Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:35 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ohlmarks förord
InläggPostat: mån feb 15, 2016 2:41 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Ohlmarks skrev ju som bekant förord till första upplagan av sin ringöversättning – förord som minst sagt strök Tolkien mothårs, varför de togs bort till senare upplagor. Jag har sedan tidigare haft förordet till första boken upplagt på min hemsida (tillsammans med Tolkiens bitska och syrliga kommentar till det). Men nu när jag nyss har införskaffat förstaupplagorna ( :D :D :D) och har tillgång till dessa förord så har jag också lagt upp förord nummer två, och kommer så fort jag får tid också lägga upp trean. Varmt rekommenderad läsning för alla som har lite intresse av de här frågorna och inte har läst dem förut. Ohlmarks är här i sitt frustande, vilt spekulerande och frodigt formulerande esse! :mrgreen:

http://tolkien.mbor.se/forord1.php

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohlmarks förord
InläggPostat: mån feb 15, 2016 8:12 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Det må jag säga var adjektivrikt så det förslår! Och gott om spoilers för förstagångsläsaren att irritera sig på, till och med slutet på boken avslöjas! Så är visserligen också fallet med Tolkiens eget förord till andra upplagan av LOTR, men det var åtminstone andra upplagan, inte första.

Hur som helst är det kul att läsa Ohlmarks i högform, tack för initiativet Kamelen!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohlmarks förord
InläggPostat: sön feb 21, 2016 12:32 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Pellegrino skrev:
Det må jag säga var adjektivrikt så det förslår! Och gott om spoilers för förstagångsläsaren att irritera sig på, till och med slutet på boken avslöjas!

Ja, vad gäller spoilers är tredje förordet etter värre! Ohlmarks tycks snarare ha avsett att det skulle läsas efter boken, som ett resonemang kring de djupare meningarna i det man just har läst. Fast om man vill vara sån är ju även bokens namn The Return of the King en rejäl spoiler. från Tolkien själv..

Tredje förordet ligger nu uppe! Redan titeln, "Den gycklande förkunnarens hjälteepos", ger en antydan om graden av egensinne och svulstig formuleringskonst hos herr Ohlmarks den här gången. Och jag kan bara föreställa mig hur mycket Tolkien måste ha avskytt den här texten om han nu läste den, med alla sina bitvis grovt felaktiga och alltid fullständigt spekulativa idéer om hans bakomliggande meningar och syftningar. Men rolig och intressant läsning är det! :D

http://tolkien.mbor.se/forord3.php

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohlmarks förord
InläggPostat: sön feb 21, 2016 1:23 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Ohlmarks härligt kvasi-akademiska språkbehandling är verkligen en fröjd att läsa. Och nu när upprördheten över alla hans övertramp mot familjen Tolkien har klingat av kan man läsa sådant här med ett leende istället för med ilska. Jag är dock glad att jag numera läser Tolkien på originalspråket så att jag slipper bekymra mig över översättarnas tilltag, vare sig de är bra eller dåliga.

(Fast jag läser förstås gärna översättningarna av er här på forumet. :))


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohlmarks förord
InläggPostat: tor apr 14, 2016 7:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Och jag kan bara föreställa mig hur mycket Tolkien måste ha avskytt den här texten om han nu läste den, med alla sina bitvis grovt felaktiga och alltid fullständigt spekulativa idéer om hans bakomliggande meningar och syftningar.

... och sina huvudet på spiken-observationer:

Ohlmarks skrev:
Hans eget folk glömmer honom och har i alla tider senare frågat föga efter honom — fast han dyrkats i andra länder som tidsålderns störste son och hans bragds dag är årets stora helgdag i hela västerlandet och fast det är med den bragden som Fjärde Ålderns kronologi börjar.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohlmarks förord
InläggPostat: lör apr 16, 2016 4:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Ohlmarxisten skrev:
... och sina huvudet på spiken-observationer:

Ja, att Ohlmarks hade rätt ibland, mitt bland alla vilda gissningar, vore nog det Tolkien skulle ha svårast att förlåta. :mrgreen:

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohlmarks förord
InläggPostat: ons apr 20, 2016 5:23 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Ohlmarks skrev:
När ringarna smiddes en gång i djupaste urtid skedde det första stora syndafallet, och det var inte först människorna utan alverna som föll. Urtidens stora alvsmeder, som ägde något av det eviga skapandets gåva, smidde dessa ringar som innebar makten över olika delar av världen, livet, tillvaron, sinnen och hjärtan.

