Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 2:05 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: De sista Sagan om Ringen-exemplaren i bokhandel?
InläggPostat: sön aug 23, 2015 1:21 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Bilaga:
20150818_174205.jpg
20150818_174205.jpg [ 92.87 KiB | Visad 17149 gånger ]

Bilaga:
20150818_174217.jpg
20150818_174217.jpg [ 51.11 KiB | Visad 17149 gånger ]


Är detta månne de sista exemplaren av Sagan om Ringen som säljs i första hand? Vi hittade dem (det ligger ett par till under, dock hade de bara Sagan om konungens återkomst) i en liten bokhandel i Kungshamn när vi var på genomresa för några dagar sedan, och vi blev minst sagt förvånade över att stöta på Tolkien på svenska i något annat än Anderssons tappning. Tydligen hade de grävt fram dem ur något förråd (eller liknande) och lagt fram dem rätt nyligen.

Är det någon annan här som har hittat något liknande någon gång?

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: De sista Sagan om Ringen-exemplaren i bokhandel?
InläggPostat: sön aug 23, 2015 3:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Bok-Skotten i Stockholm hade länge en del restexemplar. Och enligt deras hemsida har de fortfarande kvar just Sagan om konungens återkomst, fast i en annan upplaga än den ni hittade.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: De sista Sagan om Ringen-exemplaren i bokhandel?
InläggPostat: tis aug 25, 2015 7:51 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Nu har jag varit på plats. Jag kunde kontstatera att det fanns sex exemplar av titeln. Bok-Skotten lägger ned och rear ut hela lagret. Så den som vill stödja den ohlmarxistiska saken kan inhandla denna dyrgrip till det facila priset av trettio kronor.

Bild

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: De sista Sagan om Ringen-exemplaren i bokhandel?
InläggPostat: tor aug 27, 2015 6:15 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
På biblioteken verkar det annars vara ganska jämnt mellan översättningarna, både vad gäller bestånd och utlåning. Så här är ställningen del för del nu på morgonen i Stockholm (utlåning inom parentes): Ohlmarks—Andersson 53—48 (18—13), 47—43 (2—7), 49—44 (2—3).

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: De sista Sagan om Ringen-exemplaren i bokhandel?
InläggPostat: fre aug 28, 2015 3:44 pm 
Online
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Man kan väl anta att biblioteken bara köper in Andersson numera, för oavsett vilken preferens de har så går väl inte att få tag på något annat. Men det kanske helt enkelt är så pass låg omsättningshastighet att de inte har hunnit mer än knappt halvvägs genom att förnya bestånden sedan nyöversättningen kom ut. Då är det lite mer förvånande att gamle Ohlmarks står sig så bra i själva utlåningen. Men många av läsarna har kanske ingen koll på de olika översättningarna, utan hugger bara vad som råkar stå i hyllan? Och så finns det garanterat en försvarlig andel gamla nostalgiker som vill återuppleva samma gamla översättning som de läste som barn och inte har någon lust att ta till sig en ny version. :) Och kanske är det rent av så att dagens ungdom inte läser Tolkien i någon större utsträckning, utan föredrar modernare fantasy? Fast filmerna borde väl ha dragit i alla fall en del nytillkomna ner i träsket, kan man hoppas...

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: De sista Sagan om Ringen-exemplaren i bokhandel?
InläggPostat: sön aug 30, 2015 7:57 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Jag skulle tro att man gjorde ett rejält inköp när nyöversättningen kom och sedan endast köpt in enstaka exemplar av pocketupplagan. Det nya flexbandet tror jag inte riktigt fungerar som biblioteksbok. Göteborg verkar bekräfta tesen. Man ska ha 17 inbundna exemplar och 4 pocketexemplar av första delen, om jag lyckats räkna rätt. Det är likartade siffror för de andra delarna. Något flexband verkar man inte ha köpt in.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: De sista Sagan om Ringen-exemplaren i bokhandel?
InläggPostat: lör aug 27, 2016 8:10 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Ohlmarxisten skrev:
På biblioteken verkar det annars vara ganska jämnt mellan översättningarna, både vad gäller bestånd och utlåning. Så här är ställningen del för del nu på morgonen i Stockholm (utlåning inom parentes): Ohlmarks—Andersson 53—48 (18—13), 47—43 (2—7), 49—44 (2—3).

Ställningen idag ett år senare: 45—45 (16—10), 39—40 (3—5), 38—44 (3—6).

Det är nu ännu jämnare, men det har svängt. Det är nu Andersson som har övertaget. Ohlmarks har på ett år tappat totalt 27 exemplar medan Andersson bara tappat 6. Att Anderssons nedgång är mindre skulle kunna bero på viss återväxt i det anderssonska beståndet. Troligen beror dock större delen av skillnaden på att en betydligt större andel gamla och slitna exemplar rensats ut i det äldre ohlmarkska beståndet än i det nyare anderssonska. Översättningsideologiska skäl kan även förmodas ha haft betydelse för utrensningens inriktning.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: De sista Sagan om Ringen-exemplaren i bokhandel?
InläggPostat: sön aug 27, 2017 7:20 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Ställningen idag ännu ett år senare: 37—42 (15—18), 36—37 (2—7), 35—39 (1—8).

Ohlmarks har tappat totalt 14 exemplar och Andersson 11 sedan förra året. Oväntat jämnt, måste man säga. En förklaring skulle kunna vara att de senare delarna i Ohlmarks översättning inte varit särskilt frekvent utlånade. Tesen stärks av att Ohlmarks främst tappat exemplar av den mer flitigt lånade första delen. Av Ohlmarks 14 tappade exemplar är hela 8 stycken exemplar av första delen.

