Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:03 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens missar
InläggPostat: tis jul 04, 2017 9:37 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Jag läser om order "mask" i Svensk etymologiskt lexikon.
Där upptäcker jag att en koppling till ordet (ansikts)mask är "grimma/grima" (jämför hästgrimma).
Frågan jag ställer mig är således:
Kan Tolkien ha slarvat här och givit Grima Wormtongue ett förnamn som han bara trodde hade en koppling till djuret mask, vilket det inte har?
Eller finns det andra förklaringar till namnet Grima?

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens missar
InläggPostat: tis jul 04, 2017 8:04 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Betydelsen "grimma" var intressant eftersom rohirrim var ett hästfolk. Andra ord från samma rot borde vara "grimace" (grimas), "grime" (smuts), "grim" (sträng, grym, ful m.fl. betydelser). Allt det passar ju rätt bra in på Grima Wormtongue. Dessutom kan Tolkien mycket väl haft den andra betydelsen av svenskans "mask" (som i Masktunga) i tankarna. Så min gissning är att den gode Tolkien roade sig lite med etymologin; inget misstag alltså.

Mask, maggot och moth är tydligen besläktade ord för övrigt. Bonden Maggot och Grima Wormtongue kanske hade en gemensam förfader! :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens missar
InläggPostat: ons jul 05, 2017 4:36 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Randalin skrev:
Kan Tolkien ha slarvat här och givit Grima Wormtongue ett förnamn som han bara trodde hade en koppling till djuret mask, vilket det inte har?

Jag är inte säker på att jag förstår frågan! Varför skulle Tolkien vilja blanda in djuret mask? För det första heter ju maskdjuret inte mask på engelska, så om han tänkte på ansiktsmask (vilket jag ser som högst troligt, Gríma är ju "undercover" och spelar en roll) så finns ingen koppling till maskdjuret där. Och för det andra så syftar worm i Wormtongue på orm, inte mask - som i att tala med kluven tunga, och ord som dryper av gift. Eller det är i alla fall vad jag alltid har förmodat! Från fornengelskans wyrm-tunge, tydligen. (Det finns ju annars en Gunnlaug Ormstunga i de isländska sagorna också.)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens missar
InläggPostat: fre jul 07, 2017 8:56 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Det finns ju annars en Gunnlaug Ormstunga i de isländska sagorna också.

Gunnlaug Worm-tongue hos mästaren Morris.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens missar
InläggPostat: lör jul 08, 2017 1:24 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Ohlmarxisten skrev:
Gunnlaug Worm-tongue hos mästaren Morris.
Worm torde vara besläktat med orm och "Wormtongue" funkar därmed också som översättning på "Ormstunga". För övrigt har jag sett "Grima Masktunga" någonstans - det måste varit i den där serien som kom på 80-talet. Ormstunga är mycket snyggare i mitt tycke, men för den som känner till islänningasagan blir den fornnordiska konnotationen kanske lite väl stark.
Den stegrande kamelen skrev:
Varför skulle Tolkien vilja blanda in djuret mask?
Ja, det är frågan. Att Tolkien valde "Wormtongue" i betydelsen "Ormstunga" framgår ju av Gandalfs "keep your forked tongue behind your teeth" i Meduseld. Det var helt enkelt ett smädande tillnamn som Grimas motståndare givit honom. Sedan kan ju Tolkien ha sett betydelsen "mask" för grimma i de nordiska språken och felaktigt associerat till "worm", därav hans val av namnet Grima. Så tolkar jag Randalin, fast jag tror som sagt att det var medvetet.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens missar
InläggPostat: ons jul 12, 2017 10:00 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Varför skulle Tolkien vilja blanda in djuret mask?

Den delen av tanken är ändå inte så svår att förstå. Den är heller inte ny. Lin Carter gick redan i Tolkien: A Look Behind "The Lord of the Rings" (1969) igång på att " 'Grima Wormtongue' may have been inspired by grimena ('caterpillar'?)" (s. 182).

Pellegrino skrev:
Ormstunga är mycket snyggare i mitt tycke, men för den som känner till islänningasagan blir den fornnordiska konnotationen kanske lite väl stark.

