Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 8:22 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Fatty Bolger
InläggPostat: fre jun 17, 2016 8:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Randalin skrev:
Hör gärna tanken med gemenproblematiken, som sagt.

Professorn vill ju vara rolig. Och då ska det fungera med såväl liten som stor bokstav. I ditt första förslag fungerar inte stor bokstav. I ditt andra är frågan om liten fungerar.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fatty Bolger
InläggPostat: fre jun 17, 2016 9:26 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Ohlmarxisten skrev:
Randalin skrev:
Hör gärna tanken med gemenproblematiken, som sagt.

Professorn vill ju vara rolig. Och då ska det fungera med såväl liten som stor bokstav. I ditt första förslag fungerar inte stor bokstav. I ditt andra är frågan om liten fungerar.

Fattar!
Jo, rolig och rolig, men han har en poäng med sin engelska (vilken vi aldrig kan återge i dess fulla underfundighet).
I mitt andra exempel funkar det inte med gemen, men så har jag versal vilket ger (i stort sett) hela andemeningen.
Även om jag hade kallat honom Tjockis hade jag inte kommit "skämtet" närmare på svenska än vad jag gör med Trinde.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fatty Bolger
InläggPostat: lör jun 18, 2016 5:09 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Randalin skrev:
Även om jag hade kallat honom Tjockis hade jag inte kommit "skämtet" närmare på svenska än vad jag gör med Trinde.

Jo, det hade du. Men det är sant att man inte fullt får till det som i engelskan, där ordet kan uppfattas som ett smidigt adjektiv. Man kanske skulle kalla honom Feter! Kan man kalla någon Munter så ... :P

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fatty Bolger
InläggPostat: sön jun 19, 2016 10:22 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Ohlmarxisten skrev:
Randalin skrev:
Även om jag hade kallat honom Tjockis hade jag inte kommit "skämtet" närmare på svenska än vad jag gör med Trinde.

Jo, det hade du. Men det är sant att man inte fullt får till det som i engelskan, där ordet kan uppfattas som ett smidigt adjektiv. Man kanske skulle kalla honom Feter! Kan man kalla någon Munter så ... :P

Att kalla honom "Feter" (eller Tjockis) för att få till ett relativt oviktigt skämt i slutet känns oerhört långsökt och onödigt. Därtill som läsaren läser in skämtet oavsett om han heter Bullen, Fatty, Trinde eller vad som helst som anspelar på korpulens, vilket jag menar med "hade inte kommit 'skämtet' närmare". Det enda man kommer närmare är att göra meningen mer grammatiskt synkad med originalet - dvs man gör en mening som utan versal står på helt egna ben: (ungefär) "han var ingen tjockis längre", men just den synken kan man vara utan.
Hur hade Tolkien gjort om han var svensk, tro? :wink:

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fatty Bolger
InläggPostat: mån jun 20, 2016 5:10 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Randalin skrev:
Hur hade Tolkien gjort om han var svensk, tro?

Självklart hade han kallat killen Knubbe. Och ännu mer självklart hade han inte kallat hans kompis Munter. Inte heller Merry. Och de hade inte varit "hobbitar".

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fatty Bolger
InläggPostat: mån jun 20, 2016 7:50 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Ohlmarxisten skrev:
Randalin skrev:
Hur hade Tolkien gjort om han var svensk, tro?

Självklart hade han kallat killen Knubbe. Och ännu mer självklart hade han inte kallat hans kompis Munter. Inte heller Merry. Och de hade inte varit "hobbitar".

Och ringen hade varit av koppar?

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fatty Bolger
InläggPostat: mån jun 20, 2016 8:02 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Äh, ringen är som Ohlmarks noterade i sitt förord inget annat än den där gamla fornnordiska guldringen.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fatty Bolger
InläggPostat: tis jun 21, 2016 5:32 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Randalin skrev:
Hur hade Tolkien gjort om han var svensk, tro?
Ohlmarxisten skrev:
Självklart hade han kallat killen Knubbe.

Efter att Johan Roland Reine Tollknäpper hade bestämt sig för Knubbe hade han naturligtvis försökt hitta något gammalt högtravande namn på K. Jag har ännu inte lyckats lura ut vad han hade kommit fram till. Hade Tollknäpper inte jobbat lika hårt som sin engelske kollega och nöjt sig med Bullen så vet vi att killen hade fått heta Belisarius. Och det där skämtet hade det garanterat inte blivit något av om Tollknäpper hållit fast vid Bullen. Han hade då aldrig kommit på tanken.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fatty Bolger
InläggPostat: tis jun 21, 2016 8:35 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Ohlmarxisten skrev:
något gammalt högtravande namn på K.