Jag vill minnas att antalet utlånade exemplar tidigare år uttryckligen angivits på Stadsbibliotekets sida. Nu anges istället hur många exemplar som finns att låna. De i det här inlägget angivna siffrorna baseras på antagandet att de exemplar som inte finns att låna är utlånade. Det är möjligen en förenkling, men i jämförelsen mellan Ohlmarks och Andersson torde det kvitta. Man kan konstatera att Andersson nu är i topp för alla volymerna.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: De sista Sagan om Ringen-exemplaren i bokhandel?
InläggPostat: mån aug 27, 2018 5:35 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Ställningen idag ännu ett år senare: 31—40 (14—21), 31—37 (5—11), 30—40 (0—7).

Ohlmarks har tappat ytterligare 16 exemplar. Andersson har tappat 2 exemplar av första volymen och ökat på med 1 exemplar av tredje volymen. Skillnaden i utlåning ligger dock på ungefär samma nivå som förra året.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: De sista Sagan om Ringen-exemplaren i bokhandel?
InläggPostat: tis aug 27, 2019 5:35 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Ställningen idag ännu ett år senare: 25—33 (6—12), 31—33 (6—9), 27—40 (3—10).

Ohlmarks har tappat ytterligare 9 exemplar. Andersson har dock tappat fler: 11 exemplar.

Den nya storpocketutgåvan av ringsagan står noterad som "under inköp": två exemplar av första och tredje volymen men bara ett exemplar av andra volymen. Även ett exemplar av första volymen av Ohlmarks översättning är "under inköp".

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: De sista Sagan om Ringen-exemplaren i bokhandel?
InläggPostat: sön dec 29, 2019 6:47 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 3:19 pm
Inlägg: 367
Såhär är ställningen i Göteborg! Ohlmarks—Andersson: 5—50 (4—4), 5—13 (0—2), 9—18 (0—1).

Ser fram emot 27 augusti 2020 ;)

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: De sista Sagan om Ringen-exemplaren i bokhandel?
InläggPostat: sön dec 29, 2019 7:47 pm 
Online
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
The White Wizard skrev:
Såhär är ställningen i Göteborg! Ohlmarks—Andersson: 5—50 (4—4), 5—13 (0—2), 9—18 (0—1).

Har de 50 exemplar av första volymen Andersson, men bara 13 av andra? :shock: Är det verkligen så många som kroknar och aldrig tar sig förbi Ringens brödraskap att de inte behöver fler än så, eller är det bara ett tillfälligt glapp?

Välkommen tillbaka förresten, Wiz! :D Det var länge sen du skrev nåt senast!


Ohlmarxisten skrev:
Den nya storpocketutgåvan av ringsagan står noterad som "under inköp": två exemplar av första och tredje volymen men bara ett exemplar av andra volymen. Även ett exemplar av första volymen av Ohlmarks översättning är "under inköp".

Undrar var de får tag på en Ohlmarks i dessa dagar! Eller ja, de kan väl köpa på antikvariat som alla andra. Jag hade bara någon vag idé om att bibliotek inte gjorde sånt.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: De sista Sagan om Ringen-exemplaren i bokhandel?
InläggPostat: sön dec 29, 2019 9:33 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 3:19 pm
Inlägg: 367
Den stegrande kamelen skrev:
The White Wizard skrev:
Såhär är ställningen i Göteborg! Ohlmarks—Andersson: 5—50 (4—4), 5—13 (0—2), 9—18 (0—1).

Har de 50 exemplar av första volymen Andersson, men bara 13 av andra? :shock: Är det verkligen så många som kroknar och aldrig tar sig förbi Ringens brödraskap att de inte behöver fler än så, eller är det bara ett tillfälligt glapp?

Välkommen tillbaka förresten, Wiz! :D Det var länge sen du skrev nåt senast!

Tycker också det verkar rätt märkligt... Tack så mycket! Var nog över 3,5 år jag skrev här sist. Åren går fort... Har dock varit inne och läst då och då, och givetvis kollat in hur det går med din översättning. ;) Det verkar onekligen gå framåt!

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: De sista Sagan om Ringen-exemplaren i bokhandel?
InläggPostat: mån dec 30, 2019 8:55 pm 
Online
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
The White Wizard skrev:
Har dock varit inne och läst då och då, och givetvis kollat in hur det går med din översättning. ;) Det verkar onekligen gå framåt!

Vad kul att du är intresserad! :D Men nåja, sedan jag fick barn för tre år sen har tempot på mitt översättande sjunkit till nivåer som skulle få en höggravid snigel att rodna skamset. :wink:

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: De sista Sagan om Ringen-exemplaren i bokhandel?
InläggPostat: tis dec 31, 2019 9:00 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Ah, rapport från Göteborg! :)

Den stegrande kamelen skrev:
Har de 50 exemplar av första volymen Andersson, men bara 13 av andra? :shock:

De har 40 exemplar med placeringen "Skolbibl.centr. Magasin". Jag gissar att det handlar om en klassuppsättning av första volymen hos Skolbibliotekscentralen.

Den stegrande kamelen skrev:
Undrar var de får tag på en Ohlmarks i dessa dagar! Eller ja, de kan väl köpa på antikvariat som alla andra. Jag hade bara någon vag idé om att bibliotek inte gjorde sånt.

Det händer nog då och då. Kanske är det en filial som blivit av med sitt enda exemplar av första volymen men har kvar sina enda exemplar av de två andra volymerna.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010