Gríma är Ormstungas dotterdotter.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens missar
InläggPostat: ons jul 12, 2017 5:27 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Ohlmarxisten skrev:
Gríma är Ormstungas dotterdotter.

Intressant, men dog inte Gunnlaug Ormstunga innan han hann gifta sig med Helga? Fast han kanske spred vildhavre?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens missar
InläggPostat: ons jul 12, 2017 9:23 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
D. ä.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens missar
InläggPostat: tor jul 13, 2017 6:24 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Citera:
Gå inte till Ohlmarxisten för att få råd etc... :)

Grima var tydligen hustru till någon som hette Gamle i Fostbrödrasagan. Vet inte om det är hon du anspelar på, men om nu det fanns en Grima med släktskap med Gunnlaug Ormstunga vore det ju onekligen lurigt av Tolkien att använda det namnet. Ett skämt för en tämligen begränsad mottagargrupp, skulle man kunna säga.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens missar
InläggPostat: tor jul 13, 2017 7:41 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Det finns flera kvinnor vid namn Gríma i islänningasagorna. Den jag talar om nämns helt kort i Landnamsboken och är dotterdotter till den ene Ormstunga och faster till den andre. Hursomhelst verkar namnet, precis som "Ormstunga", mer vara isländskt än anglosaxiskt. Och kvinnligt.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens missar
InläggPostat: tor jul 13, 2017 5:56 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Tack Ohlmarxisten, det var en imponerande uppvisning i fornvästnordisk litteraturkunskap! Otroligt kul med sådana här exempel på Tolkiens namngivningslekar, det verkar finnas hur många som helst.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens missar
InläggPostat: fre jul 14, 2017 7:34 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Ur Ormstungasagan (i William Morris översättning):

Citera:
But as they rode from the north they guested at Grimstongue, at a rich bonder's who dwelt there; but in the morning a herdsman took Gunnlaug's horse, and it had sweated much by then he got it back.

Också en del av leken?

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens missar
InläggPostat: lör jul 15, 2017 8:57 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Grima, Ormstunga, Grimstunga - associationerna rullar vidare. Även Galmod verkar ha fornnordiska rötter: enligt The Old Norse World betyder det liderlig. Det finns också ett "Galgmod", "gloomy, fierce, stern", med en referens till Beowulf-sagan.

Kanske läge för en etymologi-tråd om Tolkiens ord och namn? Lär ju i och för sig inte bli världens mest frekventerade tråd. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens missar
InläggPostat: sön jul 16, 2017 6:20 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Jag tycker inläggen här gott kan brytas ut så att den här ormen får en egen tråd.

Tolkien gav säkert Gríma namnet Gríma på samma sätt som han gav honom namnet Wormtongue. Han utgick från den fullt utbildade karaktären. Och då passar ju den där förklaringen som Kamelen ger bra. Men rent internt fungerar den naturligtvis inte. Gríma verkar inte som Wormtongue vara ett tillnamn, och Gríma föddes rimligen inte som den han blir. Så ur ett internt perspektiv måste tolkningen betraktas som en populär efterhandskonstruktion, bland dem som genomskådat honom, och strikt sett felaktig. Om man nu inte vill blanda in någon form av profetia som grund för namngivandet, vill säga. Samma sak med krältolkningen av namnet. Och med den liderliga tolkningen av Gálmód?

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens missar
InläggPostat: tis nov 03, 2020 9:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
En detalj som alltid gäckat mig är öknamnet Gollum. Det blir naturligtvis fånigt och akademiskt att kalla det en miss av Tolkien, men visst är det fascinerande att såväl Sméagols släktingar som Bilbo kallar honom "Gollum"? För det är inte ett namn som Gollum använder eller presenterar sig som. Berättaren i "Bilbo/Hobbiten" förklarar att "här nere vid det mörka vattnet levde gamle Gollum". Visserligen påstås ju Gollum göra sitt rätt karaktäristiska halsljud "gollum" ideligen. Men som namn är det så vitt jag kan bedöma det enbart vidarefört till "modern" tid av sagoberättaren, inte av någon av karaktärerna.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010