Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:57 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: mån nov 12, 2018 8:51 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Tack, Aucen! Gammal text visserligen, från juni, men jag hade inte läst den förut. Verkligen högintressant att Tolkien Estate och Simon Tolkien tänker vara så aktiva. Då kanske man trots allt kan hoppas på en serie som respekterar andan i Tolkiens verk! :D

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: fre feb 15, 2019 7:54 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Amazon har nu startat ett Twitter-konto om den nya TV-serien! Finns här:
https://twitter.com/LOTRonPrime

Och det första de lagt upp är en karta, som sträcker sig längre österut än vi är vana vid! Så här ser den ut:

Bild

Och här kan man se den i stort format och zooma in:
https://www.amazon.com/adlp/lotronprime

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: fre feb 15, 2019 8:01 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Den stegrande kamelen skrev:
en karta, som sträcker sig längre österut än vi är vana vid

Äntligen får vi se Alatar och Pallandos förehavanden i österled! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: mån feb 18, 2019 3:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Nu har Amazon just uppdaterat kartan med lite namn. Samma länk som ovan. Jag ser vid en hastig blick inget sensationellt utan bara lite övergripande områdesnamn som vi känner sedan tidigare. Men nätet kommer nog snart att översvämmas av noggranna analyser som hittar massor av spännande små detaljer. :)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: mån feb 25, 2019 3:17 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
För några minuter sedan släppte de en ny version av kartan. Det som verkar ha tillkommit sen förra versionen är några namn: Forlindon, Harlindon, Minhiriath, Enedwaith, Laurelindórenan (inte Lothlórien alltså!), Ras Morthil, Belfalas

Det är rätt spännande med det här gradvisa avtäckandet, tycker jag! :D

Bild

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: tis feb 26, 2019 7:18 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jo, lite spännande är det allt. Man undrar vad de kommer att hitta på i slutänden. Blir det helt påhittade historier med Midgård-kontext men med nyuppfunna karaktärer och modern pk-nivå? Här är ett tänkbart scenario i den andan:
Citera:
Det är krig i Arnor. Den elake ringvålnaden Bargûl hotar att erövra Fornost och Fylke skickar ett kompani bågskyttar till Arnors hjälp. Den unga hobbit-kvinnan Daisy Bumger är den bästa bågskytten i Nordfjärdingen men får inte följa med på grund av patriarkala strukturer. Men hon slänger förklädet och tar sig till striden på egen hand, där hon skjuter ihjäl tre orker och ett bergtroll och räddar livet på en vacker alvprinsessa, Lorieth, som hon blir olyckligt förälskad i på köpet. Samtidigt kommer en avhoppad sydrön soldat från Harad vid namn Abdel till Bri, där han blir hånad för sin hudfärg tills han bevisat sitt värde genom att rädda värdshusvärden Kardemum Smörblomma från ett orköverfall. Strax därefter anländer Lorieth till Bri på flykt undan Bargûl. Hon och Abdel blir blixtförälskade och inleder ett förhållande som fördöms av hennes far Trudon, en alvhövding från Rivendell som har överkammad blond lugg och är en maktfullkomlig skitstövel. I övrigt blir det blod och våld och mycket naket. Slut på första säsongen.
:)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: ons mar 06, 2019 3:18 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Som väntat var det i dag det kom nytt material igen. Nio dagar efter förra gången, och gången innan det var sju dagar efter förra: samma antal dagar varje gång som antalet i den rad från ringversen som medföljde förra uppdateringen. Eftersom dagens rad är "One for the Dark Lord" kanske vi rent av kan hoppas på något nytt i morgon igen!

Och nu börjar det minsann hända saker! Det har tillkommit massor av nya namn på kartan, främst i västra Midgård. Men även lite i söder, bl a Minas Anor och Minas Ithil, vilket ju ger oss en indikation om vad det är för tidsperiod vi är i – eller rättare sagt vilken tidsperiod vi ännu INTE är i. :)
https://www.amazon.com/adlp/lotronprime

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: ons mar 06, 2019 6:18 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Den stegrande kamelen skrev:
Men även lite i söder, bl a Minas Anor och Minas Ithil, vilket ju ger oss en indikation om vad det är för tidsperiod vi är i – eller rättare sagt vilken tidsperiod vi ännu INTE är i.
Eller så kanske de inte har rättigheter till namnen Minas Tirith och Minas Morgul som användes i filmerna. Man vet aldrig i den där copyright-härvan. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: ons mar 06, 2019 6:25 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Pellegrino skrev:
Eller så kanske de inte har rättigheter till namnen Minas Tirith och Minas Morgul som användes i filmerna. Man vet aldrig i den där copyright-härvan. :)

Sant! Det är verkligen en härva, det där. Nån som har sett en något så när komplett och aktuell sammanställning av vilka rättigheter Amazon egentligen har köpt? Bara LotR och inte Silmarillion, var det så? Å andra sidan verkar ju Tolkien Estate vara med på noterna (nu när Christopher till slut släppt tyglarna), så det mesta går kanske att lösa om behov uppstår...

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: tor mar 07, 2019 5:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Nu är kartan nog komplett. "Welcome to the Second Age", skrev de vid sista uppdateringen. Och titta, Númenor är med! :D

Bild

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: tor mar 07, 2019 5:57 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Cool!

Jag hade tänkt anmärka på att "Östbukten" (East Bight), alltså inbuktningen i sydöstra Mörkmården, var för stor för Andra åldern (den kom ju till genom nordmännens skogsavverkning och borde varit mindre eller inte ens påbörjad för så länge sedan). Men så såg jag att den senaste versionen av kartan faktiskt har en betydligt mindre Östbukt jämfört med de tidigare kartorna. Imponerande detaljmedvetenhet av Amazongänget måste jag säga!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: tis mar 26, 2019 3:59 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Först nu märkte jag att det finns några olika kartor att välja mellan på Amazons sida. (Det dyker upp fem olika kartor i små rutor uppe till vänster när man väljer "Explore Map".) Skall man gissa att de här båda kartorna visar Midgård vid början respektive vid slutet av den epok som TV-serien kommer att täcka in? Notera t ex att Minas Anor och Minas Ithil finns med på den nedre, senare kartan, och att utseendet på Eriador skiljer ganska mycket.

https://m.media-amazon.com/images/G/01/ ... 97ca9c.jpg
https://m.media-amazon.com/images/G/01/ ... f4bb6f.jpg

Jag funderar för övrigt på att skapa en egen avdelning här på forumet för den här TV-serien, analogt med avdelningarna för de olika filmerna. Inte för att aktiviteten här är så stor att det spelar någon roll, men det skulle helt enkelt kännas bra för mitt ordningssinne. :)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: ons mar 27, 2019 8:08 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Om den ska handla om den unge Klive, f'låt Aragorn så kan väl tidsspannet inte vara så värst stort?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: ons mar 27, 2019 8:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag gissar att det de släpper antydningar om nu är första säsongen, som därmed uppenbart inte skall handla om lille Klive. Hans äventyr kommer väl i så fall i en senare säsong, om nu ryktet om detta stämmer. Hur var det, skulle det preliminärt bli fem säsonger, eller har jag drömt det?

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: lör jul 27, 2019 10:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
John Howe kan jag ha och mista, även om hans deltagande innebär en viss betryggande kvalitetsstämpel. Men att Tom Shippey är med i teamet bakom Amazons serie gör mig mycket förhoppningsfull! :D
https://www.facebook.com/LOTRonPrime/vi ... 077176163/

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010