Huvudet på spiken, igen! Om man ser till det väsentliga, vill säga.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohlmarks förord
InläggPostat: tor apr 21, 2016 8:48 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Ohlmarxisten skrev:
Ohlmarks skrev:
När ringarna smiddes en gång i djupaste urtid skedde det första stora syndafallet, och det var inte först människorna utan alverna som föll. Urtidens stora alvsmeder, som ägde något av det eviga skapandets gåva, smidde dessa ringar som innebar makten över olika delar av världen, livet, tillvaron, sinnen och hjärtan.

Huvudet på spiken, igen! Om man ser till det väsentliga, vill säga.
Ohlmarks alla fadäser till trots får man nog säga att han ändå hade en stor förståelse för Tolkiens syn på ödet, makterna och tingens ordning. Som Kamelen antyder ovan, kanske det var detta som retade professorn extra mycket. Båda verkar också ha varit lite mer stingsliga än de flesta, iallafall på äldre dar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohlmarks förord
InläggPostat: tor apr 21, 2016 4:40 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Ohlmarks fick naturligtvis till det ibland, men har man läst hans huvudlösa spekulationer i "Sagan om Tolkien" förstår man fuller väl att Tolkien blev upprörd.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohlmarks förord
InläggPostat: tor apr 21, 2016 4:56 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Pellegrino skrev:
Ohlmarks fick naturligtvis till det ibland, men har man läst hans huvudlösa spekulationer i "Sagan om Tolkien" förstår man fuller väl att Tolkien blev upprörd.
För att inte tala om de båda uppföljarna!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohlmarks förord
InläggPostat: tor apr 21, 2016 5:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Om man vill förstå Tolkiens upprördhet ligger det närmare till hands att utgå från det han verkligen läste. Och de där tre skrifterna har alla egna trådar. Låt oss här hålla oss till förorden!

Här är ännu en finfin grej från tredje förordet:

Ohlmarks skrev:
Är han när allt kommer omkring ett slags Atlantis-svärmare?

Svaret är som vi nu vet att Tolkien hade ett kraftigt utvecklat atlantiskomplex, som ska ha gått i arv till hans son Michael.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohlmarks förord
InläggPostat: tor apr 21, 2016 5:50 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Ohlmarxisten skrev:
Låt oss här hålla oss till förorden!

Absolut, fick bara ett kort bitterhetsutbrott. Det är över nu! :)
Ohlmarxisten skrev:
Svaret är som vi nu vet att Tolkien hade ett kraftigt utvecklat atlantiskomplex, som ska ha gått i arv till hans son Michael.

Intressant, vet du var någonstans man kan läsa om detta?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohlmarks förord
InläggPostat: tor apr 21, 2016 6:12 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Pellegrino skrev:
Intressant, vet du var någonstans man kan läsa om detta?

Han tar upp det i flera av sina brev. Så här låter det på ett ställe:

Citera:
[...] I have what some might call an Atlantis complex. Possibly inherited, though my parents died too young for me to know such things about them, and too young to transfer such things by words. Inherited from me (I suppose) by one only of my children, though I did not know that about my son until recently, and he did not know it about me. I mean the terrible recurrent dream (beginning with memory) of the Great Wave, towering up, and coming in ineluctably over the trees and green fields. (Letters, #163.)

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohlmarks förord
InläggPostat: tor apr 21, 2016 6:37 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Hoppas jag inte går för mycket OT igen, men här hittade jag lite intressant att läsa om Tolkien och Atlantis:
http://www3.dbu.edu/mitchell/numenoratlantis.htm


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohlmarks förord
InläggPostat: fre apr 22, 2016 4:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
En av de saker i första förordet som gjorde Tolkien upprörd var ju att han upplevde att Ohlmarks gav sken av att vara intimt förtrogen med hans privatliv, till exempel i den här lilla idyllen:

Ohlmarks skrev:
Det är den brokigaste värld man kan tänka sig, detta. Professorn har börjat med att berätta om den för sina barn, sedan för sina barnbarn, och de har fascinerade ropat på mer och åter mer.

Tolkien reagerar upprört i ett brev från den 23 februari 1961:

Tolkien skrev:
!!This is such outrageous nonsense that I should suspect mockery, if I did not observe that O. is ever ready to assume intimate knowledge that he has not got. I have only two grandchildren. One 18 who first heard of the book 5 years ago. The other is only 2. (Letters, #229.)

:lol:

Men vänta. Vad är det här? Vad för koll har han egentligen på sina barnbarn?

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010