt. (Trot antyder ju snarare snabba små steg än långa vildmarkskliv, utöver att det har en lite fånigare klang.) Jag kan ibland få känslan att många av karaktärernas reaktioner kring namnet Strider skrevs när han fortfarande hette Trotter och sedan aldrig ändrades.

"But there is something strange about you, Strider. That is no name for a Man that you give."

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vidstige?
InläggPostat: tor apr 18, 2019 6:48 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Jag kan ibland få känslan att många av karaktärernas reaktioner kring namnet Strider skrevs när han fortfarande hette Trotter och sedan aldrig ändrades.

"But there is something strange about you, Strider. That is no name for a Man that you give."

Det är inte riktigt min känsla. Den citerade repliken finns visserligen även i Trotterversion. Men för Éomer är såväl Trotter som Strider självklart hästnamn!

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vidstige?
InläggPostat: tis apr 23, 2019 7:40 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Efter att Trotter har berättat hur raskt de färdats till fots finner Éomer dock hästnamnet passande:

Citera:
'It seems that the name of Trotter was not so ill given,' said Eomer. (HoMe, vol. VII, s. 394.)

I slutversionen verkar Éomer ha ändrat sig:

Citera:
'Strider is too poor a name, son of Arathorn,' he said. 'Wingfoot I name you.'

Är Strider ett mindre passande namn än Trotter? Nej, den övergripande slutsatsen är densamma: den långbente utbygdsjägaren har gjort sig förtjänt av ett hästnamn. Wingfoot är även det ett uppenbart hästnamn. Vingfot är det självklara valet på svenska.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vidstige?
InläggPostat: ons apr 24, 2019 6:43 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Nej, man kan inte ta vad karaktärerna säger som allmängiltiga (och genomskinliga) utsagor. Shippey har rätt. Vartefter historien utvecklas blir namnet Trotter "increasingly inapposite".* Ja, helt enkelt "ill given".

* The Road to Middle-earth, reviderad och utökad upplaga, Houghton Mifflin, 2003, s. 95.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vidstige?
InläggPostat: ons apr 24, 2019 11:20 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag hade inte reflekterat över att det var hästnamn Éomer tänkte sig med sina no name for a Man och Wingfoot. Men det känns närmast självklart nu när du säger det. Jag köper utan vidare den tolkningen!

Nu är ju det där med kusarna bara en mycket liten del av frågan om Strider, men det kan ju ändå vara intressant att fundera på: Vad skulle en häst som på engelska kallas Trotter eller Strider döpas till på svenska? Den där -er-formen är väl ganska vanlig i engelska djurnamn, tror jag. Jämför t ex med hunden Rover. Men hur gör man i svenskan? Kanske -en-ändelse, som i Svarten eller Lufsen? Eller -e som i Pålle och Brunte?

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vidstige?
InläggPostat: ons apr 24, 2019 6:04 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Trotte och Ströve


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vidstige?
InläggPostat: ons apr 24, 2019 6:22 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Travarn och Stigandi.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vidstige?
InläggPostat: fre jan 05, 2024 11:59 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Det här nyordet hoppade upp och bet mig i näsan:

Isof skrev:
klivare

person som mot betalning begår brott på uppdrag av ett kriminellt nätverk

Tre så kallade "klivare" — de som utför dåden — reser från Borås, Jönköping och Huskvarna till Sundsvall för att "trycka av". De ges i uppdrag att detonera en bomb utanför bostaden där måltavlan från Dalennätverket bor.
Expressen 3 september 2023

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vidstige?
InläggPostat: fre jan 05, 2024 7:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Stick-at-naught Strider!

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 191 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010