Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:31 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: fre dec 01, 2017 8:05 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Ja, tyvärr är det nog stor risk att det blir det. Men vi får hoppas och hålla tummarna!! Mer info ser jag i alla fall fram emot.

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: tis dec 05, 2017 10:32 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
Hoppas att de gör serien för att locka Tolkien fans och inte vanliga tv serie tittare. Att de tar med det som man vill se, inte bara sådant som kan locka fler tittare som inte har läst Tolkien.

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: ons feb 14, 2018 8:01 am 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 21, 2016 8:06 am
Inlägg: 38
Så här i magsjukans tider tog jag mig tillfället att se Britannia, Amazons Game of Thrones-flört från förra året, bara därför att det känns synonymt med den kommande LotR-dito. Min känsla efteråt är att den vill vara GoT och lyckas bli en lite sämre producerad och lite sämre skriven efterapning. Säsong två känner jag inget OMG-sug efter men kommer troligtvis se den, såvidare jag inte glömmer bort att den finns.

Tog mig också en titt på IMDB för att se om det kommit någon sida för LotR-serien, och det har det: http://www.imdb.com/title/tt7631058/?ref_=fn_tt_tt_12
Vi får väl än så länge ta det med en nypa salt. För produktionen är det uppgett Amazon Studios, Harper Collins Publishers och New Line Cinema. Beskrivningen för serien är: A young Hobbit named Frodo Baggins has been entrusted with saving the future of civilization by taking a powerful, highly sought-after ring to Mount Doom and destroy it. Så ingen ny påhittad story om vi ska tro vad det står.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: ons feb 14, 2018 11:10 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jonker skrev:
Tog mig också en titt på IMDB för att se om det kommit någon sida för LotR-serien, och det har det: http://www.imdb.com/title/tt7631058/?ref_=fn_tt_tt_12
Vi får väl än så länge ta det med en nypa salt. För produktionen är det uppgett Amazon Studios, Harper Collins Publishers och New Line Cinema. Beskrivningen för serien är: A young Hobbit named Frodo Baggins has been entrusted with saving the future of civilization by taking a powerful, highly sought-after ring to Mount Doom and destroy it. Så ingen ny påhittad story om vi ska tro vad det står.

Spännande! Fast jag är nog väldigt skeptisk mot vad som står på IMDB-sidan, faktiskt. Hade Amazon avslöjat något så hade det stått överallt på nätet och inte bara där. Det enda de sagt, för flera månader sedan nu, är väl att serien skall baseras på "previously unexplored stories based on J.R.R. Tolkien's original writings". Jag gissar att någon helt enkelt har totat ner en liten synopsis av ringsagan i brist på bättre, därför att IMDB-formatet vill ha en synopsis.

Men jag hoppas verkligen att det börjar komma lite nyheter och rykten snart! :D Jag läste någonstans att de varit upptagna med att utse en ny VD för Amazon Studios, och att det kanske blir lite bättre fart på jobbet med serien nu när det är klart.


Jonker skrev:
Så här i magsjukans tider tog jag mig tillfället att se Britannia, Amazons Game of Thrones-flört från förra året, bara därför att det känns synonymt med den kommande LotR-dito. Min känsla efteråt är att den vill vara GoT och lyckas bli en lite sämre producerad och lite sämre skriven efterapning. Säsong två känner jag inget OMG-sug efter men kommer troligtvis se den, såvidare jag inte glömmer bort att den finns.

Just det, Britannia! Den hade jag tänkt se, men sen glömde jag av det. Tidsperioden låter ju intressant i alla fall! Får väl kanske ge den en chans – trots din något ljumma recension. :mrgreen:

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: tor apr 05, 2018 10:24 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Från TheOneRing.net på Twitter (de har ingenting på själva hemsidan än):

Citera:
Reports now are that Amazon is committing $1B over 5 seasons for the Lord of the Rings TV series. ONE BILLION DOLLARS. This would make LOTR the biggest series in television history, and PETER JACKSON is in discussions now.