Kunibert Bolger? :)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fatty Bolger
InläggPostat: tis jun 21, 2016 7:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Kunibert Bolger? :)

Ja, det låter som Tollknäpper! :D

Själv kommer jag ha svårt att vara så konsekvent. De här högtravande namnen fungerar inget vidare, åtminstone inte i hobernas hemmiljö. Men just Fredegar är något av ett undantag, och bör förbli så. Det finns anledning och stöd i originalet för att behandla Fredegar annorlunda än kompisarna Meriadoc och Peregrin. Han nämns hellre vid sitt riktiga namn än kompisarna, framförallt än Meriadoc. Det avspeglar sig även i hur deras smeknamn introduceras: "Peregrin Took (usually called Pippin)", "Merry Brandybuck (his real name was Meriadoc, but that was seldom remembered)" och (efter att Fredegar redan nämnts ett par gånger) "Fatty (that is Fredegar Bolger)". Men hade Tolkien tagit upp det här i "Guiden" hade han säkert sagt att det är viktigt att det riktiga namnet och smeknamnet åtminstone börjar på samma bokstav.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fatty Bolger
InläggPostat: tis jun 21, 2016 8:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Ohlmarxisten skrev:
Men hade Tolkien tagit upp det här i "Guiden" hade han säkert sagt att det är viktigt att det riktiga namnet och smeknamnet åtminstone börjar på samma bokstav.

Det är jag inte så säker på. Jag tror nog att han framförallt hade tryckt på ordets betydelse: att det är viktigt att Fattys smeknamn kan härledas till korpulens. "Translate by sense."

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fatty Bolger
InläggPostat: tis jun 21, 2016 8:11 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Randalin skrev:
Jag tror nog att han framförallt hade tryckt på ordets betydelse: att det är viktigt att Fattys smeknamn kan härledas till korpulens.

Självklart hade han tryckt på det för smeknamnet! Det riktiga namnet är i praktiken en senare fråga. Och det är där man tar (eventuell) hänsyn till vad det blev för bokstäver i smeknamnet.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egenhändiga översättningar
InläggPostat: tor jun 23, 2016 12:17 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Randalin skrev:
[Tolkien] tycks i alla fall vara väldigt förtjust i att peka ut just de överviktiga i sina böcker, och gör en väldigt stor grej av Bomburs övervikt.

Fast just Fattys övervikt gör han vid närmare eftertanke väl inte så stor grej av? Är det inte bara det där med att han inte är "fatty" längre? Och så en liten släng av sleven efter svampfrossan på Kricke gryt.

Hur det än är med det så var Ohlmarks ännu mer förtjust än Tolkien i att peka ut överviktiga, inklusive sig själv. Fatty minns han "med gåsbröst, klotmage och speciellt med en enorm haksmäck". Alltså sin fransklärare, som tydligen kallades Fatty, åtminstone är det vad Ohlmarks kallar honom i sina memoarer. Kanske var det minnet av denne som fick Ohlmarks att trots smeknamnets engelska karaktär behålla det i ringsagan. Hursomhelst är det så jag nu sedan länge föreställer mig Fatty Bolger.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fatty Bolger
InläggPostat: fre jun 24, 2016 11:54 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Nej, någon utstuderad mobbning av Fatty/Trinde/Bullen hinner det det aldrig bli (även om det nämns) bl a för att Fatty försvinner ur sagan så tidigt.
Ändå tror jag mig skönja karbonpapper efter Bombur på honom.
Tolkien kopierar ju sig själv i Sagan om ringen med Bilbo/Hobbiten som modell.
Framför allt i början är detta tydligt, innan ringsagan på allvar börjar leva sitt eget liv. Alverna vid Skoghall uppför sig mer som Bilbo-alverna, äventyren är isolerade företeelser, liksom t ex trollen i Bilbo och har inget med det kommande äventyret att göra.
Det är först när Aragorn gör entré som tonen för resten av äventyret slås an.
Så jag misstänker att Fatty kan ha funnits med som ringsagans tänkte Bombur, men att han tack och liv överger den idén på ett tidigt stadium.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fatty Bolger
InläggPostat: fre jun 24, 2016 11:22 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Randalin skrev:
Fatty/Trinde/Bullen

Knubbe!

Randalin skrev:
Så jag misstänker att Fatty kan ha funnits med som ringsagans tänkte Bombur, men att han tack och liv överger den idén på ett tidigt stadium.

En högst rimlig misstanke. Men sedan kan Tolkien ändå inte släppa idén utan introducerar den där Smörblomma, viken tack och lov även han är en bifigur. Nej, Fatty är närmast pinsam för Tolkien. Det är en helt annan sak med Nasse i flugsagan, som även han blir kallad Fatty. Och faktiskt även med Fatty i Blytons mysterieböcker.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010