Måtte det inte vara sant att PJ är inblandad! Efter debaclet med Hobbit-filmerna har han förverkat all rätt att ägna sig åt Tolkiens verk framöver. :x


Tillägg: Nu hittade jag källan till nyheten på TORNs diskussionsforum:
Citera:
In today's print edition of The Hollywood Reporter, we have a few more details of what's coming. The highlights (no link currently online):

- The $250 million dollar deal includes a five-season commitment
- Amazon is required to get the show in production within two years, and the total cost is expected to cost more than $1 billion when casting, production and VFX is factored in
- Amazon may use "material from the [New Line] films"
- Peter Jackson's attorney was not part of 2017's rights negotiations between Amazon and the Tolkien Estate, "but recently helped start a dialogue between Jackson and Amazon."
- No sign that the Weinstein brothers are attempting to wiggle their way into a cut of the deal (but apparently they received $12.5 million off of the first Hobbit film)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: tor apr 05, 2018 11:39 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Eeeek?! :shock: Nej nej nej nej NEJ! Inte PJ! :evil: Han får inte förstöra ännu mer Tolkien! (Eller vad den här TV-serien nu ska vara, kan de inte komma med lite nyheter om det?)

Men alltså... eeek! Det känns som om det här bara får större och större potential att gå riktigt spektakulärt åt skogen.

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: tor apr 05, 2018 4:59 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
Varför kan de inte bara bara göra en serie som börjar med silmarillion sen hobbit och avslutas med LOtR

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: tor apr 05, 2018 5:00 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
NammiKisulora skrev:
Det känns som om det här bara får större och större potential att gå riktigt spektakulärt åt skogen.

Håller fullständigt med, fast samtidigt är vi riktiga Tolkien-entusiaster nog i minoritet när det gäller frågan om PJ-klanens inblandning. Ute i verkligheten anses nog hans namn vara en garanti för att ett sådant här projekt ska bli lyckat. Jag minns fortfarande med skräckblandad vördnad hur Oscar-statyetterna regnade över pekoralet ROTK; maken till tankebefriad masshysteri har jag inte sett sedan isdansparet Torvill & Dean fick 6,0 av alla domare i Sarajevo-OS. Alla producenter med självaktning skulle vråla av glädje över att få knyta till sig så välrenommerade filmmakare.

Samtidigt känns det konstigt att PJ, Fran och Boyens ska ge sig på samma berättelse en gång till, och jag undrar verkligen om det kommer att bli så. Jag misstänker att det blir nya manusförfattare och regissörer, men att PJ kommer att stå som producent i en eller annan form.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: tor apr 05, 2018 7:33 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Pellegrino skrev:
Samtidigt känns det konstigt att PJ, Fran och Boyens ska ge sig på samma berättelse en gång till, och jag undrar verkligen om det kommer att bli så. Jag misstänker att det blir nya manusförfattare och regissörer, men att PJ kommer att stå som producent i en eller annan form.

Ja, verkligen! Särskilt då det var väldigt uppenbart att PJ verkligen inte ville göra The Hobbit överhuvudtaget... Frågan är ju om det kommer bli samma berättelse, det låter ju på ryktena som om det kommer vara... ~annat~, så vem vet? Men urgh, jag önskar PJ kunde hålla sig långt, långt borta från allt som har med Tolkien och Midgård att göra i framtiden!

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: fre apr 06, 2018 2:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Nu finns hela artikeln från Hollywood Reporter tillgänglig. Fast det stod inte särskilt mycket som inte redan framgått.
https://www.hollywoodreporter.com/live- ... ix-1099213

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: ons jun 06, 2018 7:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Tack och lov för det i alla fall! :D
Citera:
Peter Jackson is officially OUT of the running. He confirms while promoting #MortalEngines that he is not involved in Amazon’s LOTR series.

https://www.instagram.com/p/BjsH8U7Bx1s/

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: tis jul 31, 2018 1:21 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Senaste nytt: https://www.independent.co.uk/arts-ente ... 69661.html


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: fre aug 03, 2018 7:17 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: fre aug 03, 2018 6:30 pm
Inlägg: 5
Så nu ska några actionfilmsförfattare hetsskriva manus till en serie om en ung aragorn som springer runt och dödar orcher i skogen (jag gissar men är inte det det enda vi gillar, att se orcher slaktas hela tiden, och överallt?)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: sön aug 05, 2018 8:15 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Premiär först 2021 står det nu så det känns lite tidigt att börja oroa sig. Men att spekulera om saker vi inget vet är förstås halva nöjet. Minns när den första pressreleasen om LOTR kom och sedan den långa väntan på filmerna. Amazon har väl dock ingen större erfarenhet av sådana här jätteprojekt så risken är väl att man får svårt att sy ihop det hela på ett bra sätt. Hade kanske kännts tryggare om någon som HBO fått ratta det hela. Ska hur som helst bli intressant att följa casting och rykten m.m. framöver.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: mån nov 12, 2018 7:31 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Fem säsonger ska det bli.
https://www.nme.com/blogs/tv-blogs/lord ... st-2170413

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010